Geen internetverbinding na aansluiten WD Live op router

Status
Niet open voor verdere reacties.

jwelling

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 feb 2013
Beste forumleden,

Ik heb een modem/router merk Eminent EM4563.

Ik heb een harddisk (NAS) aangeschaft van het merk WD My Book Live. Zodra ik deze aansluit op de modem/router valt de internetverbinding weg.
Ik kan de harddisk (NAS) via LAN aansluiten op de labtop. In dat geval wordt de harddisk wel gedetecteerd. Als ik in het menu dan de firmware wil updaten, dan geeft deze aan "geen internettoegang". Mijn labtop, tv, tablet, telefoon maken ook gebruik van de wifi-verbinding.

Als ik op de labtop kies voor problemen oplossen dan krijg ik de volgende melding:
- De standaardgateway is niet beschikbaar
- Probleem met de draadloze adapter of toegangspunt

Zodra ik de WD Live afkoppel van de modem/router, werkt alles weer.
De labtop en computer hebben ieder een eigen ip-adres.

De labtop, computer en WD Live zijn ieder ingesteld op automatisch een IP-adres laten toewijzen.
Ik heb geprobeerd IP-adressen toe te voegen op de modem/router (virtual server).
Ik heb alles geprobeerd wat ik kan verzinnen. Hulp is welkom.

Ja, het moet eerst werken met een kabeltje... Het lijkt op een ip-probleem; misschien toch 2 apparaten met hetzelfde ip adres. Maar dhcp staat aan zeg jij dus dat is hier onwaarschijnlijk.

De verbindind Mybook - netwerkkabel - labtop werkt wel zeg jij, en welk ip adres heeft de mybook in die situatie?
Er is dan geen dhcp dus moet je zelf een ip adres toewijzen.

Je router heeft meestal (als alle routers) een adresbereik dat middels dhcp mag worden uitgedeeld.
ik heb dat zelf zo ingesteld dat een aantal pc's (server, webcam, media streamer etc) een vast ip adres krijgen en dus buiten de dhcp pool vallen.
Het is me al eens overkomen dat ik vergelijkbare problemen had als jij nu en dat kwam omdat een apparaat een vast adres had wat niet was toegewezen op de router - en dus ook buiten de dhcp pool viel.

Heb je al geprobeerd verbinding te maken op deze manier:
laptop - kabel - router - kabel - mybook (en verder alle andere kabels even losmaken)?
Geen updates starten, maar in de instellingen kijken naar de gebruikte adressen (dhcp of vast), en wat doet ie dan?
Nu tijdelijk dhcp even uit, en vaste ip adressen geven? Werkt dhcp aan zo misschien wel?

Laatst bewerkt:
Beste Solaris,

Hieronder de gegevens in mijn modem/router:

Modem/router 192.168.1.1
IP Subnet Mask 255.255.255.0
Dynamic Route RIP-B

DHCP Enabled
Starting IP Address 192.168.1.2
IP Pool Count 32
DNS Use Auto Discovery DNS Server Only

Via modem/router DHCP IP Pool Summery opgevraagd:
Blanco 192.168.1.2
Blanco 192.168.1.3
Android 192.168.1.6
Labtop 192.168.1.7
MyBookLive 192.168.1.8 <- IP-adres van MyBook
Computer 192.168.1.9
Telefoon 192.168.1.11

Hieronder antwoord op jouw vragen:
De verbinding Mybook - netwerkkabel - labtop werkt wel zeg jij, en welk ip adres heeft de mybook in die situatie?
Mybook heeft dan als IP-adres:
http://169.254.7.114/

Heb je al geprobeerd verbinding te maken op deze manier:
laptop - kabel - router - kabel - mybook (en verder alle andere kabels even losmaken)?
Geen updates starten, maar in de instellingen kijken naar de gebruikte adressen (dhcp of vast), en wat doet ie dan?

Er is nu internettoegang mogelijk. De gebruikte adressen zijn dan:
PC 192.168.1.3
Telefoon 192.168.1.4
Tablet 192.168.1.6
Labtop 192.168.1.8
MyBookLive 192.168.1.10

Nu tijdelijk dhcp even uit, en vaste ip adressen geven? Werkt dhcp aan zo misschien wel?
Ik weet niet precies hoe dit moet. Ik heb het volgende gedaan:
Adapterinstelling op labtop gewijzigd:
Internet Protocol versie 4 (TCP/Ipv4). Het volgende IP-adres gebruiken 192.168.1.3
Nog een keer geprobeerd
Internet Protocol versie 4 (TCP/Ipv4). Het volgende IP-adres gebruiken 192.168.1.60
In beide gevallen geen internet meer.
Bij problemen oplossen wordt deze in de PC automatisch weer teruggezet op automatisch IP-adres.

Daarna via de modem/router geprobeerd. Ik weet niet hoe ik vaste ip-adressen kan toevoegen in de modem/router. Het volgende heb ik gedaan:
Onder menu “Wireless” heb ik Wireless MAC Adress Filter geactiveerd. Daarna heb ik de MAC-adressen van alle apparaten (waaronder de PC en WD Live) toegevoegd.

Daarna weer alles aangesloten zoals zou horen: labtop via Wifi naar router. WD Live via LAN op router.
Nog steeds hetzelfde probleem. Ik zou dolgraag van het probleem af willen zijn.
Vast bedankt voor de hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan