Geen geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

theforce

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2005
Hallo allemaal,

Ik heb op XP geen geluid. Dat komt omdat de hardware niet is geinstalleerd. We kunnen de cd niet meer vinden :confused: . Ik kan echter niks op internet vinden :( Kan iemand mij helpen?

Ik heb C-Media AC97 Audio Device, waar bij staat "Dit apparaat start niet. (code 10)"

in aparatenbeheer en dan rechtermuisknop en dan instalatie bijwerken als je op dat device staat.
Mogelijk heb je de xp windows cd nodig dan.

Hallo Bultje21

Hij/Zij heeft geen realtek maar C-media

Op de door mij opgegeven site kun je verschillende types vinden tot 8 kanaals aan toe.

En ja je hebt gelijk googlen is vaak sneller. Maar ik was als beginneling daar vroeger ook niet zo goed in.

Eric.

Voor de beginners maar ook de wat gevorderden:
Google je gek ISBN:90 395 2376 2 Prijs 8,95

Bedankt

Ja allemaal,

Ten eerste: bedankt. Ten tweede: Bij apparaatbeheer heb ik het al geprobeerd om bij te werken, maar die kan niks vinden.

Bovendien stond erbij dat het apparaat niet start (code 10). Ik heb gelijk na installatie XP gluid geprobeerd er op te zetten, maar toen hadden we ook nog maar net internet ;) Wel een hele tijd mee bezig geweest, maar toen ik hier op dit geweldige forum zat, toen dacht ik: wie weet is er een algemene site of zow met alle besturingssystemen :o

Windows update gaf wel een update aan voor geluidsboxen, maar die werkte niet.

Bedankt dus voor de reacties! :o

Dit lijkt me iets voor drivers van geluidskaarten, ik verplaats hem naar die sectie.

Dat verbaast me niet

Als je in apparaatbeheer gele vraagtekens krijgt, kan je proberen de driver te vernieuwen, maar dat lukt na een nieuwe installatie eigenlijk nooit, want als hij ze heeft zet hij ze er in.

Dus zoek wat voor geluidschip je hebt. Daar heb je een loep voor nodig. Ga naar de site die ik noemde en download de driver. Vaak moet je ze eerst nog uitpakken (zip-file)

http://www.cmedia.com.tw/e_product_01.htm

Klik op degene die je moet hebben, dan krijg je een scherm met specs, klik dan bovenin op download en wacht geduldig. als hij gedownload is unzippen, onthouden waar je dat hebt gedaan en bij vernieuwen die locatie opgeven.

Eric.

P.S. is je geluidskaart onboard ? staat hij dan wel aan in je bios ?

Paar vraagjes

Ik zou niet weten of ie onboard is. Dat kan je dan via bios bij opstarten zien? ff checke ;) . Ik heb een progje gedownload wat in een andere thread werd aanbevolen (EVEREST Home edition) die alles kan zien wat je hebt (uitgebreide apparaatbeheer) en daar zie ik een stuk of 10 CODEC dingen staan zoals DSP Group Truespeech(TM) Software CODEC enz. Maar wat is CODEC?

Ik heb via de link van leoneke wel een driver gedownload voor C-Media AC-97 maar hij doet het dus nog niet.

Mijn boxen zijn Trust Soundwave 240 3D

De bepaling van "codec" ziet er ongeveer als volgt uit:

DeCODEC
Codeer/Decodeer en/of Comprimeer/Decomprimeer software. Codecs gebruiken een standaard interface voor coderen/decoderen waardoor ze gemakkelijk te grbuiken zijn bij andere applicaties die dit ondersteunen. Je kunt het zien als een soort plug-ins. Bijvoorbeeld maakt een MP3 codec het mogelijk dat je met de Windows Media Player MP3'tjes kunt afspelen.
Tot zover de "CODEC" een samentrekking van COderen en DECoderen.
Ik zoek verder nog naar een progje om de zaak aan de praat te krijgen.

Aansluitend op mijn eerder bericht, ware het misschien nuttig eens een kijkje te nemen op:
C-Media AC97 Audio Device driver - C-Media Sound Card Drivers ...C-Media AC97 Audio Device driver. C-Media Sound Card Drivers. wdm_a356.exe (Works great with 3315 Advent Computers) This site maintains listings of sound ...
www.soundcard-drivers.com/drivers/136/136560.htm
Misschien zal daarmee kunnen geholpen worden.
Ik hoop op een gunstige reactie.

Antwoorden

Bedankt voor de informatie. Mijn geluidskaart is inderdaad onboard en staat enabled bij de BIOS.

Ik heb via de site van Leoneke al een driver voor C-Media AC-97 gedownload, dus die van Rogerout is dan niet meer nodig denk ik ;) Ik snap nu eindelijk hoe alles in elkaar zit, thnx daarvoor. Nu alleen nog mijn type opzoeken en daarvoor de CODEC downloaden en hij moet het doen, toch?

mocht je laatste poging niet lukken... probeer dan eens dit.

verwijder je geluidskaart in windows xp in apparaatbeheer.
heb wel eens vaker gehad dat mijn geluidskaart niet goed werd geinstalleerd met een setup van windows xp, maar daarna door te verwijderen win xp opeens de kaart wel juist herkent en de juiste drivers installeert.
bovendien zoekt win xp dan ook nog eens naar drivers op internet.

succes! :thumb:

vergeten te zeggen; als je de geluidskaart heb verwijderd in apparaatbeheer, start je daarna je pc opnieuw op, dan wordt de kaart opnieuw herkent!

:o

Onboard geluid.

Als je een onboard geluidskaart hebt en hij staat aan in je bios dan:

Dan zal bij installatie Windows hem zien en proberen te installeren.

Als de driver niet op de CD staat kun je in jouw geval bij driver vernieuwen ook op internet laten zoeken. Dan moet hij hem vinden.

Even wat kreten.

Codec: een file die windows leert hoe hij de digitale info moet vertalen naar geluid en soms ook andersom. Dus niet alle codec's kunnen coderen. Dit heeft niets met je geluidskaart te maken.
Een voorbeeld: Ape kan een CD comprimeren tot een derde van zijn grote, zonder dat er info verloren gaat. Let op dit is de enige losless codec die ik ken.

Alle andere codec's gaan er van uit dat je toch niet alles hoort, dus dat een deel niet bewaard hoeft te worden.

Codec's comprimeren het bestand, dus daarna nog een keer zippen heeft geen zin.

Driver: dit is een file die windows leert hoe met bepaalde hardware om te gaan.

En als je wilt weten welke C-media je moet downloaden, neem een loep en zoek op je MoBo naar de C-media chip en lees het nummer.

Eric.

@ captain schaap,
Klopt helemaal, alleen als je een keer een verkeerde driver hebt geïnstalleerd, komt het wel eens voor dat je eerst de inf file moet verwijderen voordat hij het goed doet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan