Geen geluid

• Onderwerp starter Onderwerp starter tikus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tikus

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2003
Ik ben in het bezit gekomen van een zelfbouw computer met een moederboard MSI 915P Neo2 Platinum waarbij de geluidskaart (denk ik) onboard is. Helaas komt daar geen geluid uit: geluidsinstallatie Creative 2 speakers en een bass-box (getest op een andere computer: werkt goed).
In apparaatbeheer: besturing voor geluid, video en spelletjes geen vraagteken - in audiocodecs en legacy-audiostuurproggramma's: werken correct.
Bij CMOS - Integrated Peripherials: Onboard Audiocontroller [Enabled].

Vraag: hoe krijg ik geluid uit het apparaat
hoe zie ik of in BIOS de geluidskaart is ingeschakeld

Dank bijvoorbaat

Geluid

Drivers Media Azalia gedownload; bij installeren echter de melding "device does not excist". Zou het in de BIOS uitgeschakeld zijn en zo ja, hoe kom ik er bij? Weet niet zoveel van BIOS, ben er ook een beetje angstig voor.
Graag veilig advies,

dank bijvoorbaat

Als je goed kijkt wat je veranderd in de bios, kun je weinig kwaad doen.

Heb je ook gelijk de manual gedownload? of heb je die nog, daar staat het meestal prima in beschreven.

Heb geen manual gedownload.
Enig advies hoe ik in de BIOS kan kijken?

Tja, dat verschild, met opstarten op del, F2, F10, en nog wat toetsen worden er voor gebruikt, staat meestal links onderin je beeld bij opstarten, vandaar de vraag over de manual, dat staat daar allemaal in.;)

Waar in de BIOS kan ik terug vinden of de geluidskaart wel / niet is ingeschakeld?
Hoe staat dat beschreven?
Als het me toch nog niet lukt, is het dan mogelijk om een geluidskaart apart in te bouwen? (PCI-slot?)

Zoek eens naar onboard sound, of deze op enabled staat, iets in die trend moet het zijn.
Verder zou je Everest kunnen downloaden en kijken of deze een geluidskaart vind, zo ja, zal deze waarschijnlijk aan staan in het bios.

Kan geen "onboard sound" vinden - kan je mij een pad / beschrijving geven hoe ik er kan komen?

vr. gr.,

Het downloaden van de manual lukt niet, als er geen reacties zijn geweest kom ik hier morgen wel even op terug okay. :)

Ik had de manual gedownload.

Met het intoetsen van de Delete toets kom je in de bios, deze indrukken na opstarten, indien de raid wordt geinitialiseerd, moet dat hierna gebeuren.

En bij integrated peripherals staat de optie "onboard audio controller", die moet dan op enabled staan of gezet worden.

De Onboard Audio Controller staat op Enable ..

Voor de volledigheid: in Integrated Peripherals:
USB Controller ... Enabled
USB Device Lagecy Support ... Auto
Onboard LAN Controller ..... Enabled
Onboard LAN option ROM Disabled
Onboard IEEE1394 Controller Enabled
Onboard IDE RAID Controller Disabled ... !
Onboard Audio Controller Enabled .....!

In IDE Devices Configuration :
PCI IDE BusMaster Disabled
In I/O Devices Configuration:
Onboard Floppy Controller Enabled
In SATA Devices Configuration
ATA/IDE Configuration Enhanced
Configurate SATA as RAID

Wat zal hier (veilig ..!) veranderd moeten worden?

Wat een gedoe, dat ding staat gewoon aan in de bios.

Het enige wat ik nog kan bedenken, om deze uit te schakelen in de bios, opstarten, uit zetten, weer aanzetten in de bios, aanzetten, windows naar nieuwe apparaten laten zoeken, en indien windows de geluidchip ziet, aangeven waar de drivers staan die je van te voren hebt uitgepakt.

Kijk ook nog eens goed of het inderdaad het moederbord is wat je hebt opgegeven, als het een andere is, met misschien een andere chip, probeer je de verkeerde drivers ervoor te laden.

Ook moet de chipsetdrivers geinstallerd zijn, daar de southbrige de verbinding vormt tussen geluidchip en mobo.

Zou je kunnen aangeven waar ik de manual kan downloaden?

Helaas ... geen resultaat met eerst uitzetten en daarna weer aanzetten. Er werd met Wizard Hardware toevoegen alleen gevonden dat geïnstalleerd is o.a.
audiocodecs
Legacy-audiostuurprogramma
Mediabeheerapparaten
Legacy-videovastlegapparaten

Ben dan bang dat de onboard geluids kaart overleden is, alhoewel ik dat nog niet eerder heb meegemaakt, maar wat niet is.........

Dat wordt een los pci kaartje, helaas.
Of de garantie claimen.

Lange Pier,

Hartelijk dank voor je adviezen.
Breng het apparaat naar een computerzaak of ik bouw er een geluidskaart in.

Vriendelijke groet,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan