Geen internet, wel LAN, DHCP fout?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lennartvh

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2002
Ik kan ineens internet niet meer op. Ik heb nog wel een LAN verbinding.
Als ik bij Windows de Local Area Connection repair, dan krijg ik de volgende melding:
The following steps of the repair operation failed: Renewing the IP address. Please contact your admin.
Als ik bij Windows command ipconfig /renew doe krijg ik na een tijdje de volgende melding:
An error occured while renewing interface Local Area Connection: unable to contact your DHCP server. Request has timed out.
Overigens, de andere computers op het netwerk hebben wèl verbinding met internet.

Welke provider heb je?

Een DHCP- server van één hoofdversterkers van chello heeft problemen met het uitgeven van DHCP leases.
Kan zijn dat als je chello hebt, dat je daar last van hebt.

ipconfig /all:

Windows IP configuration:
host name: Lennart
Primary DNS Suffix:
Node Type: mixed
IP Routing enabled: no
WINS proxy enabled: no

Ethernet adapter Local Area Connection:
Connection specific DNS Suffix:
Description : Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
Physical Address: 00-C0-26-A9-66-D3
DHCP enabled: yes
Autoconfiguration enabled: yes
Autoconfiguration IP address: 169.254.88.186
Subnet Mask: 255.255.0.0
Default Gateway: 192.168.0.1
Net bios over TCPIP: disabled

Je krijgt een IP nummer met als reeks 169.254 en dat is er eentje die door Windows zelf wordt gegeven en dus niet goed.
De oorzaak hiervan is een kwestie van zoeken.

Kabels wel goed ? Geen breuk ? Probeer eens een andere kabel.
Wat voor modem heb je ?

Je krijgt namelijk van de dhcp server geen geldig ip nummer om op internet te gaan en dat is meestal even zoeken.
Als je inplugt in een andere poort ?

Ik denk trouwens dat het probleem bij windows ligt. Ik realiseer me dat ik pas de computer handmatig heb uitgezet omdat ie niet meer afsloot en bleef hangen. Sindsdien doet internet het niet meer. Als ik nu mijn computer afsluit krijg ik ook ineens telkens een foutmelding:
Notification Wnd for RNAdmin

Als ik via windows help het stappenplan doorloop, vraagt ie om hardware conflicts op de client computer te checken m.b.v. Device Manager. Als ik die open dan krijg ik de volgende melding van Norton AntiVirus:
Kwaadaardig script aangetroffen
Hoog risico
Uw computer is tijdelijk stopgezet. Er moet iets gedaan worden met dit script.
object: File System Object
activiteit: Get Special Folder
bestand: helpctr.exe

Je kun dat kiezen uit de volgende acties:
- script stoppen (aanbevolen)
- activiteit één keer toestaan
- gehele script één keer toestaan
- script autoriseren

Als ik de aanbevolen optie kies, dan sluit het venster en windowhelpcenter en gebeurt er eigenlijk niets. Internet doet het dan nog steeds niet.

Ik zit trouwens via een router op een zyxel mulitpcmodem, maar alle andere computers hebben dus wel internet en daar kan het probleem volgens mij niet liggen. Inpluggen in een andere poort helpt ook niet.

Heb je Real player op je computer staan ? Indien ja verwijder die eens.

Oja, en nog effe voor de duidelijkheid:
De computers zitten trouwens niet op een netwerk, maar we delen het internet via een multipc-modem. Ik denk niet dat dat van invloed is in deze situatie...

Hoe moet dat?
Ik heb wel het volgende gedaan:

Handmatig het juiste IP-adres van de standaardgateway op clientcomputers toewijzen

Windows XP

Open Netwerkverbindingen in het Configuratiescherm.
Klik met de rechtermuisknop op de LAN (Local Area Network) waarmee u verbinding maakt met uw thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk, en klik vervolgens op Eigenschappen.
Klik op Internet-protocol (TCP/IP) op het tabblad Algemeen en klik vervolgens Eigenschappen.
Klik op het tabblad Algemeen op Automatisch een IP-adres laten toewijzen.
Klik op Geavanceerd.
Klik onder Standaardgateways op Toevoegen.
Typ
192.168.0.1 in het vak Gateway.
Klik op Toevoegen en vervolgens op OK.
Klik tweemaal op OK.
Start de computer opnieuw wanneer u dat wordt gevraagd.

Iemand nog tips om uit te proberen? Weet echt niet waar ik moet zoeken.
Heb ook geprobeert om de computer m.b.v. systeemherstel terug te zetten naar de instellingen van toen ik nog geen problemen had...dit hielp ook niet...:(

Weet iemand hoe ik het IPadres handmatig kan aanpassen of hoe ik dat door windows toegewezen IP 168.254.x.x kan verwijderen of wijzigen???

Laatst bewerkt:
Ik heb hetvolgende op internet gevonden. Voor mij is dit nog redelijk abracadabra. Weet iemand hoe is die ip autoconfig kan uitzetten???

Automatic Client Configuration

Een interessante optie van de DHCP service aan de client zijde is dat er IP adressen toegekend kunnen worden zonder dat er een DHCP server in de buurt is! Deze eigenschap wordt ook wel IP Autoconfiguration genoemd. Op het moment dat een client, die ingesteld staat om automatisch een IP adres toegewezen te krijgen, opstart, zal deze op zoek gaan naar een DHCP server. Wanneer er op de DHCPDISCOVER pakketjes die de client verstuurt geen antwoord komt, zal de DHCP client zichzelf een IP adres toekennen. Dit is een adres uit de 168.254.0.0 reeks met een klasse B Subnet mask (255.255.0.0). De client kent zichzelf een willekeurig adres uit deze reeks toe en test via het ARP protocol of het adres al in gebruik is op het netwerk segment. Wanneer dit niet het geval is, koppelt de client dit IP adres aan de desbetreffende netwerkkaart. Wanneer het gekozen adres al in gebruik blijkt te zijn, selecteert de DHCP client opnieuw een willekeurig ander adres uit de reeks en probeert het nog een keer. Dit blijft zo doorgaan (met een maximum van 10 pogingen) tot er een adres gevonden is dat nog niet in gebruik is op het netwerksegment. Nadat de DHCP client een IP adres in gebruik heeft genomen, blijft deze elke vijf minuten controleren, of er al een DHCP server beschikbaar is waarvan een IP adres verkregen kan worden. Heeft een DHCP client van een DHCP server een IP adres gekregen en krijgt hij bij het verlengen van de lease steeds nul op rekest, dan zal de client eerst proberen de Default Gateway die was ingesteld te pingen. Lukt dit, dan neemt de client aan dat hij nog steeds in hetzelfde segment zit als toen de lease verkregen werd, en zal hij het bijbehorende IP adres blijven gebruiken. Dit gaat door tot de opgegeven leasetijd is verstreken. Wanneer de eerder ingestelde Default Gateway niet bereikt kan worden, neemt de client aan dat hij (de client) naar een ander segment verplaatst is en zal de automatische client configuratie starten. Omdat de IP Autoconfig optie in een groot netwerksegment voor nogal wat verwarring en netwerkverkeer kan zorgen, is de voorziening desgewenst uit te schakelen via de registry van de client.

Ben nog een beetje aan het klooien en uitproberen en als ik nu de compuserve adsl installeer cd opstart geeft ie aan dat er geen verbinding met LAN is (dus geen verbinding met de modem). Terwijl ik geen melding krijg rechtsonder bij taakbalk dat de LAN-verbinding is verbroken. Vreemd...
Bij Hardware device geeft ie aan dat er geen problemen met de netwerkkaart zijn... Er brandt geen lampje bij de netwerkkaart en geen lampje op de router...

Laatst bewerkt:
Kijk eens of je Norton op de juiste manier kunt verxijderen.Vervolgens de netxerkkaart verxijderen en opnieux installeren.

Het feit dat er geen lampjes branden geeft aan dat er iets niet klopt en het schijnt toch met je computer te maken te hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan