• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gedefinieerde namen nesten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zly
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Zly

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 dec 2007
Beste Excel Experts,

Ik wil de limiet van maximaal 7 geneste functies in Excel omzeilen. Ik heb daartoe de procedure gevolgd zoals uitgelegd wordt op http://users.telenet.be/ingrid/excel/namen.htm#nest .

Ik heb 2 formules namen gegeven tcvoorw en tcvoorw2. Als ik deze afzonderlijk gebruik (dus alleen =tcvoorw of =tcvoorw2 invoer) werken ze beiden prima (zie bijlage)

Formule tcvoorw:

=ALS((Timesheet!E3="U");50;ALS((Timesheet!E3="O");33;ALS((Timesheet!E3="PR");13;ALS((Timesheet!E3="T");13;ALS((Timesheet!E3="A");33;ALS((Timesheet!E3="B");33;ALS((Timesheet!E3="P");13;ALS((Timesheet!E3="R");25;""))))))))/60*Timesheet!D3

Formule tcvoorw2:

=ALS((Timesheet!E3="Z");40;ALS((Timesheet!E3="Y");33;ALS((Timesheet!E3="X");13;ALS((Timesheet!E3="Q");13;ALS((Timesheet!E3="W");33;ALS((Timesheet!E3="F");33;ALS((Timesheet!E3="G");13;ALS((Timesheet!E3="H");40;""))))))))/60*Timesheet!D3

Wanneer ik ze echter ga nesten middels =ALS(tcvoorw;tcvoorw2) werkt het niet (zie bijlage)....Iemand enig idee? :confused:

Dank!
Syl

Bijlagen

• excel.jpg
    excel.jpg
    90,3 KB · Weergaven: 39
Zo te zien is je laatste functie niet goed.

Met de "ALS" functie moet je wel de voorwaarde aangeven en de acties WAAR en de ONWAAR.

Indien je de functie =ALS(voorw1;voorw2) kijkt excel of voorw1 WAAR is en komt indien dat het geval is terug met voorw2, anders met "niets" (er is niets ingevuld.) Dit laatse lijkt bij jou het geval.

Je formule zou moeten worden:

Code:
=ALS(tcvoorw;tcvoorw;tcvoorw2)

Aan de hand van je screenshot kan ik ook opmaken dat je met Excel 2007 werkt. Binnen Excel 2007 is die limiet van 7 geneste functies niet meer geldig, ik dacht dat je nu 64 functies kon nesten. Daarom lijkt het mijn niet noodzakelijk om de omweg via naamgeving te maken, maar het mag natuurlijk wel.
Wanneer je dit bestand natuurlijk ook correct wilt openen in een andere Excel versie bv. Excel 2002, dan dien je je te houden aan de beperkingen van die laatste versie (dus max 7 geneste functies).

Waarom al die moeite als een kleine zoektabel en zoekfunctie even goed is (zelfs performanter en gemakkelijker te onderhouden)?

Waarom al die moeite als een kleine zoektabel en zoekfunctie even goed is (zelfs performanter en gemakkelijker te onderhouden)?

Dat is idd het beste antwoord uit de thread. :thumb:

We zijn er bijna?

Je formule zou moeten worden:

Code:
=ALS(tcvoorw;tcvoorw;tcvoorw2)

Aan de hand van je screenshot kan ik ook opmaken dat je met Excel 2007 werkt. Binnen Excel 2007 is die limiet van 7 geneste functies niet meer geldig, ik dacht dat je nu 64 functies kon nesten. Daarom lijkt het mijn niet noodzakelijk om de omweg via naamgeving te maken, maar het mag natuurlijk wel.
Wanneer je dit bestand natuurlijk ook correct wilt openen in een andere Excel versie bv. Excel 2002, dan dien je je te houden aan de beperkingen van die laatste versie (dus max 7 geneste functies).

Bedankt voor alle reacties!

Finch,

Dit werkt deels: wanneer ik =ALS(tcvoorw;tcvoorw;tcvoorw2) gebruik werkt het eerste deel van de formule: in dit geval de formule gedefinieerd als tcvoorw. Wanneer ik echter een van de argumenten uit formule tcvoorw2 invoer in cel E3 is het resultaat een lege cel F3....

We zijn er bijna?

Wat betreft de limiet van 7 functies: ik werk inderdaad met Excel 2007 maar de meerderheid van de gebruikers van de sheet niet. Vandaar dat ik dus inderdaad de limiet moet omzeilen.

Wigi,

Hoe maak ik de door jou voorgestelde oplossing? Kun je me een beetje op weg helpen, of verwijzen naar een website?

Dank!

Hierbij een kort voorbeeldje.

In A1 geef je een waarde in, en B1 geeft de overeenkomstige waarde uit de tabel.

Bijlagen

Het werkt!

Hierbij een kort voorbeeldje.

In A1 geef je een waarde in, en B1 geeft de overeenkomstige waarde uit de tabel.

:thumb:GE-WEL-DIG, het werkt!! Je hebt geen idee hoe blij je me hiermee maakt!! Bedankt!

Goed dat je geholpen bent.

Zet je de vraag nog op opgelost aub?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan