Geen beeld, processor draait wel

Status
Niet open voor verdere reacties.

blazzter

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2006
Goedenavond,

Niemand zit er op te wachten dat er om ongeveer hetzelfde probleem een nieuw topic geopend wordt. (zie hier)
Toch denk ik dat mijn probleem nog iets anders is.

Op een (relatief oude) computer heb ik een probleem met het beeld. Het gaat om een Acer Veriton 3700G.
Voorheen gaf deze computer gewoon beeld, maar sinds kort helaas niet meer. Het beeldscherm lijkt geen signaal meer door te krijgen van de computer. De laatste keer met werkend beeld sloot de computer al niet helemaal lekker af (deed er enorm lang over), maar hier heb ik verder geen aandacht meer aan geschonken omdat de computer toch opnieuw geinstalleerd moest/ging worden.
Na de laatste (werkende) keer heb ik de computerkast open gemaakt en de dvd-drive vervangen door een andere. Verder heb ik nog wat extra RAM geheugen erbij geprikt. Toen wilde ik de computer weer opstarten, maar helaas kreeg het beeld toen geen signaal meer.

Om zeker te weten dat het niet aan het beeldscherm lag heb ik een ander beeldscherm aangesloten, maar helaas zonder resultaat.
Daarna heb ik het extra RAM geheugen er weer uitgehaald en de dvd-drive ontkoppeld. Maar helaas geen beeld.
Nu heb ik eigenlijk geen idee meer wat het kan zijn, heeft het moederbord het ineens begeven? Kan dit als je bijvoorbeeld een verkeerde combinatie van RAM geheugen gebruikt? Of is de processor kapot?

Zelf denk ik dat de processor niet kapot is. Want als ik de computer nu opstart, dan gaat de fan van de processor erg hard draaien. Dit deed die in goedwerkende staat ook, maar dan ging die na ongeveer 5 seconde rustiger draaien. Alsof die dan een seintje kreeg van 'zo hard draaien is niet nodig', dit seintje lijkt de computer nu niet meer te krijgen, want de processorfan blijft nu hard draaien.

Ondertussen heb ik alles al afgekoppeld (harde schijf eruit, dvd drive eruit etc.). Zover dat de computer alleen draaide op een voeding, moederbord en RAM geheugen. Verder heb ik elke RAM geheugen combinatie al gedaan (verschillende slots gebruikt, 1 erin, 2 erin), maar niets lijkt te werken.
Ook heb ik het moederbord helemaal los gelegd, om er zeker van te zijn dat er geen kortsluiting werd gemaakt, maar dit mocht ook niet baten.

Er zit een onboard videokaart op het moederbord en ik heb helaas geen (reserve) externe videokaart tot mijn beschikking. Dus ik kan niet testen of het daaraan ligt. Denken jullie dat het aan de videokaart kan liggen?

Ook heb ik een andere voeding aangesloten, om er zeker van te zijn dat dit ook niet het probleem kan zijn. Ook heb ik al geprobeerd de BIOS te resetten. De batterij heeft er een gehele nacht uit gelegen en de voeding was niet aangesloten op het moederbord zodat die BIOS als het goed is geheel reset is.

Niets lijkt uit te maken dus ik heb het vermoeden dat het moederbord het begeven heeft, wat ik gek zou vinden aangezien er niets verandert of bijzonders gebeurd is. Hebben jullie enig idee wat ik nog kan proberen?

Alvast hartelijk dank!

geeft de computer nog piepjes? ik vermoed dat je pc niet meer door de post komt en dit kan vele oorzaken hebben. ik kan advieseren een pci diagnostic kaartje te kopen om te kijken waar het opstartprocess precies fout gaat.

bij mijn laptop was precies het zelfde gebeurt en alles wat jij zegt was ook bij mijn laptop aan de hand, en mijn moederbord was kapot dus die van jou ook denk ik. (weet ik wel zeker) je zou een nieuwe kunnen kopen maar dat gaat heel erg duur kosten,ligt er ook aan welke je hebt.

1. Het bios resetten is geen kwestie van gokken hoor.
    Als je hem gereset hebt zie je dat omdat je datum dan iets wordt van 01-01-2001
    Afhankelijk van de ouderdom van je PC. Heel oud 1980
  2. Vaak is het gedrag van de fan bepaalt in het bios.
    Zoek even autofan of zoiets in het bios.
  3. Als er nog een agp slot in zit heb ik wel een kaartje voor je
  4. Zelfs PCI heb ik ook nog in voorraad
Succes

P.S. sorry foutje, je ziet natuurlijk geen datum.

Laatst bewerkt:
Even gegoogled, het is PCIexpress, die kan ik je ook wel even lenen.
Want ja zonder beeld kom je niet veel verder hè

@eric, ik vermoed dat de bios post nog niet eens bij het initialiseren van de gpu komt.

Ja dat zou best eens kunnen, vandaar dat ik zeg dat ik nog wel een PCI-express kaart voor hem heb.
Of op die machine ook nog PCI grafisch het doet, ik zou het niet weten
Overigens krijg je dan toch error beepjes

Het is dus niet dat de videochip dan niet werkt, maar dat de post blijft hangen bij bijvoorbeeld het initialiseren van het geheugen, de cpu of iets anders.

soms loopt het systeem tijdens de post compleet vast, dan zijn er ook geen piepjes te horen.

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor de (zeer snelle) reacties.

Er komen geen piepjes van het moederbord af, maar volgens mij zit er ook geen interne speaker op het moederbord.
Of zit deze er altijd op?

Inderdaad zit er een PCI express slot op het moederbord, denken jullie dat het toch aan de videokaart kan liggen?

Een pci diagnostic kaartje is nieuw voor mij. Is het verstandig zo'n kaart aan te schaffen (zonder kennis ervan)?
Of spreekt de werking van zo'n kaart voor zich?

Een pci diagnostics kaartje kan je meestal vertellen tot waar het goed gaat, daarna loopt het vast en kun je aan een code dat meestal op een display wordt weergegeven aflezen waar het probleem ligt.

Met de gegevens die ik nu heb kom ik niet verder dan dit.

Ben het eens met RoyB3 dat het mogelijk is dat het bios vast loopt.
Zo'n diagnose kaartje heb ik nog nooit gebuikt. Moet eerlijk zeggen dat ik er het nut niet van zie.
Een dood bord kun je er niet mee tot leven wekken.

Als ik geen beeld krijg in POST, dan houdt het meestal op.
Zou het bios corrupt zijn dan kun je zonder beeld ook niet flashen.
Je mag mijn PCI-express kaart proberen.

Alle borden die ik ken hebben een aansluiting voor een speakertje, kon dat niet zo snel vinden.
Hier vind je de handleiding voor de PC.
Vond daar wel bijzondere instellingen voor bepaalde bios jumpers. Pag 55 en verder.

Normaal: (hiermee reset je het bios. Stroom er af, startknop indrukken, jumper verzetten, 5 tellen wachten en terug zetten)
21(J8J3) Clear CMOS jumper
1-2 Normal (Default)
2-3 Clear CMOS

Bizar (dit ken ik niet):
20(J8J4) BIOS Configuration jumper Item
1-2 Normal (Default)
2-3 Configure
None Recovery

Onbekend: (dit zegt mij niets)
31(J8D1) BIOS Boot Destination jumper
1-2 LPC (Default)
2-3 PCI

Denk dat je even moet kijken wat voor type je mobo is om daar de documentatie voor te vinden.
Dan vind je daar ook wel waar de speaker zit of aangesloten moet worden.

Succes.

Bedankt voor het reageren.

Inmiddels heb ik een PCIexpress videokaart kunnen regelen. Helaas blijft het probleem bestaan.
Dus waarschijnlijk ligt het niet aan de videokaart.

De documentatie die je gegeven hebt via de link had ik ook gevonden.
Volgens mij moet op 32 de speaker geplaatst worden. Deze heb ik momenteel nog niet in mijn bezit en moet ik dus nog regelen.

Verder had ik inderdaad alle jumpers al eens verzet en teruggezet.
Dit heb ik nu nog een keer gedaan, maar helaas zonder resultaat.

Vooral bij de laatste,
Onbekend: (dit zegt mij niets)
31(J8D1) BIOS Boot Destination jumper
1-2 LPC (Default)
2-3 PCI
, heb ik geen idee wat er gebeurd. Hier heb ik de jumper er even verzet, maar ook dit mocht niet baten.

P.S. waarvoor dient 19, de intrusion connector?

Laatst bewerkt:
Ben bang dat er dan toch iets gebeurd is in de geest van statische ontlading of je CPU gaf de geest.
Het enige dat je nog kunt proberen is de CPU vervangen.
Wat zit er in, want ik heb nog wel een paar P4 CPU's

Een intel P4 processor. Alleen weet ik niet welke socket er wordt gebruikt.
Waar kan ik dat eventueel vinden?
Er staat wel D915GMO op het moederbord, is het dan automatisch een 775 socket?

Wat ik me overigens afvraag: er zitten 4 RAM slots op. 2 blauwe en 2 zwarte.
Zit hier nog enig verschil in?

Laatst bewerkt:
helaas, in ieder geval bedankt voor de moeite.

Weet je het antwoord op mijn eerdere vragen? (intrusion en verschil RAM)

Een intrusion jumper verbind je met een schakelaar op je kast. Dan kun je zien of iemand de kast heeft open gehad.
Wat je bedoeld met verschil RAM weet ik niet. kan die vraag niet vinden.
Geheugen is er in vele soorten.
Het begon met SDRAM en ging via DDR door tot DDR3.
Daarnaast heeft er ook nog RamBus bestaan.
Een goede vraagbaak is Wikipedia.org, daar vind je eigenlijk alles.

Voor offtopic mail je naar Eric apestaart HetNetNiet punt Nl

Oke duidelijk.
Er zijn geen andere opties meer die ik kan proberen? Behalve het zoeken naar een andere processor danwel het moederbord als verloren beschouwen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan