• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gedeeltelijke beveiliging

• Onderwerp starter Onderwerp starter RdS
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RdS

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2007
Hoi beste helpers,

Ik wil graag mijn excel bladen beveiligen.
Echter is er in elk blad een sectie dat andere gebruikers nodig hebben en daar hun aantallen moeten invullen.

Ik zou graag de beveiliging zo willen maken dat iedereen deze kolommen kan aanpassen maar NIET iedereen kan het hele blad aanpassen.

Kunnen jullie me opweg helpen??

(via de zoekfunctie ben ik niet tot een antwoord gekomen)

Bijlagen

Je kunt bij het openen van het werkboek de scrollarea instellen per blad, afhankelijk van de username van de gebruiker.

bijv.

Code:
Private Sub Workbook_Open()
  With sheets(1)
    Select Case application.Username
    Case "Gerard"
      .scrollarea="$A$1:$I$100"
    Case "Marieke"
      .Scrollarea="$K$1:$T$100"
    End Select
  End With
End Sub

Is dit was je bedoelt? (zie bijlage)
Probeer maar eens iets te wijzigen dat niet gewijzigd mag worden.

Ja, dit is wat ik bedoelde. Het enige wat nog ontbreekt is de beveiliging van de kolom "waarde" (dit is een vaste waarde die niet gewijzigd mag worden)

Zou je misschien ook kunnen uitleggen hoe je dit gedaan hebt?

@snb. Dankjewel maar het liefst werk ik niet met vba (snap er nog te weinig van)

Ik had idd. álle gekleurde cellen "open gelaten".

Zet de cursosr in cel D3. Druk nu de CTRL toets in en houdt deze vast gedurende de gehele volgende actie:

klik achtereenvolgens op D4, D5, D6 en D7, F4, F4, F5, F6 en F7, H3, H4, H5 en H6 (je hebt de CTRL toets toch wel al die tijd ingedrukt gehouden?)

Laat nu de CTRL los. (De geklikte cellen hebben allemaal een afwijkend kleurtje)

Klik rechts op één van de zojuist geslecteerde cellen en kies voor celeigenschappen.
Kies vervolgens voor "bescherming".

Haal vervolgens het vinkje weg bij "geblokkeerd". (<<--- hier zit 'm dus de "kneep")

Zet vervolgens een wachtwoord op het hele werkblad en je doel is bereikt.

De truuk achter deze werkwijze is dat dat Excel standaard alle cellen geblokkeerd heeft staan, met als gevolg dat bij een werkbladbeveiliging álle cellen ontoegankelijk worden gemaakt. Door de CTRL actie en de daarop volgende dé-vink actie van die cellen, blijven die cellen altijd "open" voor bewerking, ook nadat op het werkblad een beveiliging is gezet.

Als het een kaarsrechte rechthoek is waarom het gaat, dan hoef je niet met de CTRL toets te werken, maar kun je de SHIFT ingedrukt houden.

Met de CTRL ingedrukt kun je hoppen van cel naar cel, zonder dat deze aangesloten liggen. Met de CTRL pak je cel voor cel.

Tip: in de verkenner met Windows kun je op dezelfde manier uit 500 bestanden in een map een stuk of 10 bestanden wissen : door de CTRL toets ingedrukt te houden terwijl je ze selecteert en daarna rechtsklikt en kiest voor verwijderen. Met de SHIFT ingedrukt pak je hele aangesloten reeksen van bestanden.

Laatst bewerkt:
Ik heb het geprobeerd... het werkt

Alleen af en toe kan ik toch een cel wijzigen. (heb het toegepast op een ander werkblad)

Waar kan dit probleem in zitten?

Omdat je vergeten bent die cel met de CTRL toets te selecteren.

Doe eens een simpel testje met een normale rechthoek, dan hoef je niet te klooien met de CTRL toets.

Selecteer een stuk of 6 cellen in een rechthoek en haal dat vinkje weg.
Type in willekeurige cellen er rondomheen wat tekst of cijfers en beveilig het geheel.
Je zal zien dat het rechthoekje van 6 cellen "benaderbaar" blijft en de rest geblokeerd is.

[edit] Sterker nog, ik klets een beetje uit mijn nek, die Shifttoets is helemaal niet nodig bij een normale rechthoek van cellen. Simpelweg met de muis selecteren die rechthoek en dan rechtsklikken op de muis. [end edit]

Laatst bewerkt:
Het selecteren is makkelijk. Dat is totaal geen probleem

Alleen toch blijven een aantal cellen veranderbaar.

Ik heb het bestand (aangepast) toegevoegd.

Waarom kan ik toch kolom A veranderen terwijl ik deze beveiligd heb (op a3 na)

ww: test

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Kijk nog een kritisch naar wat je gedaan hebt..............

je hebt de verkeerde "vink" gezet, nl. verborgen ipv geblokkeerd.

Je hebt gelijk

Ik had de "locked" en "unlocked" omgewisseld.... Werkt af en toe best verwarrend.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan