Geen geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

theobakker

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2000
Berichten
519
Op mijn Windows Vista Ultimate heb ik na installatie geen geluid meer. Als ik naar apparaatbeheer kijk zie in on "besturing voor geluid video en spelletjes" de vermelding "niet ondersteunde standaardspelpoort". Bij overige apparaten zie ik staan:
mulitimedia audiocontroller
multimedia audiocontroller
onbekend apparaat
SM buscontroller.
Als ik aangeef stuurprogramma bijwerken levert dat niets op. Ik stel het wel op prijs geluid te kunnen horen. Weet iemand hoe ik daar aan kan komen.
 
Mijn standaard riedel is,

Het is vaak een onboard audio chip, genaamd een audiocodecchip, in de uitvoeringen AC'97 en HD, hier vind je enige uitleg, en dat staat voor het type converter of protocol wat er wordt gebruikt, en kunnen van diverse merken zijn.

Deze chips worden aangestuurd door de southbridge, die samen met de northbridge, de chipset vormen, waar ook drivers voor zijn, de zogenaamde moederborddrivers, en worden ook wel de audiocontroller of enhanced audiocontoller genoemd, zonder de drivers ervoor, die in de chipsetdrivers zitten, kun je ook de audiocodec chipdrivers niet installeren.

Eerst zal gecontroleerd moeten worden, of deze is enabled in de bios, de info daarover, vind je in de manual van de computer of moederbord, die uiteraard ook weer op te halen is op de site's van die fabrikanten.

Kijk eerst met Everest, welk merk en type moederbord, of merk en type computer je hebt, dan kun je sowieso op de site van die fabrikanten, de drivers ophalen, is het een merk PC, dan kun je ze daar ophalen.

Dus eerst bij "computer" en "moederbord", in Everest kijken, welk merk en type je hebt.

Bij "chipset", vind je het type chipset, dan kun je daar eerst de drivers er voor ophalen, en installeren.

Na een reboot, kun je bij "multimedia" en PCI en PNP AUDIO, soms zien, welke codecchip er is gebruikt, die vaak voor een enhanced audio controller staat vermeld, dat is dat onderdeel in de southbridge, die de aansturing van die audiocodecchip verzorgd

Maar of ze er voor Vista zijn, is nog maar de vraag, je kunt hier nog even kijken.
 
Teneinde te proberen het geluid terug te krijgen heb ik vandaag Windows Vista opnieuw geinstalleerd. Tijdens de installatie kreeg ik de mogelijkheid te bepalen welke versie van Vista ik krijg. Ik heb gekozen voor Business. En wat bleek na installatie. Mijn geluid doet het weer zoals het vroeger altijd was. Begrijpen hoe dit kan doe ik niet maar ik ben heel blij.

Groet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan