Geen internet direct op de modem, wel met router ertussen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Veli
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Veli

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2008
Ik heb een probleem waar ik echt niet uit kom. Het is alsvolgt;

situatie:

pc direct op de modem: Geen enkele internet pagina is toegankelijk, WEL de site van de internet provider.

pc met router tussen modem en computer: volledige internet toegang.

Hier begrijp ik dus niets van. Ik heb veel geprobeerd. ook een andere pc en hier zelfde probleem.

wel opvallend is dat de DHCP ip adres met een 10 begint.

release/renew / nieuwe driver/ dnsflush /route/f / dns handmatig invoeren. dit soort handleingen heb ik al verricht.

Wie kan mij helpen ?

2 manieren:
1. Koppel de router van de modem los. Zet de Internet-modem minstens een uur uit. Zet modem aan en wacht tot helemaal opgestart. Sluit je pc aan aan de modem.
2. Als dat niet helpt: Laat de router zijn ip-adres vrijgeven via DHCP Release. Haal daarna de router van de modem af en sluit daar je pc aan voor een test.

Succes,

Tijs.

Laat de router zijn ip-adres vrijgeven via DHCP Release
Hoe doe je dat precies ?
Ik weet wel hoe ik ,mijn pc zijn ip adres kan laten vrijgeven maar hoe ik dat bij een router doe weet ik niet.

Ik denk dat het volgende de oplossing is:
Lijkt erop dat er in de computer staat dattie automatisch een ip adres wil krijgen (DHCP) maar aangezien het modem geen ip adressen uitdeelt en de router wel zal je in de pc het ip adres op automatisch moeten zetten.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
@hoogteijling:

Ik geef een voorbeeld (zie schermafdruk): Op mijn Linksys54g zit in 'tabblad'Status de mogelijkheid om de router 'los te koppelen' van het Internet via de DHCP Release knop op de WAN/Internet kant.
Hierna is het ip-adres van de provider weer 'vrij' om evt. aan een direct aangesloten pc uit te geven.

Tijs.dhcp_release_linksys.JPG

Tijs, bedankt, wij hebben toevallig dezelfde router.
Wij gebruiken een vast ip adres maar toch handig om te weten.

Groeten Marcel

@hoogteijling: Als er vaste ip-adressen beschikbaar waren geweest vanuit de provider, dan had de topic-starter nu geen probleem gehad. Was dan gewoon een kwestie geweest van het vaste ip-adres in te stellen op de netwerkkaart van de pc en aansluiten maar.

Ik ga er hier vanuit dat (zoals bij 99% van de thuis-abonnementen) de provider de ip-adressen uitreikt via DHCP (dus niet als vast ip-adres). Ik neem aan dat jij daar hetzelfde over denkt.

Tijs.

Als er vaste ip-adressen beschikbaar waren geweest vanuit de provider, dan had de topic-starter nu geen probleem gehad. Was dan gewoon een kwestie geweest van het vaste ip-adres in te stellen op de netwerkkaart van de pc en aansluiten maar.

Ik ging er ook niet vanuit dat de provider vaste ipadressen had toegekend. :)
Als je mijn verhaal goed leest zal je zien dat ik het anders bedoel.

Groeten Marcel

@hoogteijling: Ik begreep je wel. Zie dat ik verderop aangaf dat ik vermoedde dat ook jij ervan uitgaat dat de provider het publieke ip-adres via DHCP aan de topic-starter's apparatuur uitdeelt. Hiermee gaf ik (hopelijk duidelijk) aan dat jouw eigen situatie (met vast ip-adres) een uitzondering is t.o.v. wat 'normaal' is in "Provider-land". ;)

Tijs.

Ok Tijs,
Het is duidelijk hoor :thumb:

Nu hopen dat zijn probleem opgelost wordt

groeten Marcel

Ok bedankt mensen, maar deze oplossingen werken allemaal niet. is het eerste wat ik heb geprobeerd.

Punt is dat het met een router wel werk, dhcp heeft 192 adres. Zonder router direct op de modem krijgt de dhcp een 10 adres. ook na vrijgeven. ook op andere computers direct op de modem.

@Veli: Sorry dat ik het zeg, maar ik vermoed toch HEEL STERK dat je geen van de onderstaande zaken geprobeerd hebt die ik eerder al had aangegeven:

2 manieren:
1. Koppel de router van de modem los. Zet de Internet-modem minstens een uur uit. Zet modem aan en wacht tot helemaal opgestart. Sluit je pc aan aan de modem.
2. Als dat niet helpt: Laat de router zijn ip-adres vrijgeven via DHCP Release. Haal daarna de router van de modem af en sluit daar je pc aan voor een test.

Succes,

Tijs.

Je mag namelijk alles waar een netwerkkaart aanzit aansluiten op de modem van de provider, maar er kan maar 1 ip-adres worden uitgegeven. Er zal dus eerst een 'release' moeten plaatsvinden van een eerder uitgegeven adres, en dat kan op de manieren zoals ik aangaf. De mooiste manier is optie 2, want optie 1 is eigenlijk het laten vervallen van een DHCP renewal, waarmee het ip-adres ook vrijkomt.

Als je tóch de stappen reeds genomen had waar ik het over had, dan zul je even de provider moeten bellen hoe je over dat 10.x.x.x adres het nieuw aangesloten apparaat kunt 'aanmelden' als het apparaat dat vanaf dán dat ene publieke ip-adres moet krijgen. Dat zal wel (net zoals bij Chello/UPC vroeger) via een website zijn waarbij aanmeldnaam + wachtwoord die je van de provider hebt gehad mogelijk een rol spelen.

Tijs.

Voor @home cq Ziggo geldt het volgende:

Pc uitzetten en daarna modem van het stroom halen. 10 seconden wachten en modem aanzetten en wachten totdat het modem online is. Dan pas de pc aanzetten. (het verhaal van het modem uitzetten is al verteld maar ook de pc moet uitstaan. Het mac-adres wat als eerste bij Ziggo aanmeld wordt door hen opgeslagen)

@m@rio: Bedankt dat je het impliciet eens lijkt te zijn met de 'beschuldiging' in mijn vorige posting dat de gegeven opties/tips niet zouden zijn uitgeprobeerd! :)

Tijs.

Het zou mij ook inderdaad verbazen dat het op deze manier niet zou werken. Het zou dan voor de 1e keer zijn dat ik dat meemaak (en heb al tal van @home / ziggo klanten zo geholpen)

Het zou mij ook inderdaad verbazen dat het op deze manier niet zou werken. Het zou dan voor de 1e keer zijn dat ik dat meemaak (en heb al tal van @home / ziggo klanten zo geholpen)

Ik denk er precies hetzelfde over (reeds aangegeven richting de topic-starter).

Nogmaals bedankt voor je input.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan