• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geen idee waar de foutmelding vandaan komt!

Status
Niet open voor verdere reacties.

boomen

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2014
Hallo allen,

Heb een probleem met een model dat ik aan het maken ben.
Ik heb een vert.zoeken functie erin zitten die niet helemaal goed werkt.
Bij een gegevensvalidatievakje kan ik alle mogelijkheden aanklikken zonder foutmelding behalve de 1e 2.
Iemand enig Idee hoe dit kan? Het kan bij iedere stap geprobeerd worden, overal hetzelfde.

Alvast bedankt

Grtz paul

Bekijk bijlage Model breeding.xlsm

Bij een gegevensvalidatievakje
wel makkelijk als je even zegt in welke cel dat die staat.

ik zie geen gegevensvalidatie maar wel de vert.zoeken formule , zet er nog ;0 (ONWAAR) achter en hij werkt.
Zie help in excel voor de betekenis

Niels

Laatst bewerkt:
D21, D35, D50 en D67. Als ik daar agrichem invul of die daaronder dan werkt de formule niet. Ik heb een iets ouder bestand waar de fout nog niet bestaat Maar will deze niet nog een keer maken, vandaar.

Je gebruikt vert.zoeken verkeerd.
BV. E21 en G21 moeten resp. zijn:
Code:
=$G$20*VERT.ZOEKEN(D21;bestrijdingsmiddelen;9;[COLOR="#FF0000"][B]0[/B][/COLOR])
en
=$E$21*VERT.ZOEKEN(D21;bestrijdingsmiddelen;3;[B][COLOR="#FF0000"]0[/COLOR][/B])

Laatst bewerkt:
Sorry ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
Ik moet toch in die bestrijdingsmiddelen kolom 9 hebben voor het gebruik per m2?

ooh ik heb een cirkel gemaakt! nu zie ik het.

Niels je blijft een koning.

Begrijp je niet dat je aan alle vert.zoeken-functies een 0 (of ONWAAR) moet toevoegen?

Kijk eens bij de help van vert.zoeken, je formule is niet compleet.
zie ook antwoord van zapatr

Niels

nee eigenlijk niet, nu je het zegt...
ik doe een 0 erbij en dat doet die het.

Dan doe je het niet goed.
Neem de functies die ik geplaatst heb nu eens LETTERLIJK over (best kopiëren).

=VERT.ZOEKEN(1;A2:C10;2) Gebruikt een benadering van de zoekwaarde en zoekt naar de waarde 1 in kolom A, vindt de hoogste waarde in kolom A die kleiner is dan of gelijk is aan 1, namelijk 0,946, en geeft de waarde uit kolom B in dezelfde rij als resultaat (2,17)
=VERT.ZOEKEN(1;A2:C10;3;WAAR) Gebruikt een benadering van de zoekwaarde en zoekt naar de waarde 1 in kolom A, vindt de hoogste waarde in kolom A die kleiner is dan of gelijk is aan 1, namelijk 0,946, en geeft de waarde uit kolom C in dezelfde rij als resultaat (100)
=VERT.ZOEKEN(,7;A2:C10;3;ONWAAR) Gebruikt een exacte overeenkomst en zoekt naar de waarde ,7 in kolom A. Omdat geen exacte overeenkomst in kolom A wordt gevonden, wordt een fout als resultaat gegeven (#N/B)
=VERT.ZOEKEN(0,1;A2:C10;2;WAAR) Gebruikt een benadering van de zoekwaarde en zoekt naar de waarde 0,1 in kolom A. Aangezien 0,1 kleiner is dan de kleinste waarde in kolom A, wordt er een fout als resultaat gegeven (#N/B)
=VERT.ZOEKEN(2;A2:C10;2;WAAR) Gebruikt een benadering van de zoekwaarde en zoekt naar de waarde 2 in kolom A, vindt de hoogste waarde in kolom A die kleiner is dan of gelijk is aan 2, namelijk 1,29, en geeft de waarde uit kolom B in dezelfde rij als resultaat (1,71)

waar is te vervangen door een 1 en onwaar door een 0

Niels

@zapatr: Jij hebt gelijk dat die functies het nu doen, alleen ik wilde graag weten waarom zodat ik niet nog eens dezelfde fout maak.

@Niels28&zapatr: Ik snap nu dat ik die 0 erachter moet zetten om te zorgen dat niet een exacte overeenkomst nodig is voor een uitkomst.(dit denk ik iig). Maar aangezien ik gegevensvalidatie gebruik, moet die toch altijd een exacte overeenkomst vinden?

grtz

Dat denk je toch verkeerd.
Er moet een 0 bij om juist WEL een exacte overeenkomst te krijgen!

de ;0 is ook makkelijk zodat je gegevens niet op alfabetische volgorde hoeven te staan.
Ja de overeenkomst moet exacte zijn

Niels

Maar dan begrijp ik meerwaarde niet van die 0. Als ik die niet invul en hij vind een exacte overeenkomst is het toch ook prima?
Ik snap niet dat het vernauwen van een functie als resultaat geeft der er WEL een uitkomst uitkomt.

Dat komt omdat je gegevens niet op volgorde staan,
Je geeft een bereiknaam van A:K, dus A1 t/m 4 tellen ook mee.
Als je namen gebruikt kun je ze beter het juiste bereikgeven dus A5:K37

En zonder die 0 wordt er een andere waarde gegeven als de overeenkomst niet exact is.

Niels

Laatst bewerkt:
Als die 0 er niet staat en er verschijnt wel de juiste uitkomst, dan is dat (bijna) louter toeval.
Bekijk de helpfile van Excel, waarin prima uitgelegd wordt wanneer je een 0 of een 1 (resp. WAAR of ONWAAR) moet gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan