Geen geluid realtek ac'97

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi !

@L.P.; Ik geloof je, hoor !

Maar het is toch vreemd dat ze op de aansluitingen aan de voorkant wel een versterk signaal hebben ?

Zit er toch ergens wat niet goed !

Succes,

Harry.

I.p.v. een jumper, kun je die frontconnector erop ztten, dan heb je achter niets en voor een microfooningang en een line out.

Ja dat kan, het volume veranderen, maar het is een koptelefoonuitgang en als ik daar een koptelefoon in stop dan ben ik doof... Nee, ik heb het nog niet geprobeert, maar dat duurt nog wel even voor ik dat kan proberen ik kan vandaag niet proberen en morgen ga ik op vakantie...

Heb (met de nodige reboots) de driver er nog eens afgemept en via de Realteksite versie A4.00 van de AC'97 Audio Codec geïnstalleerd. Alles blijft zoals het was en ik krijg ook nog altijd dat ASUS Sound Manager schermpje krijgen ipv dat andere (AC97 Audio Configuration) schermpje met die tabbladen.
Welke .cpl zou ik moeten verwijderen? Als ik met explorer in C\windows\system32 achter .cpl zoek krijg ik een hele lijst en zou niet weten welke ik dan moet verwijderen.
En wat wordt bedoeld met de frontconnector er opzetten/ afhalen? Kast opendoen en fysiek de verbinding met het mobo verbreken?

Weet ook niet hoe die van Asus heet, die dingen gewoon dubbelklikken, zie je het vanzelf.

En ja, die connector er af halen.

Om hier, na een lange tijd, nog eens op terug te komen.

Ik heb het helemaal vergeten, en bedacht het mij nu. Ik heb die connector eraf gehaald, maar dat heeft niets uitgehaald (Nouja, de koptelefoonaansluiting aan de voorkant werkt niet meer).

Even zoals het nu is:
Ik heb alles ingesteld op twee speakers, maar uit de groene uitgang komt nauwelijks geluid. Als ik in het programma van asus/realtek instel dat de groene bus de ingang is en de blauwe de uitgang (dat kan) en mijn speakers in de blauwe bus prik, heb ik wel geluid. De groene bus lijkt dus gewoon niet te werken.

De voorkant werkt wel, ook samen met de blauwe bus achter als uitgang geselecteerd. Echter, dat is zeer onhandig, omdat de kabeltjes dan naar de voorkant moeten.

Jullie zeiden dat ik die connector moest loshalen, maar dat werkt dus niet.

Iemand, nog ideeën?

Dag Jan,
Ik heb exact hetzelfde probleem als jij beschrijft, behalve dat ik een nieuwere driver (3.06) gebruik die geen mogelijkheid biedt om de in en uitgang om te draaien. De betreffende PC is 2 jaar geleden ingericht en ik had toen al het probleem, maar heb dat maar omzeild via de koptelefoonuitgang. Na een nieuwe frisse installatie werkt de PC verder weer perfect, maar dit punt ergert mij wezenloos. Ik kom er niet uit en zie dat ook anderen op deze en andere sites met exact hetzelfde probleem zitten maar niet verder komen.
Tijd om de handdoek in de ring te gooien en een aparte geluidskaart te installeren? Ik ga het maar eens proberen.
EC

Nou, dat blijkt ook geen ideale oplossing want nu heb ik wel geluid op mijn boxen maar doet mijn koptelefoonaansluiting het niet meer. Het was wel een heel oud geluidskaartje, maar of dat nu uitmaakt??
Kortom: wie weet een betere oplossing?

Ja, ik heb ook nog meer mensen gelezen met dit probleem. Zou het nou gewoon een productiefout zijn? Ik heb er al last van sinds ik de pc heb. Ik ben helaas zo dom geweest om geen garantie te claimen, toentertijd.

Verder kan je ook met de nieuwe driver nog de in- en uitgangen omdraaien.

Ik vrees alleen dat dit topic niet zo gezien wordt, ik hoop het wel, want ik kan ook geen oplossing bedenken, los van een aparte geluidskaart.
Wellicht kunnen we, als niemand dit topic ziet, overwegen een nieuwe te openen.

Heb jij trouwens ook een A8V-E SE?

Het probleem lijkt inderdaad structureel.

Mijn moederbord is een MSI K8N neo2 (MS-7025). Ik heb de PC zelf samengesteld, dus nam eerst aan dat het mijn eigen fout was.
Zojuist een deel van het antwoord gevonden op basis van een opmerking in een van de eerdere antwoorden over de jumpers: mijn moederbord heeft een aansluiting voor de stekker van de frontaansluiting "JAUD1" en deze had ik uiteraard gebruikt. Nu ik de handleiding er nog maar eens bij heb gepakt blijkt daar een kadertje bij te staan waarin de oorzaak toch min of meer verborgen zit:
Vertaald staat er:
"MSI wijst u erop: Als u de front audio connector niet wilt gebruiken, dient u de pins 5&6 en 9&10 met een jumper kort te sluiten om het signaal-uit naar de achter audio-aansluitingen te geleiden. Als u dat niet doet, zal de "Lijn-uit" aan de achterzijde niet functioneren"

Inmiddels de stekker los gemaakt, jumpers geplaatst en ja hoor, de uitgang achter functioneert perfect...... Prachtig geluid, niets mis mee.

Máárrrrrrr, nu heb ik dus geen aansluitingen voor koptelefoon en microfoon aan de voorzijde! Zo blijven we bezig.
Voorzichtige conclusie; deze moederborden hebben dus de vreemde opvatting dat je óf het een óf het ander aansluit, maar niet beiden. Die aansluiting voor is voor mij wel van belang, dus ik denk dat ik alles weer terugzet en (net als de afgelopen 2 jaar) ga werken met een draad naar de voorzijde voor de boxen. Het ziet er niet uit, maar dit heeft me nu wel genoeg tijd gekost.
Misschien kun je hier toch wat mee en anders heel veel succes. Mocht je nog eens wat vinden dan hoor ik het graag.

Hee, dat stond niet in mijn handleiding. Enige probleem is, dat ik geen jumpers heb. Eens bij de lokale pcboer kijken.

Waarom heb jij dan de vooruitgang nodig? Als je je draad naar voren leidt? Het is toch mooier om die er achter in te kunnen steken?

Belachelijk trouwens, dat je of voor of achter kan gebruiken, en niet beide. En intern splitten kan dus ook niet. Als je het doorverbindt, zal de vooruitgang niet werken en als je niet doorverbindt werkt achter niet.

Ik weet niet welke gek dit systeem heeft ontworpen, maarja...

/e Wacht, ik laat het ook maar zo denk ik. Ik heb namelijk 3 uitgangen nodig. Één voor een versterker, één voor kleine boxjes en één voor een headset. Nu heb ik de blauwe bus als uitgang, waaraan een splitter hangt naar de versterker en boxjes en de headset zit voorin. Anders moet ik twee keer gaan splitten, en dat is niet handig of alsnog de blauwe bus als uitgang gebruiken, maar dan schiet ik er niks mee op, los van het feit dat mijn headsetkabels naar achter ipv naar voren gaan. Het idee was juist dat ik beide kon gebruiken, zodat ik mijn blauwe bus weer als line in kon gaan gebruiken.

Laatst bewerkt:
Ja het is echt raar, maar ik leg me er maar bij neer.
Die frontaansluiting gebruik ik voor mijn headset incl. microfoon. Als ik die achter aansluit, moet ik op mijn knieen stekkers gaan wisselen met de boxen, dus dan maar liever wat draden naar de voorkant, vandaar.
Resteert mij alleen nog de vraag hoe jij dat Realtek'97 menu in beeld krijgt. Net als bij anderen krijg ik alleen dat kinderlijke SoundEffect boxje geopend. Als ik op het symbool SoundMan.exe klik bij Realtec AC97, gebeurt er helemaal niets en als ik op RTLCPL.exe klik komt dat SoundEffect. Maar goed, jij had al vastgesteld dat je via die weg ook niet echt verder komt.

Ik krijg het Asus soundeffect, ook niet dat realtek'97 menu. Maar in Asus SoundEffect kan je ook de uitgangen omwisselen.

Vandaar, ik wissel de stekkers niet om, bij mij hangen ze er gewoon beide permanent aan.

:evil: Kick :evil:

Ik doe dit omdat ik weer wil proberen het probleem op te lossen... Ik heb al heel veel soorten en versies drivers geprobeert en nu zit ik met de vraag:

@Lange Pier
Jij had zo'n plaatje dat op tweakers stond.

1144081528.jpg

Dat is heel anders dan wat ik zie ik zie dat asus gedoe... Hoe krijg ik die andere??

Deze:
attachment.php

Ik heb al drivers van asus verwijderd en die van Realtek geinstalleerd maar ik houd dat asus gedoe...

Hoe krijg ik die andere?

microfoon van mijn headset doet het niet.

Heb alles geprobeerd en alle draden zijn juist ingestoken.
Heb de volgende versie.

Heb alle instellingen van ac97 audio configuration uitgeprobeerd en het lukt niet. Het heeft ooit gewerkt.

Kan iemand mij helpen

Hoe weet je dat hij niet werkt? Hoor je hem niet over de luidsprekers? Dan moet je 'dempen' uitzetten, namelijk. Verder: Weet je zeker dat de mic niet gewoon stuk is?

Tot slot, ik zie, los van de AC97, het verband niet met mijn topic, je kan beter een eigen aanmaken...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan