• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gedeeltelijke celinhoud vergelijken met andere cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rafsky

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 jul 2017
Goedemiddag

Ik heb enkele lijsten met telefoonnummers en op basis hiervan wil ik deze ontdubbelen.
Voorheen hadden de cellen dezelfde layout en ging dit makkelijk met onderstaande formule.

Code:
=ALS(AANTAL.ALS(R:R;$I2);"ok";"Niet ok")

De laatste lijsten die we van onze leveranciers krijgen hebben verschillende layouts: bv. zonder landcode met prefix 02 (brussel) of met prefix 2 (ipv 02), met landcode +32, met landcode 0032, ....

Mijn eigen lijst heeft geen landcode en overal dezelfde prefix. Ik heb al lang en veel gezocht maar kom er niet uit.

In kolom 1 staat het basis nummer: 25018111
In kolom 2 staan de nummers met verschillende layouts: 003225018111, 025018111, +3225018111, ....

Met mijn huidige oplossing herkent hij de overeenkomst niet tussen kolom 1 en 2.
Kan ik wanneer kolom 1 overeenkomt met de gedeeltelijke inhoud van kolom 2 opnieuw een "ok" en "Niet ok" resultaat bekomen?

Alvast bedankt !!

(en als het iets supersimpel is mag je er op rekenen dat ik mezelf voor het hoofd sla :) )

(en als het iets supersimpel is mag je er op rekenen dat ik mezelf voor het hoofd sla )
Geldt dit ook voor het niet meesturen van een representatief voorbeeldje? :D

Als je erop staat, maar liever niet :p

Hier het voorbeeld, tab 1 is vroeger, tab 2 is nu. Nummers zijn hetzelfde enkel de format is veranderd waardoor mijn formule niet meer klopt.

Bijlagen

Zoiets?
Code:
=ALS(SOMPRODUCT((ALS.FOUT(VIND.SPEC($B2;$C$2:$C$17);0)*1))>0;"Ok";"Neen")

Bedankt. Hij zoekt al op gedeeltelijke celinhoud maar het is nog niet helemaal wat ik bedoel.

Op de screenshot zie je dat hij enkel ok geeft als de inhoud op dezelfde rij staat maar ongeacht welke rij het nummer staat zou hij dit moeten herkennen.
Als je naar de screenshot kijkt zou dan bij rij 8 en 10 ook OK moeten staan.

example002.PNG

De formule in post #4 is een matrixfunctie, deze dient afgesloten te worden met een Control+Shift+Enter alvorens deze door te voeren.

Een nog iets kortere variant van genoemde formule, die ook rekening houdt met blanco cellen, is deze:
Code:
=ALS(B2="";"";ALS(SOM(--ISGETAL(VIND.SPEC(B2;$C$2:$C$16)));"Ok";"Neen"))

PS plaats s.v.p. excelbestanden i.p.v. plaatjes, dit werkt gemakkelijker bij het vinden van oplossingen.

Laatst bewerkt:
Nu werkt hij, bedankt!!

Naar de toekomst toe zal ik telkens de excel als bijlage toevoegen ipv screenshots.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan