geef je mening eens over deze systemen...

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
http://www.hardwareinfo.net/pcadvies.php

Graag jullie mening over deze systemen, m.n. het High-end en Midrange systeem.
Bij eerstgenoemde mogelijk enkele onderdelen die wat goedkoper kunnen en toch ook goed zijn, van beide systemen graag jullie commentaar op de samenstelling!

Ik vraag dit omdat ik voor een op te zetten pc-prive project goed geinformeerd moet raken met wat er nu op de markt is!

Alvast mijn dank!

Waar wil je die pc voor gaan gebruiken?

internet en tekstverwerken of
echt gamen en video bewerken...?

Highend :

1. 't is niet de allersnelste procesor die NU te koop is maar qua prijs/snelheid verhouding wel een heel erg mooie.
2. videokaart "downgraden" van Ati 9700 naar Geforce4ti 4200 8x AGP (scheelt zo'n 150 €)
3. geluidskaart "downgraden" naar een Audigy1 (scheelt wellicht ook weer een 150 €)

Midrange : denk, denk, denk.............

Leuke vraag die je stelt....... ;) ;) ;)

Midrange :
erg leuk systeem waarbij ik eigenlijk maar 1 aanpassing voorstel : 256 MB intern erbij !

Laatst bewerkt:
Kawouter :

als ik de vraag van Marianneke goed begrijp dan is de pc voor x-tientallen aspirant kopers bedoeld...........

Geplaatst door gast0225
Kawouter :

als ik de vraag van Marianneke goed begrijp dan is de pc voor x-tientallen aspirant kopers bedoeld...........

Maar ik zie de dure pc meer als een echte game pc dan
als een pc die je van de baas krijgt om thuis te werken.....

Hoi Marianneke,

Misschien kun je hier eens kijken voor een alternatief:

www.sky.nl

Ik kan mij voorstellen dat bij een bepaald aantal de prijs kan zakken. Vergeet niet om de service in ogenschouw te nemen. Bijv. bij Sky komen ze aan huis, bij anderen moet je de PC naar de winkel brengen.

S6

Hoi.

Jullie hebben beide gelijk.
Het gaat om meerdere pc's, zowel voor mensen die hem alleen met Office (vooral ook powerpoint)+internet ed gebruiken. Maar natuurlijk in gezinnen met jeugd zal er óók op gegamed worden. Dus ws kom ik uit op 2 systemen.
Ook budgettair zalk er dus verschil zijn. Sommigen willen er sowieso een printer / scanner bij.
Vandaar ook de vraag naar jullie reacties op beide systemen...

Eh Pasja, ik vond het ook wel een leuke vraag ja. En hoe meer reacties hoe beter natuurlijk! Hou wel van een beetje discussie....

Een beetje rondvragen onder de collega's geeft een duidelijke voorkeur aan voor het Midrange systeem.
HEEL GRAAG jullie mening!!! en tips!!!

Daarnaast is door iemand DIT systeem samengesteld:
AMD Athlon XP 2400+
Cooler AMD Athlon XP, AVC
MB Asus A7V8X KT 400 ATX w LAN
WD ide 80 Gb WD800BB
512 Mb DDR 333MHz PC 2700
Creative Soundblaster Live 5.1
GF4 MX 440 84Mb AGP8x w CRT/TV Out (A)
DVD IDE Toshiba 16/48x SDM 1712
CDRW IDE GCE-8481B-LG 48x24x48
Windows XP Home OEM NL

heeft hier ook iemand een mening over?

Uit het door "iemand" samengesteld systeem heel snel de 440 videokaart eruit doen en daarvoor in de plaats de Geforce4 ti 4200 64 of 128 MB. (Scheelt weliswaar 100 tot 140 Euro 64 of 128 MB) maar in een anno 2003 samengesteld systeem hoort m.i. echt geen 440 kaartje meer.

En ik blijf volharden in mijn eerder gemaakte opmerking over het geheugen in het midrange systeempje : 256 mb erbij prikken. 256 is echt aan de magere kant voor zo'n snel en modern systeempje....................

Laatst bewerkt:
Heel duidelijk Pasja. Dank je. Kan ik iets mee.
videokaart kan worden ATI Radeon 9500 128mb of GF4 Ti4200 128mb.

Alternatieven zijn verder:
MB Giga-Byte 7VKMP VIA KM266uATX
DVD IDE LG 16/48 DRD8160B in GE
CD-RW IDE 52x CDW552E Teac
HDD IDE 80Gb Maxtor Dia MaxPlus96Y080LO
Wil je die eens mee vergelijken?

Nog meer reacties..??

Laatst bewerkt:
daar er verder nog niemand heeft gereageerd:

het moederbord dat je noemt : 7vkmp, NIET DOEN !!!. Reden(en) ?:

het heeft slechts een frontsizebus van 266, kan slechts PC2100 geheugen aan (we zijn inmiddels al weer zo'n 2 "slagen" verder), heeft slechts 3 pci-sloten (tegenover een stuk of 5 a 6 thans gangbaar).

Met name de sloten zouden voor mij al reden zijn om het niet te doen:
"tel" met mij mee:
1 modem
1 adsl of kabelmodem netwerkkaart
1 geluiskaart (hoeft niet perse want de onboard AC97 is een prima geluidschip)

en VOL zijn de sloten..................!!!!

Waar laat men bijv. z'n videobewerkingskaart ?

Kijk hier eens voor wat moderner plankjes (waar overigens OOK een Gigabyte plankje bij zit):

http://www.hardwareinfo.net/reviews.php?id=353

De Maxtor lijkt mij wel een aardig schijfje, zeker ook omdat 'ie met een 8 MB cache leverbaar is. (Maar helaas ben ik wat Maxtor betreft niet objectief: ik heb zelf een Maxtor hdd en daar ben ik zeer tevreden over, dus dat "vertroebelt" wellicht mijn mening :D )

Laatst bewerkt:
Ja Pasja, echt druk is het hier niet hè. Ik had ook wel wat meer reacties verwacht, maar goed, die koemen hopelijk nog...
Die link van jou gaf uitgebreid info. Beetje + en beetje -. Ik bedoel er springt er niet echt eentje uit, maar jouw opmerking kan ik me geheel in vinden w.b. sloten en geheugen.

Nog een advies mbt die 2 videokaarten, cd / dvd enz?

En zet dan dit inmiddels samengestelde systeem eens tegenover dat midrange systeem. Beide zijn, geheel compleet met dezelfde software en monitor, ongeveer even duur.
Zit er nog werkelijk duidelijk verschil in, of niet. Dan geeft nl de doorslag het feit dat deze "samengestelde" om de hoek te krijgen is. (Is van Maxdata. )

Ben zéér benieuwd wat hier uit komt...!!!

Andere helpmij-ers: schroom niet om óók je mening te laten horen!!!

als je in onderstaande link eens naar de benchmark 2001 kijkt, dan zal je het mogelijk met mij eens worden waarom NIET de MX kaart en verder.............. oordeel zelf na het vergelijken van de blauwe en rode balkjes in de grafiek............... :D :D :D

http://www.hardwareinfo.net/reviews.php?id=350&page=5

en de cd / dvd, daar waag ik mij niet aan (geen tijd om naar vergelijkende tests te zoeken....... :( )
Ik denk dat er op dit terrein geen echt slechte apparaatjes meer zijn....... toch ?

Laatst bewerkt:
Heb het hele verhaal gelezen, Pasja.
Jaaa, die MX valt sowieso af. Ik kies daarom voor de GF4 Ti4200 AGP8x 128 Mb, ik ga sowieso geen TFT scherm kopen. Voor degenen die dat wel doen, is mogelijk de ATI Radion 9500 beter.
Heb op die site ook het forum eens doorgesnuffeld, maar alles blijft toch wel zeer persoonlijk.

Wat die andere "apparaatjes" betreft laat ik me inderdaad in de winkel wel bijpraten. Heb alleen al wel begrepen dat er met die zgn "buffur underrrun" wat verschillen zijn.

Ik heb nog één laatste vraag aan jou: dit systeem t.o.v. het midrange systeem: wat zijn de grootste verschillen, je indruk en/of zo mogelijk toch een advies??!!

ps: ook een hele fijne site die jij daar steeds aanhaalt...!!

als je het goed vindt kom ik morgen met een antwoord ?

alvast een antwoord op de zg. buffer underrun protection. Ja, da's dom van mij: er zijn idd. brandertjes te koop zonder deze heel erg handige functie. Vooral voor mensen die ongeduldig zijn en veel "on the fly" kopieren, kan zo'n beveiliging een noodzaak zijn. Ik zou idd. "gaan" voor een machientje met deze bescherming aan boord.

ik moet echt zo weg, maar ik vind dat ik je toch nog even mogelijk een heel klein beetje "depri" moet maken:

kijk, het door Hardwareinfo voorgestelde systeem / systemen, zijn slechts een voorbeeldje uit vele tientallen systemen die qua kwaliteit / prijs / snelheid niet onder zullen doen voor die van het door Hardwareinfonet voorgestelde systeem / systemen.......... :rolleyes:

Ik bedoel eigenlijk dat er zo gruwelijk veel goede (en dus ook minder goede systemen zijn.........)

Je bent nu toch niet boos he ?

O nee, Pasja, ik ben alleen maar blij........
......met al jouw geboden mee-denken!

Ik heb intussen ook al wel begrepen door die site van jou, dat het soms erg dicht bij mekaar ligt.
Maar het complete systeem kan toch heel verschillend zijn, zoals jij eerder ook al opperde: afhankelijk van wat je ermee wilt gaan doen. Maar ook daar probeer ik op een goed werkend (!) systeem uit te kunnen waar je voor het geld 1600 - 1700 euro zeker een paar jaar goed mee bent. De èchte gamer onder de collega's heeft er ws zèlf al zoveel verstand van dat ie mogelijk eigen opties voorstelt.

Ik hoop er dus van de aangeboden systemen en aangeboden combinatiemogelijkheden gerust van te kunnen zijn dat de configuratie GOED is.
Van jou, of anderen (waar blijven ze toch....?) hoop ik gewoon nog practische tips over de samenstelling te horen, of juist de opmerking die of die is meer geschikt voor beeld bewerking, gamen, of juist onvoldoende voor... vanwege dit of dat onderdeel.

Al met al ben ik door jouw opmerkingen er eens goed ingedoken en al zeer veel wijzer geworden.

Ondertussen heb ik voor mezelf e.e.a. al eens goed op een rijtje gezet en ben er inmiddels wel uit Pasja! Kijk maar eens in de bijlage! Ik leg dit zo voor aan de collega's.
Nog maar weer eens bedankt voor jouw hulp en meedenken!!!
':thumb:'

Laatst bewerkt:
Marianneke,

Daar gaan we dan:
ik noem hierna voor het gemak Maxsteem even 1 en MidRangesysteem internet 2.

1 en 2 : waarom in godsnaam de P4 2.0 ? Die is per definitie zelfs langzamer dan mijn eigen AMD XP 1900 ??? (Daarnaast zal je moederborden moeten aanbieden voor de P4 processors en dat doe je in de aanbieding (nog) niet)

1: geluid ? Welke chip zit daar onboard ? De AC 97 -> oke ! Een andere ? Welke ?

(persoonlijk getinte) opmerking : als je de kopers wilt "verwennen", plaats dan ook de combi van Logitech; optical cordless mouse + keyboard -> waanzinnig goed toetsenbord met bijbehorende muis -> geen draadjes !

Videokaart(en) : de Ati 9500 is net ff sneller dan de 4200 van Geforce.

1 : de geluidsboxen vind ik "verdacht" goedkoop, is dat wel wat ?
2 : geluidssysteem is oke !

1 : operating systeem : Geen CD erbij ????? Betekent het dat een "herstel" XP op een "verborgen" partitie wordt geinstalleerd. Da's heel leuk maar ik opper 2 rampen waarbij je aan die hersteloptie geen zier meer hebt :
-de hdd crashed en moet worden vervangen........ weg backup.............
-de winkel waar je nu koopt gaat failliet, waar haal je XP vandaan?

De OS optie bij systeem 2 is "oneindig" beter, je hebt dan tenminste de cd nog als een van vorenstaande rampjes zich manifesteert.

Verder geen bijzonderheden wat mij betreft. Coolers en geheugen zeggen mij weinig -> heb ik eigenlijk geen verstand van. Idem voor monitoren.

Software bij beide systemen : Nero -> beste brandprogje dat er bestaat.
(Persoonlijk getinte opmerking :->) Antivirus software -> advies : Norman. Probleemloos EN niet met andere software conflicterend anti virusprogramma.
Type voor de gein eens Norton in op dit forum, of McAfee en lees de probleemberichten.

2 : usb voorzijde is verrekte handig voor een camera of zo..................

en tot slot de opmerking die ik al twee keer eerder maakte : bij systeem 2 HOORT gewoon standaard 512 MB intern!!!!!

Heel veel succes enne, doe je over 3 jaar weer een pc prive project :D :D :D :D :D

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan