Geen beweging in PC te krijgen bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alexander13

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2009
Hallo,

Krijg sinds vanavond mijn pc niet meer aan de praat. Heb hier al even wat rondgeneusd, maar ik kom zelfs niet bij het windows logo.

Wat ik zie als ie aangaat is puur het allereerste scherm, kan het helaas niet control c'en, is verder niet bijzonder, zie je normaal altijd maar even):

----------------------------------------------------

Blauw mannetje linksboven, daarnaast tekst Phoenix - AwardBIOS met daarna nog wat tekst.

Dan een regel met wat codetaal

Dan: Main processor: Intel pentium 4, 2.40 Ghz

Onderin: press F1 or DEL to enter setup(werkt overigens niet)

----------------------------------------------------

Heb dit een of twee keer eerder gehad, maar na opnieuw uit- en aanzetten deed ie het daarna weer gewoon.

Iemand een idee wat er aan de hand is en wat ik moet doen? Al geprobeerd: met (legale) XP cd proberen opnieuw op te starten, geen sjoege.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Alexander

Klinkt misschien raar, probeer eens een ander toetsenbord uit.
In sommige gevallen als je bordje niet meer werkt blijft de pc wel eens hangen in je bios.

Kun je in veilige modus komen?
Indien ja, gebruik systeemherstel.
Werkt niet altijd, maar het proberen waard.
Dus als je het biosscherm ziet kun je alvast beginnen met F8 een paar keer in te toetsen.

Kan het zoiets basaals zijn? Uiteraard niet zomaar ander toetsenbord bij de hand. Tijdje geleden alle oude meuk bij grofvuil gezet.

Heb muis en toetsenbord losgekoppeld(is dat hetzelfde?), net als andere USB dingen, nog steeds zegt ie Njet :-(

Wat ik vooral niet begrijp is dat ik het eerder heb gehad, maar dat ik hem toen weer aan de praat kreeg: een pc doet het toch nooit 'een beetje'?

--------------------------------------
Reactie op bericht hierboven, nee lukt me niet om in veilige modus te komen, bizar.

Laatst bewerkt:
staat je cd/dvd rom wel als eerste in het boot rijtje in je bios? als je HD als eerste staat zal die niet van de cd/dvd opstarten. Staat onder het kopje "boot"

staat je cd/dvd rom wel als eerste in het boot rijtje in je bios? als je HD als eerste staat zal die niet van de cd/dvd opstarten. Staat onder het kopje "boot"

Goeie vraag. Zover komt ie niet qua opstarten, zie geen andere tekst dan ik hierboven beschrijf en weet ik dus niet. Vermoed echter van wel, kon in het verleden altijd wel vanaf cd opstarten. Maar helpt dus in dit geval niet.

Other suggestions? Thnx for reacties tot nu toe in ieder geval.

stekker eruit halen uit de computer en het knoop batterijtje op je moederbord eruit en erin doen. (EERST STEKKER ERUIT!!) Zou de bios moeten resetten.

stekker eruit halen uit de computer en het knoop batterijtje op je moederbord eruit en erin doen. (EERST STEKKER ERUIT!!) Zou de bios moeten resetten.

Brilliant!! Jellever, thnx a lot, hij doet het weer! Heb hem nu twee keer opnieuw opgestart en hij blijft het doen.

Moest wel even zoeken naar de knoop, wilde nog een foto posten:-). Wel idd eerst braaf de stekker eruit gehaald), eruit gehaald, weer teruggestopt en doet het weer als vanouds.

Te bizar dit eigenlijk. Jullie een idee of en hoe ik dit kan voorkomen?

@Jackal en Coenraad, thnx voor jullie reacties ook. Had echt geen idee waar ik het moest zoeken

Wat je nu gedaan hebt is de Bios van de computer hersteld naar fabrieksinstellingen. Op een of andere manier is er dus iets mis gegaan met de biosinstellingen.

Wat dit precies geweest is, zal niet te achterhalen zijn. Mooi dat hij weer werkt!

Nieuwe batterij

Als 't probleem mocht terugkomen dan zou ik 'n nieuwe BiosBatterij kopen.
Als 'n batterij bijna leeg is heeft dat invloed op de apparaten die hij van stroom moet voorzien,in dit geval het CMOS,dit komt door de wisselende/schommelende spanning die de batterij dan afgeeft.In dit geval zou ik er gewoon meteen 'n nieuwe inzetten,neem je oude batterij mee want er zijn verschillende diktes.
Succes.

Zal ik doen. Maar vooralsnog niet nodig lijkt me. Pc is weliswaar wat ouder beestje, maar doet het in principe normaal prima. Met werklaptop aan de slag om je (privé)foto's en muziek te doen kan wel maar niet helemaal de bedoeling.

Iedereen nogmaals bedankt voor hulp en tips. Zag het beetje somber in toen ik bericht postte.

Alexander

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan