Geen 'domain' optie meer bij aanloggen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hugensjr

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2002
Hallo,

Ik ben een ' beetje dom' geweest denk ik. Ik heb een laptop van de baas die in het bedrijfsnetwerk hoort te hangen. Ik log dan aan met m'n username/password op een bepaald domein. Ook wanneer ik de laptop los thuis gebruik, log ik op dat domein aan, uiteraard zonder netwerkbronnen, maar kan ik gewoon lokaal werken

Nu gebruik ik die laptop (Win XP PRO SP1) ook thuis om m.b.v. de ingbouwde wireless network kaart met mijn draadloze route te kunnen internetten.

Dat gaat allemaal prima, maar nu ben ik waarschijnlijk te ver gegaan...

Ik wilde ook mappen tussen mijn pc en deze laptop gaan sharen (ik heb dus de ballen verstand van netwerken, domeinen etc.) Ik kon de gesharede mappen op mijn pc maar niet vinden via de laptop en dat had er volgens mij mee te maken deze laptop lokaal is aangelogd op een domein wat mijn pc helemaal niet kent. Mijn pc zit in en ' workgroup'. Wat heb ik gedaan:

Ik ben naar properties van my computer gegaan, vervolgens tab ' computer name'. Dan achter de tekst ' to rename this computer or join a domain, click Change' op de knop change gedrukt. Computername niet gewijzigd, maar de radiobutton onderaan van ' Domain XXX' , gewijzigd naar ' Workgroup' en daar de naam ' workgroup' ingevuld.

Daarna moest ik herstarten en nu heb ik het probleem. Ik kan niet aanloggen. Bij het aanlogscherm kan ik geen domein opgeven. Waarschijnlijk omdat ik heb ingesteld dat ie in ' workgroup' zit... Maar ik heb geen users of passwords gedefinieerd, dus ik heb echt geen idee hoe ik door dat aanlog scherm heen moet komen. Bestaan er default users voor een workgroup?? Vervelende is dat ik mijn fout niet kan herstellen omdat ik er simpelweg niet in kom.

Waarschijnlijk moet ik bij de helpdesk langs gaan om te melden dat ik heb lopen rotzooien, maar misschien heeft iemand op het forum nog suggesties hoe ik mezelf uit de penarie kan helpen??? Of kan iemand me uitleggen wat ik nu verkeerd heb gedaan?? En dan hopelijk nog een suggestie om het te herstellen???

Alvast bedankt voor het lezen van dit hele verhaal!!
Patrick

De systeembeheerder heeft zeker te weten het wachtwoord van het lokale admin account. Ik denk dat je beter bij hun langs kunt gaan ipv de boel nog meer overhoop gaan halen

Als je nog precies weet wat je gewijzigd hebt dan zou je kunnen proberen om dit in de veilige modus te herstellen.
computer uit zetten even wachten
computer weer aanzetten dan tijdens opstart regelmatig op F8 drukken.
dan komje in een zwart scherm met witte letters.
kies daar voor veilige modus en maak de instellingen weer ongedaan.

helemaal op eigen risico hoor.Persoonlijk deed ik wat M@rio voorstelde.....maar ja dat is met de billen bloot:D

Om weer in het domein te komen zul je aangesloten moeten zijn op het domein en het wachtwoord moeten kennen van de domain admin. Je zult hoe dan ook langs de helpdesk moeten.

Bedankt voor jullie reactie!
Inmiddels heb ik de zaak toch kunnen herstellen zonder tussenkomst van de heren van systeembeheer. Een paar maanden geleden had ik een bootable DVD gedwonload met een enorme verzameling OS'en die je vanaf die DVD kunt draaien. Meestal gericht op herstel en troubleshooten. Met één van die OS-en kon ik een tooltje installeren in de windows map van de installatie op de laptop. Dat tooltje heet Dreampack (bypass windows login security). Meer info vind je op: http://www.911cd.net/forums/index.php?showtopic=6228

Na installatie hiervan en te herstarten kreeg ik het login scherm van het OS van de laptop met een extra schermpje erbij dat het mogelijk maakt om met een aantal accounts met administrator privileges in te loggen (vraag met niet hoe het kan...). Maar het stelde mij in staat om in het OS van de laptop te komen en een system restore punt terug te zetten. En daarna was ik van mijn probleem verlost!

Sowieso bedankt en hopelijk heeft iemand anders ooit nog iets aan dit draadje...

Patrick

hugensjr is dan (gelukkig) van zijn probleem af, maar voor de mensen die dit probleem hebben en vinden via de zoekfunctie, meld ik nog even het volgende. Volledigheidshalve.

Als je je pc of laptop van het domein hebt gehaald, zul je normaal gesproken aangewezen zijn op:
1. Lokaal (laten) inloggen (maar je hebt mogelijk zoals hugensjr enkel een domainuser-account)
2. Via hetzelfde menuutje als waar het mis ging, aanmelden op domein, of via de wizard (die biedt meteen de mogelijkheid een domainuser lokaal beheerdersrechten te geven -mits de account die dit aan het instellen is dáár weer de rechten toe bezit)
3. Herstarten en opnieuw inloggen, deze keer weer netjes op het domein.

Deze handelingen zijn normaal gesproken -al zijn ze nog zo eenvoudig- weggelegd voor support, helpdesk of beheerders(accounts). Gewone gebruikers hebben het recht doorgaans niet om een computer op het domein aan te melden/toe te voegen. Ook niet als die computer aan de serverkant al bekend is/was. Dan werkt zo'n systeemherstelpunt terugrollen wel natuurlijk, maar daar gingen we even niet van uit.

Het is niet in het bijzonder een hele zware en hoge beheerder die deze rechten hoeft te hebben. Een werplekondersteuner kan het eigenlijk ook altijd.

Om gezichtsverlies in te perken zou ik het lokaal (eventueel buiten de reguliere kanalen naar de helpdesk) aankaarten, zonder te veel weg te geven. Gewoon zeggen dat je je printer op het thuisnetwerk wilde gebruiken, en dat iemand had gezegd dat dat pas kan als je tot het lokale netwerk behoort. En dat je dat toen gedaan hebt. Tamelijk menselijk argument, waar weinig schandaligs uit doorklinkt. De werkplekondersteuner zal waarschijnlijk in drie tellen de laptop weer op het netwerk hebben aangemeld.

En dan voortaan maar niet meer dat soort dingen doen.

Los van oplossingen waar de netwerkbeheerders helemaal niet vrolijk van zullen worden indien je ze probeert, is mijn bovenstaande verhaaltje toch echt waar het op neer zal komen.

Groetje,

Jasper

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan