geen Administrator rechten in Ubuntu 10.10

Status
Niet open voor verdere reacties.

dprod

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2010
Beste mede forum-leden,

Ik ben me aan het voorbereiden op de aanschaf van een htpc...
Deze wil ik in de toekomst op linux laten draaien...
Vandaar dat ik alvast het e.e.a. op mijn laptop aan het proberen ben...
Ik ben dus nieuw in Linux Ubuntu...

- Partitie's C en D geformatteerd tijdens installatie voor een nieuwe schone install...
1. Ik heb Windows XP eerst (opnieuw) ge�nstalleerd (ik wilde namelijk multiboot windows/linux).
2. Daarna de iso van Ubuntu gedownload en deze op USB weggeschreven (niet op cd/dvd).
3. Pc laten booten vanaf USB.
4. De installatie bestanden gecheckt d.m.v. het op fouten controleren van de usb-flash.
5. Geen fouten gevonden dus gelijk door gegaan met Ubuntu te installeren.
6. Tijdens installatie een username opgegeven met wachtwoord e.d.
7. Installatie succesvol afgerond.

Ik merkte pas na het inloggen met mijn username (de enige die ik heb aangemaakt) dat ik geen Administrator rechten heb, omdat ik bepaalde bestanden niet mag bewerken (alleen lezen).
Na flink googlen heb ik wat sudo opdrachten gevonden.
o.a. sudo passwd root
Op deze manier mag ik gewoon dingen installeren via de terminal...
Dit is allemaal leuk en aardig maar niet wat ik wil!

Bij "Systeem - Beheer - Gebruikers en Groepen" staat dat mijn account het type: Administrator is.
TOCH heb ik beperkte rechten in de verkenner.
Heeft iemand enig idee hoe ik in de volledige Linux omgeving Administrator rechten kan verkrijgen?
Ik ben erg benieuwd en wil graag verder met experimenteren!
Dank...

Gr,
dprod

Als je admin rechten nodig hebt doe je dat onder ubuntu met sudo (of gksudo voor de grafische variant). Een root shell kan je krijgen met
sudo -s
of
sudo su

Met sudo passwd root pas je het root wachtwoord aan. Ubuntu heeft een random root wachtwoord, andere linux distro's hebben wel een root wachtwoord. Dan kan je root worden met het commando
su -