Geen draadloos internet op 1ste verdieping

Status
Niet open voor verdere reacties.

mkeizerelias

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2008
Gisteren hebben wij Internet van Ziggo gekregen. Wij hebben in huis 2 laptops en 1 desktop. Tijdens de installatie door de monteur stonden alle computer beneden en deden het ook. Alle drie zijn draadloos. echter toen ik de desktop op een slaapkamer boven neergezet had, had ik geen internet meer.
Standaard Ziggo apparatuur is geinstalleerd zoals een Sitecom 549 turbo WLAN router. De desktop heeft geen ingebouwde ontvanger, maar werkt met een USB stick. De helpdesk van Ziggo zei dat de router waarschijnlijk niet sterk genoeg was en dat ik een andere moest kopen.

Is dit echt zo en zo ja welke router moet ik dan kopen of zijn er andere mogelijkheden om het probleem op te lossen?

Hoi,

Kan je aangeven waar die router - beneden neem ik aan - staat, en wat er allemaal aan muren/verdiepingen/plafonds tussen de lokatie van je desktip en de router zit?
Vooral al of niet bewapend betonnen muren en plafonds zijn belangrijk.

Dit kan inderdaad zijn dat het signaal te zwak is om naar boven goed door te komen.
Het wil ook nog wel eens helpen door de router op een andere plek neer te zetten zodat het signaal door minder muren hoeft zoals Teun ook aangeeft.

Het is een kwestie van diverse plekken proberen en hopen dat je een plek kunt vinden waar het signaal wel ver genoeg reikt.

Andere router kan zeker helpen maar het probleem is dat elke router zijn beperingen heeft qua signaal en het vaak ligt aan het aantal storingen die hij onderweg tegenkomt.

Als het signaal door 1 plafond moet en verder niet veel meter hoeft af te leggen dan moet niet echt een probleem zijn. Maar moet hij helemaal naar zolder dan heb je wel een probleem want die afstand is te groot. Soms kun je dan beter de router op de eerste verdieping plaatsen en dan een kabel aanleggen van de router naar het modem. Is minder handig natuurlijk.

De router hangt, net als het modem, in de meterkast. het signaal moet door 1 verdiepingsvloer. Waarvan de vloer gemaakt is weet ik niet precies, maar het is wel beton.
Ik weet niet hoe het signaal precies loopt, maar de meterkast is in de gang waar ook de trap is naar boven. In de gang is een grote vide waar dus geen vloer zit.

Klopt het dat die sitecom een al wat 'oudere' is, die voorheen was bestemd voor een ADSL-verbinding?
Want het typenummer wijst daarop.
Bij wat je aangeeft, zou je met één verdiepingsvloer nog goed bereik moeten hebben.

Zoals Mikeo aangeeft, lost een nieuwe Wireless-N router je probleem waarschijnlijk op. Punt is, dat je om je bereik echt beter en groter te maken ook je draadloze stick van je desktop moet vervangen door een Wireless-N.

Probleem van een meterkast is ook dat deze kan storen op het draadloos signaal. Probeer toch eens als test de route uit de kast te halen en bijvoorbeeld een stuk op de trap te leggen als dat lukt.

De meeste USB sticks werken ook niet echt bepaald goed is mijn persoonlijk ervaring. De internetkaartje hebben als voordeel dat zij een echte antenne hebben en die dus ook beter het signaal kunnen oppakken en je kunt dan ook de antenne nog een beetje richten wat ook nog wel eens wil helpen.

Ik zou eerst dus gaan spelen met de router qua plaatsing om te kijken of je daar iets mee kunt doen. Zet hem zo hoog mogelijk ergens neer. Hoe hoger hoe beter voor het signaal.
Probeer ook met de antennes te spelen dit wil soms het signaal ook nog wat beter maken.

Maakt dat niets uit dan zou je kunnen overwegen om een betere router te kopen en daarbij een losse draadloze PCI kaart voor de PC. Vraag dan in de winkel of je het eventueel mag ruilen als het niets uitmaakt. Sommige winkels doen daar niet moeilijk over.

Of je direct naar de N-standaard moet hangt af van je budget. Deze zijn toch wel wat duuder dan de huidige standaard. Een standaard Linksys WRT54GL router kost nieuw gem 60 en 70 euro euro en doen het prima.
http://tweakers.net/pricewatch/132311/linksys-wrt54gl.html

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan