Geen Firewall en Updates na virus

Status
Niet open voor verdere reacties.

frans kooijman

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Hi,
Na het verwijderen van een virus heb ik nog de volgende issue in Windows 7, Microsoft Office 2010:

Start, klik op Uitvoeren, typ services.msc
In deze lijst met services mis ik een aantal zaken:
BITS (Background Intelligent Transfer Service) ontbreekt
Automatische updates ontbreekt
Windows Update ontbreekt
Windows Firewall ontbreekt.

Iemand een idee hoe ik dit weer aan de lijst kan toevoegen? Nu werkt bv mijn WIndows Firewall niet, omdat
ik de aanbevolen instellingen niet kan wijzigen/openen.Ook kan ik geen Windows updates binnenhalen.

Dank!
Frans.

Bedoel je met "ontbreekt" is van mijn computer af? Of bedoel je het werkt niet?

De 4 regels
BITS (Background Intelligent Transfer Service) ontbreekt
Automatische updates ontbreekt
Windows Update ontbreekt
Windows Firewall ontbreekt.

staan niet vermeld in de lijst van Services. Vandaar (waarschijnlijk) dat Windows Firewall dus niet aan te passen is en dat ik de WIndows Updates niet te zien krijg.
Hoe krijg ik de 4 items weer in de lijst van Services terug? Daarna zal het waarschijnlijk wel weer werken (hoop ik).

Tks!
Frans

Helaas, de Fix-it bracht geen oplossing. Heb ook een full scan van Microsoft Security Essentials uitgevoerd, maar blijf het probleem houden dat ik niet in WIndows Firewall en WIndows UPdate kom.
De reden (als ik het met een andere PC vergelijk), is dat deze beide onderdelen niet in de lijst Services voorkomen.

Wie weet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Als ze in de lijst staan, kan ik ze starten en dan hopelijk is het opgelost.
Maar ik kan dus nergens vinden hoe ik WIndows Firewall en WIndows UPdate in de Service lijst kan toevoegen.

Dank
Frans

Voer dit is bij start > uitvoeren > cmd > sfc /scannow Laat even wat weten, succes!

Als ik ervan uit mag gaan dat beide computers dezelfde versie Windows draaien:
Op die andere computer (waar ze wel staan) in de registry duiken en een export doen van de sleutels naar memory-stick die horen bij de services die je nu mist:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\BITS
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\wuauserv
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\MpsSvc

Die exports dan importeren op jouw computer. Pc herstarten, Services nakijken of ze gestart zijn en (indien niet gestart) nakijken in Logboeken (eventvwr.exe) of er nog meldingen zijn waarom ze niet gestart waren.

Tijs.

Voer dit is bij start > uitvoeren > cmd > sfc /scannow Laat even wat weten, succes!

Vlgs. mij worden daarmee geen services opnieuw geïnstalleerd, alleen bestanden (incl. die nodig zijn voor die services) gecheckt of ze nog bestaan en nog intact zijn.
Is een goed ding om te laten doen, maar brengt vlgs. mij de services niet terug.

Tijs.

Dank Thiijs. Ik ben een heel eind, maar nog niet helemaal....
De bestanden staan er nu wel in bij de lijst Services, maar zijn niet gestart.
PC opnieuw opgestart, maar dit hielp niet.

Als ik op Starten klik, dan komt foutcode 5 met de melding dat dit niet lokaal gestart kan worden
(Maar op de PC waar het wèl gestart is, werkt het ook onder lokale Services. Bij Eigenschappen
van MpsSvc heb ik alle instellingen exact hetzelfde (behalve dan dat het bij mijn PC gestopt is
en bij de andere gestart). Zelfde padverwijzing, zelfde instellingen op alle 4 tabbladen).

Sorry, maar waar vind ik de logboek (eventvwr.exe), zodat ik meldingen kan bekijken?
Of weet jij wat ik moet doen om het wel gestart te krijgen?

Dank je wel!
Frans

Dank je, maar ik kom er nog net niet uit....Starten van Windows Firewall in Services => Windows Firewall
=> (Rechtermuis) Eigenschappen => Algemeen=> Starten lukt niet met errortekst: Windows Firewall kan niet
worden gestart op de lokale computer. Raadpleeg voor meer informatie het logboek voor systeemgebeurtenissen.
Servicespecifieke foutcode 5.

In eventvwr.exe weet ik niet precies waar ik moet kijken. Ik heb Firewall gevonden, maar het logboek houdt
op bij 2 augustus (waarschijnlijk dus de datum dat het virus binnentrad), maar daar staat niets relevants bij.

Enig idee hoe ik toch Windows firewall gestart krijg in de Services??

Frans

Ga naar: http://www.Microsoft.com/security/scanner/en-us/default.aspx
Klik op Nu downloaden. Volg de instructies op het scherm te downloaden en installeren van de Microsoft-Scanner. Wanneer u wordt gevraagd, moet u het bestand opslaan op uw bureaublad.
Na de installatie, gaat u naar het bureaublad en dubbelklik op de Microsoft Safety Scanner pictogram. Worden kan vermeld als msert.
Klik in het vak naast Alle voorwaarden van de gebruiksrechtovereenkomst accepteren, klikt u op Volgende.
Klik op Snelle Scan, klikt u op Volgende.
De Microsoft Safety Scanner uw computer scant en verwijdert alle malware.
Klik op de Start knop, typt u Windows Firewall in de Zoeken naar programma's en bestanden (vakWindows 7) of in de Start zoeken (vakWindows Vista).
Klik op Windows Firewall.
In het linker deelvenster van de Het Configuratiescherm, klik op inschakelen Windows Firewall in- of uitschakelen.
Klik op Inschakelen Windows Firewall Klik voor elke netwerklocatie OK.

Probeer dit is.

Dank je, uitgevoerd, maar de scan heeft geen fouten gevonden.
Windows Firewall start nog niet.

NOg een andere idee??

Mag ik vragen waarna jij kijkt, in service.msc welk bestandje/service zoek jij op?

Als er helemaal niets bijgekomen is in de Logboeken sinds het virus, dan lijkt het me dat er nóg een service mist (of uitgeschakeld staat):
Windows Event Log
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\eventlog

Zónder die service wordt er niets gelogd in Logboeken en wordt het koffiedik kijken wat er met de opstart van die andere services misgaat etc.

Tijs.

Welke posting gaf de oplossing, Frans? Posting #12 of posting #15?

Tijs.

Post 15 did the trick, althans, dat bracht be al bladerend in de log op het idee om systeemherstel
toe te passen. Hiermee is de storing verholpen en is het hele register weer compleet.

Al met al een flinke detour gemaakt, terwijl de oplossing (zoals vaak...) niet al te moeilijk was.
Maar (misschien nog wel belangrijker) ik heb er veel van bijgeleerd. Weet nu veel meer over Services
en de werking ervan en daar ben ik ook blij mee.

Dank nogmaals voor het meedenken en je nuttige tips, in 1 woord fantastisch.
Had vooraf niet gedacht dat ik het tot een goed einde zou kunnen brengen, maar met goede tips
en steeds proberen kun je veel bereiken.

Frans

:) Slim plan idd om systeemherstel uit te voeren... Moet ik erbij zeggen dat een hoop malware het terugzetten van herstelpunten met systeemherstel onmogelijk maken (door systeemherstel onmogelijk te maken en/of herstelpunten te wissen etc.)

Bedankt voor de terugmelding en complimenten. :)

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan