Geen BIOS meldingen zichtbaar maar PC start wel gewoon op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sabatical

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2014
Ik krijg bij het opstarten van de PC geen BIOS meldingen meer te zien

Het scherm blijft zwart totdat het Windows inlogscherm verschijnt (voorheen zag ik meldingen als..schijf zus en zo gevonden...etc.). Kan ook gewoon in de BIOS (ClickBios/UEFI) maar de melding....druk [toets] om in de bios te komen zie ik dus niet. Alles is bij, scans leveren niets op (f-secure, malewarebytes). In de BIOS zelf zie ik ook geen veranderingen en ik hoor ook de gebruikelijke geluiden bij het opstarten.

Heb al een aantal dingen onderzocht, uitgeprobeerd.
- Geen instelling in BIOS gevonden om de meldingen aan of uit te zetten
- BIOS opnieuw geflashed
- CMOS reset
- Geheugen gecontroleerd

Met google kom ik ook niet echt veel verder. Alles wat ik vind heeft vooral te maken met foutmeldingen en niet meer op willen starten.

Het lijkt wel alsof de BIOS het scherm niet herkent (zodra ik de PC opstart wordt het scherm actief maar even later zie ik de melding no signal detected en dan plots weer actief en Windows inlogscherm).
Op dit moment geen flauw benul wat er aan de hand is...maar wel het gevoel dat elk moment een onderdeel het gaat begeven (moederbord, videokaart).

Windows 7 Home Premium 64
GeForce GTX570
P67A-GB65 (B3) met laatste sandybridge BIOS versie 1.19 (de ivybridge versies durf ik niet aan)
Laatste nvidia drivers (334.98)
Intel i7-2600

Laatst bewerkt:
Welkom op helpmij.nl:thumb:
Je kan wel gewoon middels de del of een van de F toetsen in je bios komen?

Ik heb verder hier hetzelfde probleem gehad, maar nooit aandacht aan geschonken.
Bij mij bleek het uiteindelijk de voeding te zijn die niet helemaal jofel meer was.
Je zou eens een cold reboot kunnen doen, dan zou je wel je bios info op het scherm moeten zien. Anders zou het ook wel eens kunnen zijn dat je scherm bij het starten wat laat reageert.

Geen enkel probleem om de BIOS in te komen.
Tot een week geleden dit probleem ook niet gehad (misschien eerder maar toen viel het pas op).
Zag altijd netjes het MSI logo en de BIOS meldingen (wel snel).

Niets aan de PC veranderd. Nog steeds hetzelfde scherm.
Voeding (360W) lijkt mij voldoende maar wellicht begint die kuren te vertonen (maar alles blijft werken).
Cold reboot voer ik in feite elke dag uit (ik schakel de PC meestal helemaal uit).

(1) Open het Charms menu door op Win+C te drukken
(2) klik op Settings
(3) klik op Change PC Settings
(4) klik op General
(5) Scroll naar beneden en klik op Advanced Startup -> Restart Now
(6) klik op Troubleshoot
(7) klik op Advanced Options
(8) klik op UEFI Firmware Settings
(9) klik op Restart

bron

EDIT: op die website kan je ook zien dat windows 8 niet echt een cold boot doet als je simpelweg op shut down klikt. dus misschien doe je eigenlijk geen cold boot.

Laatst bewerkt:
Ja, dat klopt...alleen heb ik Windows 7 :)
Overigens heb ik voor de zekerheid net opnieuw opgestart nadat ik de stroom (stekker) er een minuutje uit heb gehaald. Geen effect....

Kijk eens of er een FAST boot option is, dan zie je ook vaak geen opstartscherm vh bios.
Verander die instelling eens ook al staat ie goed, systeem uit en weer aan en weer terug zetten en weer uit en dan weer aan...
En...?

Sorry mijn fout bedoelde warme reboot.
Btw vind 360 wat voeding wel wat weinig voor een i7 in combi met jouw videokaart. Alleen als de graka vol aan de slag gaat heb je al minimaal 500 watt voeding nodig om redelijk stabiel te blijven.
Aangeraden word zelfs minimaal 550 watt volgens de specs van nvidia.

Gehele BIOS doorgelopen maar ik zie geen FAST boot optie. Is dat niet iets voor Windows 8? Overigens kan ik wel het opstartscherm van Windows 7 uitzetten maar dat lijkt mij niet de bedoeling.

Even de papieren van de PC erbij halen, 360W was uit mijn hoofd, was al twee jaar terug.

zo een voeding zal het wel heeel zwaar te verduren hebben met die specs. ik raad u aan een nieuwe voeding aan te schaffen. (ik raad u deze voeding aan)
probeert u eens F2 of DEL ingedrukt te houden tijdens het starten van uw computer. misschien dat u dan in de bios komt.

De nota er maar bij gehaald. Gelukkig heb ik het helemaal fout. Zit een Antec Truepower 750W in.

Mooi. kunt u mij ook de uitkomst vertellen als u probeert te booten terwijl u F2 of DEL ingedrukt houd tijdens het starten van uw computer?

Oke mooi. dat betekent dat u weet welke toets u moet gebruiken om in de bios te komen. verder is het niet essentieel voor de pc dat het het bios scherm laat zien. de pc kan prima werken zonder dat dat scherm word weergegeven.

Vaak zit er een advanced optie sectie in en daar kun je meer instellen...

@jaccovh Ja, dat klopt. Maar toch is het raar dat van het ene op het andere moment ik de BIOS meldingen niet meer zie. Iets is er gewijzigd of veranderd. En staat wellicht op instorten.....
@ Andre@home Ik heb het hele BIOS doorgespit maar kan die optie niet terugvinden

Laatst bewerkt:
Sabatical, in uw bios kunt u wellicht "Fast Boot" instellen. als dat aan staat dan kan het zijn dat het daardoor het bios logo niet weergeeft.

Ik heb de hele BIOS meerdere keren doorlopen. Ik kan in het BIOS het logo enable/disable maar welke optie ik kies maakt niet uit. Ik blijf een zwart scherm zien. En een optie als Fast Boot zie ik nergens

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan