Geen beeld na schoonmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

coolmartin

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2001
Ik heb vanmiddag me computer van binnen GOED schoon gemaakt.

- Hierbij heb ik een koeler die op de moederbord zat (met een chip eraan bevestigd) eraf gehaald en weer terug gezet. (processor)
- Daarna heb ik me hardeschijf (alleen de stroom sterker, helemaal rechts van de harde schrijf) eruit gehaald en er weer in.
- Als laatste me videokaart eruit gehaald en het ventilatortje schoon gemaakt en daarna weer terug gezet in ze gleuf.

Nu sluit ik alles weer aan op de pc en zie dat ik geen beeld krijg! Ook het groene lampje op je systeemkast gaat niet aan terwijl wel de lampjes van me cd-roms aangaan en de ventilatoren gaan draaien.

Heb al een paar keer de videokaart er opnieuw eruit en erin gedaan maar dat help niet, ook de stekkers nagekeken maar dat is het ook niet.

Wat kan het zijn?! :confused:

Laatst bewerkt:
Heb je de processor los gehad?
Controleer eens of deze weer correct aangesloten/bevestigt is.

Ps, titel aangepast en verplaatst naar de juiste sectie.

Ik heb niet zoveel verstand van computers.. maar heb die ventilator er wel afgehaald en daarna er weer opgezet. Zal even kijken of het helpt als ik hem weer los haal en hem er weer op zet.

Als ik me processor eruit haal dan zit deze vast aan me ijzere koelblok. Hoe zou ik deze er weer los in me moederbord kunnen krijgen met behulp van het ijzere hendeltje (om de proces mee vast te zetten??

Vertel een precies wat je gedaan hebt.
Heb je de cooler eraf gehaalt met de processor eraan?
Hoe heb je dit precies gedaan, je hoort eerst de cooler eraf te halen en daarna de processor met een (meestal) handeltje te verwijderen.
Overigens voor een grote schoonmaak volstaat het stofvrij maken van de cooler, de processor en de cooler hoeven niet te worden verwijderd.

Kijk voor meer info eens hier.

dit ga je niet menen hoop ik? Als je het koelblok eraf trekt komt de processor mee zetten? Als dit is gebeurd kun je waarschijnlijk je processor weggooien. er zit op de socket ook nog een klipje alleen voor de CPU die hem op zn plek houd. Als dus door de koelpasta de processor en de koeler aan elkaar zijn blijven kleven en je hebt hem er wel uit getrokken, dan denk ik dat er weinig meer meer aan te behelpen valt. Kijk eens naar je processor, zijn alle pinnetjes nog recht?

Voortaan als je je CPU cooler eraf wil halen eerst zachtjes kleine bewegingen maken met de cooler... Dit zorgt ervoor dat je CPU niet aan je cooler blijft hangen..

Tijdens het stofvrij maken heb ik de koeler doormiddel van 2 witte hendeltjes omhoog te duwen los gemaakt. Hierna heb ik de koeler omhoog gehezen en bleek dat de processor er ook aan vast zat. Het hendeltje op de moederbord (om de processor vast te houden) stond gewoon naar beneden.

Alle pinnetjes zijn gewoon nog recht.

Zou ik de proces niet los kunnen krijgen op 1 of andere manier??

Heb je een föhn tot je beschikking?
Haal dan je processor er weer uit (ik hoop dat je pennetjes nog steeds recht zijn) en verwarm de processor tot ongeveer 50 graden (föhn niet te dichtbij) Vervolgens pak je processor beet en draait hem voorzichtig van het koelblok af.
Je kan nu de oppervlakte van de processor en het koelblok schoonmaken en nieuwe koelpasta aanbrengen.
Als laatste doe je het hendeltje van je socket omhoog en legt de processor er op de juiste manier in (dat kost geen kracht), hendeltje weer naar beneden en het koelblok weer aanbrengen.
Dan de pc aanzetten en hopen dat alles nog werkt

Ter geruststelling:
Bij veel processoren met koeler is het zo dat als je eerst de metalen haakjes losprutst aan die het koelblok bevestigen aan de socket, je daarna het handeltje optilt waarmee de processor zit vastgeklemd. Daarna komen koeler en processor samen los. Deze zitten door de koelpasta aan elkaar vast. Als de pc daarvoor een tijdje aangestaan heeft, kan het zijn dat de koeler snel los laat, maar vaak gebeurt dat ook niet.

Het is dus niet verontrustend als je het geheel in je handen hebt. Als je er enkel op uit bent de koeler schoon te vegen, dan is het zelfs een zeer slecht idee hem los te willen maken van de processor. Alleen maar een grotere kans dat je de processor sloopt.

Je kunt het hele zwikkie ook gewoon weer terug in elkaar zetten zonder nieuwe koelpasta. als er veel pasta op het koelblok en op de processor zit, plakt dat gewoon weer aan elkaar. Als het dan warm wordt, verdeelt het zich ook weer wat netter over het oppervlak. Volgens de regeltjes mag dit niet, maar als je niet een ultra-hete processor hebt en zeker als je niet druk aan het overclocken bent, kom je er wel mee weg. Ik in ieder geval wel. Met grote regelmaat.

Wat bij dergelijke acties nog wel eens een reden kan zijn voor de pc om weinig tekenen van leven tegeven, is het feit dat de koeler een stroomvoorziening op het moederbord heeft. Daar zit ook een soort controle-sensor op. Als dat stekkertje los is geraakt of niet helemaal jofel is achter gelaten, zit er een beveiliging op het moederbord die de boel stil legt. Je harde cd-rom stations geven wel respons, omdat die rechtstreeks aan de voeding hangen.

Groetje en succes,

Jasper

Anykey:

Jij zegt dat je het heel het spul weer terug kan plaatsten maar dat is niet zo. Je processor MOET je los in je moederbord kunnen leggen om hem zo vast te kunne zetten met het ijzere hendeltje. Als je proces nog op je koelerblok zit dan kan je hem niet meer op slot zetten met behulp van het ijzere hendeltje omdat de koeler dan in de weg zit.

Het beste manier is dus gewoon met de fohn proberen de processor los te krijgen??

coolmartin zei:
Anykey:

Jij zegt dat je het heel het spul weer terug kan plaatsten maar dat is niet zo. Je processor MOET je los in je moederbord kunnen leggen om hem zo vast te kunne zetten met het ijzere hendeltje. Als je proces nog op je koelerblok zit dan kan je hem niet meer op slot zetten met behulp van het ijzere hendeltje omdat de koeler dan in de weg zit.

Het beste manier is dus gewoon met de fohn proberen de processor los te krijgen??

Ligt er ook een beetje aan welk type proc het is, een oudere amd zul je heel voorzichtig los moeten draaien, daar kun je makkelijk de core van beschadigen, bij de niewere en Pentium 4 en afgeleiden, heb je een heatspreader erop zitten, die beschadig je niet zo gemakkelijk, maar heeft wel weer een groter oppervlak.

Dus het moet behoorlijk warm worden wil de koolpad, die meestal wordt gebruikt, zacht genoeg worden.

Bij een proc met een heatspreader kun je ook een nylon draadje als snijwerktuig er tussen door jassen.

Ik heb een pentium 4 processor.. Wat zou de beste oplossing zijn:

1. Fohnen
2. Nylon draadje

coolmartin zei:
Ik heb een pentium 4 processor.. Wat zou de beste oplossing zijn:

1. Fohnen
2. Nylon draadje

Beide, bij de eerste wordt het wat zachter, eerst proberen met draaien, gaat het niet, dan met een draadje.

Laatst bewerkt:
Ik heb via de fohn me processor eraf kunnen krijgen.. nu alleen nog even nieuwe koelpasta halen en hopelijk dat alles het weer gaat doen.

Ik laat het wel weten of het wel/niet gelukt is!

Alvast bedankt voor de reacties! :thumb:

Me processor erop gezet enz.. maar me computer doet het nog steeds niet. Alle koelfannen gaan wel aan maar ik zie ook geen groen lampje branden van dat de pc aanstaat.

Wat kan het nu nog zijn?! :confused:

Trek alles eerst uit je kast, hang alleen één reepje geheugen, proc met koeler en videokaart aan het mobo, reset het mobo met de biosclearjumper of haal het batterijtje er een aantal minuten eruit.

Sluit de voeding en monitor aan en zoek even de powerswitch pinnen op het mobo, kortsluit deze even, indien het bord nog niets doet, het andere geheugenreepje proberen.

Zou je misschien kunnen zeggen waar die powerswitch pinnen zitten :confused:

Heb net op me moederbord gekeken en zodra ik de computer start dan gaat er een rood lampje branden tussen me ram geheugen en me processorkoeler. Het volgende kan ik terug vinden in de engele moederbord handleiding:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
If the DIMM Standby LED is lighted, you must power-off the system then turn off the power supply's switch or unplug the power cord prior to installing any memory modules.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat moet ik precies doen, want snap het niet echt...

PS: Heb me processor er weer opnieuw uitgehaald en erin gestopt en kan nu me computer weer opstarten! Het groene lampje voorop me kast doet het ook weer alleen het rode lampje op me moederbord brand nog gevaarlijk!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan