Geen geluid.

Status
Niet open voor verdere reacties.

appelsapman

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2006
Hallo allemaal,

Ik heb gister ochtend mijn computer opnieuw geinstalleerd. Hier heb ik Vista ultimate 64bit op geinstalleerd. Deze stond er eerst ook op. Na de installatie heb ik de bijbehorende drivers geinstalleerd en zo ook uiteindelijk de ADI Soundmax drivers voor mijn geluidskaart.

Ik heb een Rampage II extreme moederbord met Supreme FX II geluidskaart.
Na alles netjes geinstalleerd te hebben viel mij op dat tijdens de reboot ik geen geluidje kreeg na het welkomst scherm. Dus ben ik eens wezen kijken in apparaatbeheer onder Besturing voor geluid, video en spelletjes. Hieronder wordt normaal gesproken het apparaat weergeven dat geinstalleerd staat. Maar ipv dat er de naam van mijn geluidsapparaat staat stond er "high definition audio aparaat"

Als ik echter iets afspeel gaat de equalizer bar wel op en neer. Dus er wordt wel geluid uitgezonden. Niet veel later ben ik erachter gekomen dat de output SPDIF is. Dus rechtsklikken in de taakbalk op de megafoon en dan "afspeel apparaten"

Hier stond dat de hoofdtelefoon (die ik toen aangesloten had) niet aangesloten was. En dat is dus wel zo. Als ik er een ander speakertje aanhang dan schiet ik er ook niet veel mee op.

Na flink te hebben gegoogled op mijn probleem ben ik tot heel weinig antwoorden gekomen die helaas niet hebben gewerkt.

Dus heb ik uiteindelijk maar een andere geluidskaart in mijn systeem geplaatst. Deze keer de X-fi Xtreme gamer. Nadat ik de kaart aangesloten had heb ik het "Hifh definition audio aparaat" uit device manager verwijderd en de X-fi drivers geinstalleerd.

Toen gereboot en weer had ik geen geluid. Dus ben ik weer wezen kijken bij mijn afspeel apparaten. Deze keer werd er ook geluid uitgezonden. Niet via SPDIF maar via HDMI. En tot mijn grootste schrik werden er nu helemaal geen andere apparaten herkend. En zelfs met de nieuwe kaart en de nieuwe drivers werd het apparaat weer weergeven als "high definition audio apparaat"

Ook als ik de optie gebruik om uitgeschakelde apparaten te tonen krijg ik niks te zien.

Hier zijn een paar screenshots dan weten jullie hoe het er hier uitziet.

Uiteindelijk heb ik vista alsnog opnieuw geinstalleerd. Wat eigenlijk al redelijk zinloos was aangezien ik dat eigenlijk al gedaan had. En zoals dan ook te verwachten was heeft het mijn probleem niet verholpen. Maar het was de moeite waard iig.

Ik weet dus niet wat ik hier nou precies aan moet doen. Als een reinstall al niet werkt.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Greetz,

Arthur

Laatst bewerkt:
Zoek op de site van de fabrikant van je moederbord naar de chipsetdrivers en installeer deze. Herstart je PC.

Ik heb de chipset drivers van de mobo bakker al geprobeerd. Ik ben er niet helemaal duidelijk in geweest. Ik zei dat alleen de geluidskaart drivers geinstalleerd stonden maar dat is niet helemaal waar.

Momenteel zijn de chipset drivers en drivers voor overige controllers al geinstalleerd inclusief de geluidsdrivers. Vista SP1 en SP2 zijn ook geinstalleerd. Verder heb ik er niks anders op geinstalleerd tot nu toe.

Wat ik ook heel gek vind en waar ik net achter gekomen ben is dat ik de geinstalleerde drivers nergens meer kan terug vinden. Ik heb ze nog ff opnieuw proberen te installeren en nu valt me op dat bij het installeren van de X-fi drivers de installatie alleen de "windows stuurprogammas" bij werkt. Normaal moet achteraf nog het een en ander geinstalleerd worden. Maar in plaats daarvan krijg ik gelijk de melding om mijn computer te herstarten.

Greetz,

Arthur

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan