Geen keuze menu

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0663

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
452
Hallo,

Ik had op mijn pc Windows 8 en Windows 7 staan, zodat ik een keuze menu kreeg te zien welke ik wou opstarten. Nu heb ik de Windows 7 partitie verwijdert, en een nieuwe gemaakt voor Windows Vista. Die ik inmiddels heb geïnstalleerd. Maar nu krijg ik bij het opstarten geen opstart menu meer. En in Windows Vista bij Configuratiescherm > Systeem en Onderhoud > Systeem > Instellingen wijzigen > Geavanceerd > Opstart- en herstelinstellingen krijg ik in de lijst met besturingssystemen ook alleen nog maar Windows Vista te zien. Wie weet hoe ik weer van die Windows 8 partitie kan opstarten?

Alvast bedankt.
 
Je hebt een zogeheten "boot loader" daarvoor nodig.
Zoals je zelf al aangaf heeft windows 8 er ook eentje.

Nu heb je 2 opties, download & installeer een "custom bootloader" zoals GAG
of je hersteld die van windows 8.

De stappen zijn als volgt (LET OP! zo zijn de stappen in Windows7 & vista, ik ga er vanuit dat het in windows 8 op een soortgelijke manier gaat)

  • Stop de cd erin
  • Start van de cd
  • Kies voor "Computer repareren"
  • kies voor "opstartherstel"
  • laat de cd zijn werk doen
  • herstart
 
Bedankt voor de reactie, helaas werkt het niet. Windows 8 wordt niet herkend door Windows Vista, en ook niet door de Windows 8 cd.
Nog een andere optie?
 
Met de windows 8 cd:


  • Druk shift + F10
  • typ bootrec /fixmbr
  • typ bootrec /fixboot
  • typ bootrec /scanos

Windows xp wordt niet ondersteund in de windows 8 bootloader, maar dat is nu toch niet van toepassing.
 
Dit werkt ook niet, hij vind 2 Windows installaties, maar ik krijg weer geen opstartmenu. Terwijl
ik heb wel heb ingeschakeld bij: Configuratiescherm > Systeem en Onderhoud > Systeem > Instellingen wijzigen > Geavanceerd > Opstart- en herstelinstellingen
Nog een oplossing?
 
Gebruik je wel de windows 8 installatie cd?

bootrec /fixmbr haalt de bootmanager terug
bootrec /fixboot controlleert de opties
bootrec /scanos zoekt naar alle (2 dus) Os'en
 
Nee, het werkt niet. Bij Computer > (rechtermuisknop) Beheren, krijg ik een overzicht van de partities. En daar staat de Windows 8 partitie nog, met als beschrijving: In orde (Primaire partitie). Maar op de partitie staat alles nog van Windows 8. Systeem, Gebruikers enz. Bij de Windows Vista partitie staat: In orde (Systeem, Opstarten, Wisselbestand, Actief, Crashdump, Primaire partitie. En bij Windows 8 staat alleen maar: In orde (Primaire partitie)
 
Dat is niet wat ik vroeg :p

Je moet helemaal niet in windows opstarten, je moet opstarten vanaf de DVD.
ofwel DVD erin! :D

Dan op de dvd kan je de bovenstaande reacties proberen
#2
#4
 
Ja, dat heb ik ook gebrobeerd. Windows 8 cd erin, en dan doen wat jij zegt. En dat werkt dus niet. Als ik nu weer in Windows Vista opstart, Bij Computer > (rechtermuisknop) Beheren, krijg ik een overzicht van de partities. En daar staat de Windows 8 partitie nog, met als beschrijving: In orde (Primaire partitie). Maar op de partitie staat alles nog van Windows 8. Systeem, Gebruikers enz. Bij de Windows Vista partitie staat: In orde (Systeem, Opstarten, Wisselbestand, Actief, Crashdump, Primaire partitie. En bij Windows 8 staat alleen maar: In orde (Primaire partitie)
 
Het is inmiddels gelukt door een optie op de Windows 8 cd. Nu heb ik alleen het probleem, ik kan Windows Vista opstarten, als ik dat als standaardbesturingssysteem instel in Windows 8. En ik kan Windows 8 opstarten, als ik dat als standaardbesturingssysteem instel in Windows Vista.
Ik krijg nog steeds geen keuze menu, ook al staat dat ingesteld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan