Geen geluid meer na verhuizing

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marie1

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2002
twee maanden geleden ben ik verhuist en sindsdien heb ik geen geluid meer op mijn computer.
omdat de boxjes al voor de verhuizing af en toe uitvielen ben ik er vanuit gegaan dat het hier aan lag en heb een paar andere boxjes gehaald.

Maar ik heb nog steeds geen geluid.

Wel krijg ik bij het opstarten steeds de melding dat er nieuwe hardware gevonden is en dat ik de bijbehorende software moet installeren.
Bij mijn weten heb ik nog nooit software voor boxjes geinstalleerd en ik geloof dat dit inmiddels al mijn 5de paar boxjes is.
Bij de boxjes zit ook geen software.

als ik via het configuratie scherm bij geluid en audioapperatuur kijk dan zijn de opties bij de luidsprekerinstellingen niet aanklikbaar.

wat doe ik fout (of heb ik gewoon verkeerde boxjes?)

De meldingen die je krijgt zijn waarschijnlijk bedoeld om de drivers voor de geluidskaart te installeren.

maar die zijn geinstalleerd
neem ik aan
ik heb ze er in elk geval niet afgehaald

Wat zie je in het configuratiescherm staan bij Systeem / Hardware / Apparaatbeheer ?
Staan daar gele vraagtekens.
Kijk ook eens bij Besturing voor Geluid ,Video en Spelletjes.

sorrie had niet door dat je gereageerd had
(geluid doet het niet he ;) )

bij apparatenbeheer staat er een vraagteken bij overige apparaten - pci apparaat

de optie voor besturing voor geluid en videospelletjes kan ik niet vinden
wel een optie geluiden en audioapparatuur, daar kom ik dus uit op de luidsprekerinstellingen die niet instelbaar zijn

oh bij die laatste vind ik onder hardware wel een hele lijst verwijzingen naar besturing voor geluid video en spelletjes maar bij alle opties krijg ik de melding dat dit apparaat correct werkt

Je melding bij overige apparaten dat je een vraagteken hebt staan bij pci zou het probleem moeten zijn.
Dit zijn hoogstwaarschijnlijk de drivers van de audiokaart die niet geinstalleerd zijn.

Heb je nog ergens een CD rom met drivers die je, hoop ik ooit bij de computer hebt gekregen.

ik denk wel dat ik die heb
ga ik morgen ff naar zoeken, want ik vermoed dat ze nog in een verhuisdoos zitten.
en nu maar hopen dat ik ze hem herken

blijft wel de vraag hoe dit nou kan na 8,5 jaar

bedankt voor het meedenken al vast

Ja, hoe kan zoiets ?
Het blijven computers en software.
Soms is het een bepaalde update en soms kan het gebeuren door het verwijderen van een bepaald programma.

We wachten af of je een driver CD kan vinden.

Zoniet, wil ik weten of jouw geluidskaart op het moederbord zit of een apart kaartje in de PC.
En je raadt het al, dan als je het kunt vinden ook de eventuele fabrikant en type nummers, dan kan er op internet gezocht worden naar de juiste drivers.

oh dat moet lukken ik heb alle aankoopbonnen en boekjes en de hele ratteplan nog bij elkaar in een doosje zitten.
bewust gedaan om op dit soort dingen het antwoord te kunnen vinden

Even een hint:
Ik heb de gewoonte om alles op de bodemplaat van de PC te bewaren.
Dan is het gewoon even de zijkant er af en je hebt meteen alles bij de hand wat je nodig hebt.
Handig als je zoals ik momenteel 9 totaal verschillende PC's in gebruik hebt.

software gevonden en opnieuw geinstalleerd
maar blijkbaar gaat het dus niet om de geluidskaart
want hij blijft vragen om software voor een pci apparaat
en het blijft stil
ik heb een creative soundblaster PCI 128, 32 bits

enne mijn doosje met papieren van de computer staat altijd op het plankje boven de computer.
Alleen door de verhuizing stond ie er nog even niet;)

ik heb ook maar 1 bejaarde putertje

Een geel vraagteken bij een PCI apparaat is zowiezo niet goed en kan toch iets met de niet werkende geluidskaart te maken hebben.
Welke insteekkaartjes heb je allemaal in de PCI slotjes zitten ?
Toevallig een extra geluidskaartje waar je het stekkertje in stopt.

eeeeh insteekkaartjes? pci slotjes????
ik moet bekennen dat ik geen flauw idee heb waar je het over hebt.

en nee ik heb geen extra geluidskaartjes voorhanden

Als je de PC openmaakt kan het moederbord er ongeveer zo uit zien
agp-or-pci-or-isa.jpg

In deze sloten kan één of meerdere insteekkaarten zitten zoals bijvoorbeeld deze
Pinnacle%20PCTV%2040i%20retail%20PCI.jpg

En omdat je een geel vraagteken bij apparaatbeheer hebt staan, zal één van deze kaartjes niet goed werken.

aha ja dat komt me bekend voor
ik ben alleen ff niet in staat om in m'n pc te koekeloeren
ben door mn rug gegaan (verhuisd he :confused:) )

moet dus ff wachten tot m'n rug het weer doet of tot er een sterke kerel langs komt.

maareh als ik hem open heb hoe kan ik dan weten wat wat is? en wat het wel en niet doet?

heeft een foto maken zin?

Als één van de pci kaartjes de geluidskaart is, ben ik er vrijwel zeker van dat deze niet goed werkt.
Dus even een vraag: Waar steek jij het kabeltje in dat naar de boxen gaat ?
Is dit in een kaartje of zit er een andere aansluiting ? Deze aansluiting bevind zich dan op een andere plaats.
Bijvoorbeeld hier, de gekleurde aansluitingen rechts

1180114334.jpg

Of even een andere afbeelding Back Panel of een PCI slot

G452-2414-out2-hl.jpg

Laatst bewerkt:
bij mij zitten er drie gaatjes naast elkaar
gaatjes zoals bij jou uiterst rechts op het plaatje
ik heb gisteren alle drie de gaatjes geprobeerd omdat ik niet meer zeker wist waar ik de oude boxjes uit getrokken had
wat daar achter zit weet ik dus ff niet

hmm, dan zit jouw geluidskaart toch op het moederbord.
De 3 aansluitingen kunnen Microfoon in , Line-In en Line-Out zijn.
Je moet in elk geval de Line - Out hebben. Dit moet in het boekje staan van het moederbord als je dit boekje hebt. Effe zoeken dus.
Blijft nog wel de vraag over waar dat gele vraagteken van is.

Heb je rechtsonder een ikoontje met een luidsprekertje staan ?

nee , maar dat heb ik nooit.

en volgens het instructieboekje van het moederbord is de eerste line-out en daar zit ie in

(grijns heb nu ook gelijk uitgevonden hoe ik kan zien wat wat is, want dat staat ook in dat boekje)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan