geen internet verbinding: IP adres?

Status
Niet open voor verdere reacties.

orpheus

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2002
Hallo,

Ik heb sinds kort ADSL via een Zyxel 2602 HW modem/router, draadloos op PC en laptop. Ik gebruiikm windows xp. Ik heb het volgende probleem:
- ik kan via beide computers internetten, maar ik vraag me af of er geen conflicten zijn: als ik via de laptop internet op ga, geen probleem. Daarna wil ik op de PC internet op, maar die moet ik eerst opnieuw opstarten voordat er verbinding is. Daarna gaar alles goed. Vervolgens ga ik weer naar de laptop, de verbinding met de modem is goed, maar hij zoekt naar een IP adres en dit lukt niet. Vervolgens start ik de laptop opnieuw op, en alles werkt gewoon. Dus las ik de PC en de laptop standby laat staan, lijkt het erop dat je een probleem met IP adressen hebt als je eerst via de ene en dan via de andere PC internet op wil.

Ik heb de zyxel modem niet speciaal geconfigureerd, want ik zou niet weten wat ik moet doen.

Heeft iemand een oplossing? Heeft het te maken met het zoeken naar het IP adres?

Staan de instellingen van de pc en laptop allebei op 'automatisch ip-adres verkrijgen'?

Je zou kunnen kijken welk ip-adres de ene heeft, en welk ipadres de andere krijgt(zodat de ene niet meer op internet kan) misschien kunnen we hier wat aan zien.

Heb je een netwerk geconfigureerd en allebei een eigen ip adrs gegeven?

de ene heeft 192.168.133 en de andere 192.168.1.34. Ze worden automatisch toegekend.

ik geen netwerk geconfigureerd, want dat krijg ik niet voor elkaar, ook niet met windows xp wizard.

ik heb nu als probeersel via het zyxel apparaat dynamisch ip adres aangevinkt. Is dat verstandig of juist niet?

met wireless accespoints?
welke provider?

wireless, ja.

ik heb tiscali.

ik heb een instelling veranderd: onder TCP/ICP instellingen, WINS de NetBIOS via TCP/ICP ingeschakeld.
Het lijkt te werken, maar het is nog te kort om zeker te zijn...

Volgens mij moet je een netwerk creeren en de laptop een statisch IP adres geven in de C klasse met subnetmask 255.255.255.0

Wat voor type accespoint heb je?

Laatst bewerkt:
Probeer dit eens:

Als het goed is zie je het icoon netwerkverbinding in de 'Netwerkverbindingen'.
Dan kun je de instellingen via 'Eigenschappen' aanpassen.
Schakel de volgende onderdelen in:
'Client voor Microsoft Netwerken'
'Bestanden en Printers delen'
'Internet-protocol (TCP/IP)'.

Als je bij de laatste op 'Eigenschappen' klikt, kun je de instellingen voor je netwerk veranderen. Afhankelijk van de instellingen van je WiFi router kun je hier een vast IP-adres, Subnet masker, Gateway en DNS'en invoeren, of alles op 'Automatisch een IP adres laten toewijzen' aanklikken.
Gebruik je router als DHCP-server dan kun je je netwerkinstellingen op automatisch laten. IP adressen worden dan automatisch toegewezen.
Vergeet ook niet de Service Set IDentifier van je Access Point te wijzigen. Het geeft een werkgroep aan waar je in zit wijzig die van default naar iets anders en laat je ssid niet op broadcasten staan,
Zet in de router het mac adres van je wireless netwerkkaart bij de lijst toegestane computers. Of het statische ip adres wat je aan je laptop hebt toegekend.
Zorg dat alle pc’s in hetzelfde netwerk hangen, werkgroep en een uniek netbiosnaam hebben.

Ik ga er vanuit dat je je router wel kan instellen via je browser.

Suc6
H

Ik heb zoveel mogelijk gedaan wat je zei, maar begrijp niet alles. Het probleem is misschien anders. Even een update. Ik gebruik voor beide computers een WLAN verbinding.
1. Ik zit nu achter mijn vaste PC en heb nu internet verbinding.
IP adres 192.168.1.34
Sun\bnet mask: 255.255.255.0
assigned by DHCP
2. ik heb alles op automatisch IP toewijzen staan
3. als ik netbios instellingen op standaard zet, doet 'ie het niet. Als ik NetBios via TCP/IP inschakel, werkt het wel.
4. op mijn laptop heb ik nu wel verbinding met de modem
IP adres 192.168.1.33
subnet mask 255.255.255.0
assigned by DHCP
maar ik heb geen internetverbinding!
5. ik heb geen thuisnetwerk gemaakt; ik weet niet welke instellingen ik via de wizard moet aanklikken: heb ik met mijn zyxel 2602 een gateway?
6. de instellingen van de router/modem gaan via de browser, maar dat is toch wel erg ingewikkeld en ik begrijp daar weinig van
7. hoe kan ik achter mijn MAC adres komen?
8. is mijn zyxel mijn access point? Hij geeft aan ESSID: Tiscali-WiFi. Deze naam staat ook op mijn SSID bij mijn wireless netwerkkaart op de vaste PC en ook geeft de verbinding van mijn laptop deze naam weer.
9. "laat je SSID niet op broadcasten staan"; wat bedoel je hiermee en hoe verander ik dit?

Het lijkt er dus op dat ik niet simultaan internet op kan, terwijl er wel verbinding is met de router/modem...

oh ja, als ik de wizard thuisnetwerk laat lopen, geeft hij aan dat ik eerst verbinding met internet moet maken. En dat lukt nou net niet met 2 pc's....

Laatst bewerkt:
ok, MAC adressen gevonden. De MAC filter op de zyxel aangezet en de 2 adressen als "allowed" gezet.
Werkt niet....

o ja, pingen lukt vanaf beide pc's...

update: ik heb de laptop herstart, en nou doet ie het wel op beide computers....

het is me opgevallen dat dit vaker gebeurt: dan moet ik de pc herstarten en dan gaat ie wel het internet op.

overigens lukt het me met geen mogelijkheid om een netwerk op te zetten. Als ik de wizard gebruik, dan krijg ik op mijn vatse pc een netwerk met bridging, maar dan heeft ie de LAN-internet verbinding eraf gegooid...

Laatst bewerkt:
nou, het werkt allemaal. Geen idee waar het aan gelegen heeft, maar alles doet het. Ik heb sp2 erop gezet en heb ook zonelabs eraf gegooid op beide pc's, misschien lag daar het probleem.

Ik heb nu alleen de windows xp firewall erop staan. Zou dat genoeg zijn?

Ik zou er toch een andere firewall opzetten, die je nu hebt biedt naar mijn idee geen echt goede beveiliging, zou er toch een andere firewall opzetten.

Hey

Beetje laat maar was weer eens druk.

De firewalls zou ik eraf gooien.
Standaard zet je router alle poorten al dicht. Router is een hardware matige firewall!
Dit is een beter beveiliging dan softwarematig.

Goede virusscanner en spybot en ad aware is al een heel goede beveiliging.

Mogelijk dan de combinatie van firewalls je netwerkproblemen veroorzaakt. Router is genoeg en anders moet je zyxel even om bevesting vragen of de router standaard alle poorten dichtgooit maar het zou me verbazen als dit niet zo was.

Ben je ondertussen al wat verder gekomen?
greetz
H

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan