Geen gegevens Access 2013-query in draaitabel Excel 2013

Status
Niet open voor verdere reacties.

JCB1957

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2014
Ik heb een vraag over het gebruik van Query's en Tabellen van Access 2013 in Excel 2013.

In de Access Database werk ik (voor een deel) met gekoppelde tabellen vanuit een SQL-server database. Ik heb een aantal query's gemaakt die in Access zelf correct en snel performen. Deze query's wil ik in Excel gebruiken in een draaitabel. Vanuit Excel maak ik verbinding met de Access database. Het valt daarbij op, dat niet alle query's in het overzicht worden getoond. Wellicht dat bepaalde query's wel- en bepaalde query's niet in Excel zijn te gebruiken, maar informatie hieromtrent heb ik nog niet gevonden.

De Query's die ik wel kan gebruiken in Excel leveren in een aantal gevallen het resultaat op dat je mag verwachten, maar bij een deel van de query's krijg ik wel de mogelijkheid om de draaitabel te maken (de velden worden getoond en je krijgt de mogelijkheid om een indeling te maken), maar de velden van de query bevatten geen gegevens. Dit terwijl de query's in Access zelf uiteraard wel output opleveren.

Ik ben al uitgebreid op zoek geweest om te kijken of er restricties zijn, maar heb tot nu toe niets kunnen vinden. Ook in tutorials wordt er niet op gewezen dat de query aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om de gegevens in een draaitabel van excel te kunnen gebruiken.

Hoop dat er iemand is die me op weg kan helpen.

Je kunt sowieso alleen maar Selectiequeries gebruiken, en dan mag dat (als ik dat goed onthouden heb) geen Group By hebben, en ook geen Union query zijn. En eigen functies mogen er ook niet in gebruikt worden. Verder mogen er geen parameters in zitten. Kortom: de query moet rechttoe-rechtaan zijn qua opbouw.
Dus kijk daar eens naar.

Oké, dank voor je snelle reactie.

Ik vermoedde al zoiets, maar er is weinig tot niets over te vinden zo is me gebleken. Misschien dat er nog andere suggesties komen, zo niet, dan zal ik de status op opgelost zetten.

Hans

Nog een kleine aanvulling: met 'eigen functies' bedoel ik niet alleen functies die je zelf hebt gemaakt en in een query gebruikt, maar ook Access-eigen functies als Nz. Dus als je een query hebt gemaakt en daar gebruik je Nz in om een bewerking te doen, dan gaat die query ook niet werken. Je moet je query dus compleet standaard maken. Nz zou je overigens heel simpel kunnen ombouwen naar een IIF vergelijking, daar kan Excel dan weer wel mee overweg.
Of, veel betere optie, bouw alles om naar een ADO of DAO connectie. Ben je van alle problemen af.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan