geen Administrator rechten in Ubuntu 10.10

Status
Niet open voor verdere reacties.

dprod

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2010
Beste mede forum-leden,

Ik ben me aan het voorbereiden op de aanschaf van een htpc...
Deze wil ik in de toekomst op linux laten draaien...
Vandaar dat ik alvast het e.e.a. op mijn laptop aan het proberen ben...
Ik ben dus nieuw in Linux Ubuntu...

- Partitie's C en D geformatteerd tijdens installatie voor een nieuwe schone install...
1. Ik heb Windows XP eerst (opnieuw) ge�nstalleerd (ik wilde namelijk multiboot windows/linux).
2. Daarna de iso van Ubuntu gedownload en deze op USB weggeschreven (niet op cd/dvd).
3. Pc laten booten vanaf USB.
4. De installatie bestanden gecheckt d.m.v. het op fouten controleren van de usb-flash.
5. Geen fouten gevonden dus gelijk door gegaan met Ubuntu te installeren.
6. Tijdens installatie een username opgegeven met wachtwoord e.d.
7. Installatie succesvol afgerond.

Ik merkte pas na het inloggen met mijn username (de enige die ik heb aangemaakt) dat ik geen Administrator rechten heb, omdat ik bepaalde bestanden niet mag bewerken (alleen lezen).
Na flink googlen heb ik wat sudo opdrachten gevonden.
o.a. sudo passwd root
Op deze manier mag ik gewoon dingen installeren via de terminal...
Dit is allemaal leuk en aardig maar niet wat ik wil!

Bij "Systeem - Beheer - Gebruikers en Groepen" staat dat mijn account het type: Administrator is.
TOCH heb ik beperkte rechten in de verkenner.
Heeft iemand enig idee hoe ik in de volledige Linux omgeving Administrator rechten kan verkrijgen?
Ik ben erg benieuwd en wil graag verder met experimenteren!
Dank...

Gr,
dprod

Als je admin rechten nodig hebt doe je dat onder ubuntu met sudo (of gksudo voor de grafische variant). Een root shell kan je krijgen met
sudo -s
of
sudo su

Met sudo passwd root pas je het root wachtwoord aan. Ubuntu heeft een random root wachtwoord, andere linux distro's hebben wel een root wachtwoord. Dan kan je root worden met het commando
su -

Als root inloggen in een grafische sessie kan standaard niet, omdat dat een verschrikkelijk slecht idee is. En nergens voor nodig omdat je root kan worden als het nodig is met sudo (of met su).

Dat je administrator bent betekent dat je het commando sudo mag gebruiken. Normale users mogen dat niet.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp wel wat je zegt, maar kom er verder toch niet uit haha! :(

Als voorbeeld wil ik de sabznbdplus file aanpassen... deze moet als een service opstarten in de achtergrond bij een systemboot.
Op de website wordt het volgende omschreven:
If you want the program to be started as a service (i.e., in the background on system boot), you will need to edit /etc/default/sabnzbdplus and set the host to 0.0.0.0 and the port and user to the appropriate settings. Once configured correctly, you will be able to start and stop SABnzbd with the commands /etc/init.d/sabnzbdplus start and /etc/init.d/sabnzbdplus stop. Although for obvious reasons no browser is auto-started when running the program like this, the web interface is still available at the usual location of http://localhost:8080/sabnzbd/ (or whatever other host and port you configured).
Bron: http://wiki.sabnzbd.org/install-ubuntu-repo

Nu doe ik het volgende in de terminal: "sudo -s /etc/default/sabnzbdplus".
Ik krijg dan de melding: "/bin/bash: /etc/default/sabnzbdplus: Toegang geweigerd".
Ook: "sudo su /etc/default/sabnzbdplus" werkt niet een geeft de melding: "Onbekend ID".
Als ik het bestand via de verkenner wil openen is het dus een "Alleen lezen bestand".

Overigens heb ik nog een vraag...
Als ik google chrome open, en een terminal, en ik minimaliseer vervolgens alles kan ik mijn vensters (geopende schermen) nergens terug vinden.
Ik heb wel het idee dat deze nog openstaan, ik heb ze immers nooit afgesloten...
Ook de 4vakjes in mijn paneel zijn dan leeg, waar voor het minimaliseren wel het Chrome LOGO stond.
Het zal vast iets simpels zijn, maar kom er zo snel niet uit!
Dank alvast...

Gr,
dprod

Je weet dat je /etc/ map configuratiebestanden bevat. Want het kan inderdaad kloppen dat je ze dan niet kan editen. Moet je met VI doen. Dus bijvoorbeeld vi /etc/.

Werken in de GUI van Ubuntu kan je overigens al makkelijk leren zonder wat fout te doen, maar voor het werken in de terminal kan ik aanraden om eens iets van een tutorial van te doen. Werkt namelijk nogal anders dan Windows.

Ja ik weet dat het configuratiebestanden bevat...
Alleen volgens de installatie procedure van sabnzbdplus moet ik dit bestand wel degelijk wijzigen.
Ik heb het geprobeerd met vi en krijg dan wel de inhoud van het bestand te zien.
Maar alsnog is het: Alleen lezen > [readonly]

Ik heb al het e.e.a. gegoogled maar er is niet echt veel over te vinden.
Nou is het gelukkig zo dat ik vrij handig ben met computers dus ik zal het snel onder de knie krijgen.
Maar heb dus wat beginnershulp nodig in deze :)

Overigens wat betreft mijn laatste vraag van mijn vorige post... deze heb ik opgelos d.m.v. een vensterselectiemenu toe te voegen aan het panel.

Gr,
dprod

Probeer eens "sudo vi /etc/default/sabnzbdplus" (zonder aanhalingstekens en vi mag je vervangen door je favoriete text editor).

OPGELOST!

Ik heb je (Supersnail) advies opgevolgd en: "sudo gedit /etc/default/sabnzbdplus" gebruikt.
Nu start hij het configuratie bestand zonder "Alleen lezen"!
Super bedankt...

Gr,
dprod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan