Geen geluid op PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

mtest

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 sep 2008
Berichten
4
Mijn pc is opnieuw geinstalleerd nu werkt het geluid niet.
Via Device manager vindt ik een geel vraag teken bij
Multimedia audio controller.
vervolgens vindt ik de volgende foutmelding
The drivers for this device are not installed. (Code 28)
Hoe kan ik vinden welke driver ik moet installeren?
Waar kan ik vervolgens de driver vinden?
 
Hoi,

Als je je besturingssysteem opniew installeert dan dien je ook opnieuw de drivers voor sommige hardwarecomponenten te installeren.
Indien je geluidskaart "onboard" is , dus onderdeel uitmaakt van je moederbord dan zijn die drivers voor het geluid aanwezig op de CD die is meegeleverd bij het moederbord.
Zit er een aparte geluidskaart in je pc dan moet je de drivers hebben die op de bijgeleverde CD staan van je geluidskaart.

Heb je deze CD's niet dan moet je achterhalen welk moederbord of welke geluidskaart in je PC zit.

Lukt dat niet, laat even weten.

Sukses , Ed
 
Laatst bewerkt:
Beste Ed,

Ik weet niet zeker of ik een apparte geluidskaard heb.
Ik denk het niet.
Ik heb geprobeerd de cd van het moederbord te installeren echter er wordt om een serienummer gevraagd dat ik nergens kan vinden.
Mijn moederbord is een msi kt4av
Hoe kan ik opzoeken of ik een losse geluidskaart heb?
Je hulp is zeer welkom

Miranda
 
Kijk even hier, tabblad Drivers.
Ook een driver voor geluidskaart wordt genoemd.

Succes,

Tijs.
 
Hoi Miranda,

Met de info die Tijs gaf ben je denk ik geholpen.
Toch nog even dit. In principe vreemd dat er om een serienummer wordt gevraagd....was dit toch niet misschien de XP-CD?

En als je de drivers voor je moederbord nog niet hebt geinstalleerd zou je eigenlijk ook nog niet gebruik kunnen maken van je onboard netwerkkaart en dus ook nog niet kunnen internetten....of doe je dit nu via een andere pc?....zoja,dan moet je ook nog de netwerkkaartdrivers installeren.


Groetjes , Ed..:)
 
denk aan het instaleren van eerst je chipsetdriver en na een herstart van je pc pas de audio driver
 
Hoi Miranda,

Met de info die Tijs gaf ben je denk ik geholpen.
Toch nog even dit. In principe vreemd dat er om een serienummer wordt gevraagd....was dit toch niet misschien de XP-CD?

En als je de drivers voor je moederbord nog niet hebt geinstalleerd zou je eigenlijk ook nog niet gebruik kunnen maken van je onboard netwerkkaart en dus ook nog niet kunnen internetten....of doe je dit nu via een andere pc?....zoja,dan moet je ook nog de netwerkkaartdrivers installeren.


Groetjes , Ed..:)

@ED V en FrankWannet:

Natuurlijk is het wel ideaal als je eerst de chipset drivers installeert en dan de andere drivers, maar een noodzaak zie ik daar niet van.

Wel is het zo dat door het eerst installeren van de chipset drivers de pc vanaf het begin sneller werkt (o.a. vanwege de harddisk controller drivers die daarin beter horen te zijn dan de generieke die XP zelf meelevert).

Het vervangen van de generieke drivers van XP door specifieke is meestal een goed plan, want het updaten van de standaard XP driver van (bijv.) de netwerkkaart door een specifieke van de moederbordleverancier kan verbetering bieden in de aansturing van zo'n onderdeel.
Ook daarbij geldt dat het in principe niet noodzakelijk is, daar Windows zelf met generieke drivers het functioneren van die onderdelen al mogelijk maakt.

M.b.t. serienummer dat gevraagd wordt bij installatie van de driver-cd: Dat heb ik wel eens vaker gezien. Meestal staat dat serienummer dan op de bovenkant van de driver CD zelf ergens vermeld, hetzij ergens op de doorzichtige 'binnenste ring' van de driver CD, hetzij op het hoesje waar de driver CD in kwam.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
het niet inzien van de "noodzaak" van het installeren van de chipset drivers ben ik het niet mee eens.
soms/vaak/meestal wil het instaleren van sounddrivers niet eens waneer de chipset drivers niet geinstalleerd zijn
 
het niet inzien van de "noodzaak" van het installeren van de chipset drivers ben ik het niet mee eens.
soms/vaak/meestal wil het instaleren van sounddrivers niet eens waneer de chipset drivers niet geinstalleerd zijn

Zelf nooit meegemaakt. Toch neem ik (graag :) ) van je aan dat het kan voorkomen, dus:

Mening bijgesteld. :D

Thanks!

Tijs.
 
Hoi,

Hoop dat het voor Miranda zo nog wel te volgen is...:)

Ed
 
Zelf nooit meegemaakt. Toch neem ik (graag :) ) van je aan dat het kan voorkomen, dus:

.


laten we het zekere voor het onzekere nemen.
ze had een nieuwe instal gedaan dus die chipsetdrivers moeten er toch ook nog op...:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan