Geen automatische opstart + datum steeds naar oorsponkelijke instellingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gethez

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2007
Heb een ACER ASPIRE T660 - 9B7Z van iemand bekeken waarbij er 2 problemen zijn...

nu vraag ik me af wat de oplossing hiervoor kan zijn... heb er even op bezig geweest en heb enkele korte dingen genoteerd...

bij opstart komt hij steeds in een soort van zwart scherm waar ik niet omheen kan om de pc op te starten (eens dit gepasseerd, werkt de pc eigenlijk wel behalve enkele bluescreens en de datum die precies steeds naar oorspronkelijke fabrieksinstellingen gaat...)

in dat zwart scherm zie ik enkele specificaties van de desktop plus de datum die op augustus 2006 staat, samen met een 3-tal opties:
-press del to run setup : wat niets als resultaat geeft als ik op del druk...
-F1 to run setup : dan geraak ik in een soort bios van acer zelf...
-F2 to load default values & continue..

een maand geleden nog startte hij volledig automatisch op nu start de eigenaar steeds op met op F1 te drukken en daarna F10 en daarna enter...

ik heb gemerkt dat wanneer ik op F2 druk de desktop meteen opstart (maar dus nog altijd niet volledig automatisch...)

als opstart volgorde is er :
-1st floppy drive (whatever dat is...)
-de sata harde schijf
-de DVD RW

heb ook al eens geprobeerd die volgorde te veranderen naar sata (waar windows op staat) eerst, maar deze wijzigingen blijven niet behouden...

het betreft een windows XP besturingssysteem dat altijd naar behoren heeft gewerkt, en volgens de eigenaar moet de datum steeds in de rechterbenedenhoek terug naar 2010 verandert worden i.p.v. de 2006 die bij elke opstart terug ingesteld staat...de optie gelijk zetten met internet klok staat aangevinkt...

nu bluescreen heb ik nog niet voorgehad, maar dit zal worden opgeschreven wanneer het nog eens voorvalt...

ook maakt de desktop VEEL meer lawaai dan voordien...(vooral bij de opstart...)

herkennen jullie hier mogelijke problemen in... laat me maar weten aub...

p.S.: als ik mij niet vergis maakte hij ook kleine biepgeluidjes bij opstart...

zal ook op andere forums staan...

Laatst bewerkt:
Vervang de CMOS batterij maar, dan zal het mogelijk allemaal een stuk beter gaan -> batterij type : CR 2032.

Laatst bewerkt:
euhm heb net op een ander forum een antwoord gekregen dat het de bios batterij kan zijn...

welke van de twee is het nu eigenlijk? of kan het beiden zijn...?

mvg,

gethez

In de 'klik' hierboven zie je hoe zo'n ding eruit ziet en waar je 'm zoals kan vinden op het moederbord. Een ballpointpunt volstaat om 'm eruit te wippen. Zorg bij het plaatsen van de nieuwe dat je de onderzijde van de batterij niet met je vingers vet maakt.

In de 'klik' hierboven zie je hoe zo'n ding eruit ziet en waar je 'm zoals kan vinden op het moederbord. Een ballpointpunt volstaat om 'm eruit te wippen. Zorg bij het plaatsen van de nieuwe dat je de onderzijde van de batterij niet met je vingers vet maakt.

nog ff een bijkomend vraagje...kan het dat deze maar na 4 jaar plat is??da's toch heel lang... mijn pc is minstens even oud en heb deze ook nog niet moeten vervangen...

kan het zijn dat er een onderliggend probleem is? dat de batterij ineens meer verbruikt??dit zou al de geluiden bij het opstarten kunnen verklaren...

Een batterij is eigenlijk net zoals elk ander apparaat, als je mazzel hebt gaat 'ie jaren en jaren mee, heb je pech dan mag je 'm na een paar jaar alweer vervangen.

Nee, er wordt door bepaalde gebeurtenissen niet meer stroom aan die batterij onttrokken.

nog een vraagje voor ik naar de winkel ga...

ben je zeker dat het om een CR 2032 gaat?(lythium dus...)

en ook :
ik zal de kast moeten opendoen... kan ik daarbij de pc voorzichtig stofzuigen? of wat doe ik het beste tegen al het stof...?

want ik heb de mijne eens opengedaan om ram te vernieuwen en gekuist en daarna had ie opstartproblemen... geen goede connectie met powerdraad bleek achteraf, maar is dit zoiezo aan te raden om te kuisen, of juist niet ??

Kijk vooral nog even naar het linkje dat ik plaatste. Op meerdere foto's is het typenummer van het batterijtje te lezen.

Stofzuigen : Ja/ Nee.
Ja : als je weet waar je mee bezig bent en dus geen SATA connectors loszuigt en / of jumper van het moederbord meezuigt;
Nee: als je twijfelt. Gebruik dan lucht uit een spuitbus om het e.e.a. mee schoon te blazen.

Eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat die spuitbussen hardstikke duur zijn en het resultaat bedroevend is, zeker op fans en rondom de processor / videokaart koeling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan