Geen internetverbinding meer na loskoppelen van lichtnet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gregoir

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2010
Ik weet niet precies in welke rubriek ik mijn vraag moet stellen. Hopelijk ben ik hier aan het goede adres.
Mijn probleem:
Steeds als ik voor kortere of langere tijd van huis ben, haal ik de stekker uit het stopcontact van de computer en router. Ook schakel ik beneden het modem uit en haal ik de tv/internet kabel los. Dit i.v.m.mogelijke blikseminslag. (Heb dat hier ooit gehad met alle nare gevolgen van dien).
Als ik na thuiskomst alles weer wil opstarten is er steeds geen internetverbinding meer. In één maand tijd is dat nu 2x gebeurd.
Het enige dat ik dan kan doen is systeemherstel toepassen en de instellingen terugzetten naar een hertstelpunt.
Vanmiddag overkwam het me, dat ik tijdens opruimwerkzaamheden per ongeluk tegen de stekker waarmee de computer+router met het lichtnet verbonden zijn aanstootte. En jawel, na het opstarten wederom geen verbinding meer. Opvallend genoeg heeft de laptop die via de router met de desktop verbonden is wel verbinding. Ik vind het vervelend om telkens systeemherstel te moeten toepassen. Met mijn vorige computer had ik dit probleem nooit.
Mijn computer is een half jaar oud en is voorzien van Windows 7; als browser heb ik Internet Explorer 8
Wie weet raad ?
Bij voorbaat dank voor de hulp.

Groet,

Gregoir

Dit is op zich een raar probleem: de router zou zelf de instellingen vast moeten houden, tenzij deze niet eerst met de schakelaar wordt uitgezet. Voor de pc geldt vrijwel hetzelfde: deze zal nooit zijn instellingen moeten verliezen, dus het probleem ligt waarschijnlijk bij de router. Verder zou ik gewoon apparaatjes kopen die moeten beschermen tegen blikseminslag. En bij een desktop geld: als je de schakelaar op de voeding uit zet, komt er geen stroom meer doorheen (dus ook geen piekstroom bij inslag!). Zelf heb ik bij alle desktops speciale stekkerdozen staan met een zekering.
Je kan bijvoorbeeld deze, deze, deze en deze kopen. Dan kan je je apparatuur beschermen via stopcontact, coax, rj45 en rj11.

Je moet alles in de goede volgorde weer aanzetten. Dus eerst tv/internet kabel weer insteken. Vervolgens modem beneden weer aanzetten. Wachten tot lampjes gewoon branden. Dan router aanzetten en wachten, totdat lampjes branden, en als laatste de computer opnieuw opstarten.

Het is niet goed voor een modem om hem vaak aan/uit te zetten. Daar wordt hij traag van met als uiteindelijke gevolge dat hij kapot is en gewoon niet meer wil booten.

Bassie9 heeft gelijk dat het niet zo goed is om een modem vaak aan en uit te zetten. Het modem moet dan altijd nieuw trainen, om de lijnsnelheid te bepalen. Doe je dat te vaak, dan beperkt de provider de maximale lijnsnelheid. Maar indien je dat niet vaker dan een keer per week doet zal niets aan de hand zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan