• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

geen koppelingsvragen tijdens opstart

Status
Niet open voor verdere reacties.

rotrax

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2003
Ik heb een excell bestand op het netwerk staan waar een aantal mensen in kunnen kijken. nu zitten er diverse koppelingen in naar andere bestanden. sommige mensen die wel het bestand mogen bekijken hebben geen rechten op de andere bestanden die elders op het netwerk staan.

wanneer zo'n persoon het excell bestand opent begint hij gelijkte zeuren dat de gekoppelde bestanden niet te vinden zijn (deze zijn er natuurlijk wel maar niet voor hem).

Graag wil ik dat deze melding(en) verdwijnt.

(externe verwijzing automatisch laten bijwerken heeft geen zin want voor die persoon betstaat nl, gewoon de netwerklocatie niet)

iemand een idee?

Hoi 'Rotrax',

Als dezelfde map ook gebruikt (en dus 'gedeeld') wordt met mensen die wel het bronbestand mogen benaderen, heb je een probleem.
Zowel voor gebruikers die wel en die niet het bronbestand mogen benaderen zal dan steeds deze melding komen, omdat Excel koppelingen ziet met een andere (bron-)werkmap.

Er is een 'tussenstap' mogelijk voor de gebruikers die het oorspronkelijke bronbestand niet mogen benaderen.

1. selecteer het gehele werkblad van het tot nu toe gebruikte 'doelbestand' (dus niet de bron).
2. open een nieuwe werkmap; zorg dat cel A1 actief is en kies Menu: Bewerken > Plakken speciaal .... en klik de knop: 'Koppeling plakken ...'
3. Sla deze map op op de lokatie waar de 'eindgebruiker' deze kan openen.
4. Maak voor deze groep gebruikers de map waar het oorspronkelijke doelbestand (zie 1.) staat 'read-only' en/of zorg ervoor dat voor deze eindgebruikers deze map niet meer zichtbaar is.

Nadeel:
De eindgebruiker krijgt pas geoptimaliseerde gegevens te zien, als deze door een gebruiker die wel met het - zeg maar - tussenbestand mag werken deze geopend en bijgewerkt heeft.

Misschien is dit een oplossing voor je?

Teun

Hoi Teun,

ik denk dat er inderdaad geen andere optie is. op zich geen probleem, ik hoopte echter dat ik iest over het hoofd had gezien. maar ja dan doen we het gewoon zo.

bedankt voor je reactie!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan