Geen BIOS meer na veranderen frequentie DRAM in BIOS.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ewout01

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2013
Graag jullie hulp bij het volgende probleem:

Ik wilde het RAM-geheugen van een oude Medion computer upgraden. De computer is type MD 8008 met moederbord MSI MS-6701 (MD-5000 M-ATX). De twee DDR-geheugenbanken van 256 MB elk heb ik vervangen door elk 1 GB (dit is het maximum dat het moederbord aankan). Vervolgens startte het systeem op tot aan het inlogscherm van Windows XP waar je de iconen van de verschillende gebruikers ziet. Nog voordat ik op één van de iconen kon klikken, herstartte het systeem uit zichzelf en bleef daarna steeds opnieuw herstarten. Toen heb ik in het BIOS de frequentie van DRAM gewijzigd naar 200 Hz (Stond op SPU? Kan dat? Kan ik me niet meer herinneren. Er stonden 3 frequentie-mogelijkheden, waarvan 200 Hz de laagste was, en daarboven was het ingesteld op SPU, dacht ik.) Afgesloten met F10 (en uiteraard eerst verandering opgeslagen), maar bij herstart is er geen BIOS meer zichtbaar. De ventilator draait, maar daar blijft het bij. Dus geen piepjes en geen activering van het scherm (ik bedoel, het blijft niet gewoon zwart, maar het opstarten stopt al voordat de connectie tussen computer en scherm wordt gemaakt). Er is wel doorvoer van stroom, want beide CD-rom/DVD drives gaan gewoon open, bijvoorbeeld. Inmiddels heb ik de twee oude DDR-banken van 256 MB teruggeplaatst, maar het probleem blijft.

Na veel topics op diverse internetfora gelezen te hebben heb ik de batterij van het moederbord verwijderd en weer teruggeplaatst (meer dan 10 minuten). Ik heb ook de jumper van stand pin 1+2 gewijzigd naar pin 2+3 (en vervolgens weer teruggeplaatst). Geen BIOS. Het moederbord ziet er schoon uit, geen bruine plekken, weinig stof, geen brandlucht geroken. Nou zou mijn volgende stap zijn om alles van het moederbord te verwijderen en dan de componenten stap voor stap terug te plaatsen, maar ik hoop op een ingeving van iemand die bovenstaand probleem herkent.

Hoe kom ik weer in mijn BIOS? Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet, Ewout

Welkom op Helpmij.nl. :)

Met de Bios reset (batterij of CMOS-Clear jumper) wel de PC volledig van de stroom afgehaald?

Ja, alle handelingen zijn verricht terwijl stekker uit de computer is getrokken. Overigens bedankt voor snelle eerste reactie.

Hoi,
tijdens het verwisselen van de Ram tegen het koelblok gestoten? Controleer of het koelblok nog goed is aangesloten op de processor.

Met het koelblok bedoel je die plastic kap met ventilator, neem ik aan? Hoe dan ook, ik heb nergens tegenaan gestoten, maar net nog voor de zekerheid alles goed gecontroleerd. Ik kan niets bijzonders vinden, alles zit goed vast. Nadat ik die geheugenbanken heb verwisseld, startte de computer wel op tot aan het inlogscherm van Windows. Het probleem van geen BIOS is ontstaan na het wijzigen van de frequentie van DRAM, dus ik denk niet dat mijn probleem te maken heeft met het plaatsen van het DDR-geheugen zelf.

Mvg, Ewout

Nee, dat is wel een aardige suggestie. Ga ik proberen. Maar dan blijft het toch gek dat zo'n batterij dan juist nu ineens leeg zou zijn. Gewoon toeval en pech, denk je?

Ja hoor, zelf ook al meegemaakt. Op een gegeven moment is het gewoon op. Toeval wellicht, eruit halen en weer erin veroorzaakt ook even extra spanning en dat kan net genoeg zijn voor een oude batterij (CR2032).

JA! De computer start weer op met een andere batterij! Hartstikke bedankt voor het meedenken, "Mik Zjegger". Dat was dus toch een goed idee.

Hartelijke groet, Ewout

Maar zal ik in het BIOS de frequentie van DRAM weer veranderen, zoals het stond? Ik kan kiezen voor 200/266/333. Ik heb helaas twee verschillende DDR-banken: een Samsung 1 GB DDR400 en een Kingston KTD8300/1G.

Die Kingston zou 400 MHz aankunnen, volgens de specificaties op Internet.

In het BIOS staat de DRAM frequency nu weer ingesteld op "by SPD". En op dit moment zitten er weer de oude 256 MB banken in.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Welkom op Helpmij.nl

Heb even je vier laatse berichten samengevoegd je weet dat je ook een bericht kan aanpassen.

Weer wat bijgeleerd, dank je wel. Zo blijft het inderdaad meer overzichtelijk. Ewout

Belangrijk bij upgraden geheugen is om 2 dezelfde reepjes te kopen met dezelfde specificaties. Als die van elkaar afwijken dan past het afwijkende/snellere reepje zich auomatisch aan aan het mindere/lanzamere reepje om het maar eens in Jip en Janneke taal uit te leggen.
Hier een korte uitleg over geheugen frequenties e.d.

Geheugen en -modules
Standaardnaam Geheugenkloksnelheid Tijd tussen signalen Effectieve kloksnelheid Gegevensoverdrachten per seconde Modulenaam Maximale snelheid van gegevensoverdracht

DDR-200 100 MHz 10 ns 200 MHz 200 miljoen PC-1600 1,600 GiB/s
DDR-266 133 MHz 7,5 ns 266 MHz 266 miljoen PC-2100 2,133 GiB/s
DDR-333 166 MHz 6 ns 333 MHz 333 miljoen PC-2700 2,667 GiB/s
DDR-400 200 MHz 5 ns 400 MHz 400 miljoen PC-3200 3,200 GiB/s
DDR2-800 400 MHz 2,5 ns 800 MHz 800 miljoen PC2-6400 6,400 GiB/s
DDR2-1066 533 MHz 1,2 ns 1066 MHz 1,6 miljard PC2-8500 8,533 GiB/s
DDR3-1333 667 MHz 0,7 ns 1333 MHz 3,2 miljard PC3-10666 10,667 GiB/s
DDR3-1600 800 MHz 0,6 ns 1600 MHz 6,4 miljard PC3-12800 12,800 GiB/s
DDR3-2000 1001 MHz 0,5 n s 2000 MHz 12,8 miljard PC3-14400 14,400 GiB/s

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.