Geen LAN en geen Wifi na upgrade van Win 10 naar Win 10 Anniversary

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0225

Inventaris
Lid geworden
24 mrt 2001
Voor een bevriende relatie ben ik op zoek naar mensen die een soortgelijk probleem hebben ondervonden (geen internet meer na de upgrade van Win 10 na de Anniversary edition) en die mogelijk nog iets kunnen verzinnen dat we nog niet geprobeerd hebben, maar heel eerlijk gezegd zou het mij verbazen als er lotgenoten zijn, zeker als je leest wat we allemaal al hebben gedaan, maar niet geschoten is altijd mis.

Situatie: een prima werkende laptop op de Windows 10 versie van voor 1 augustus (dus mét LAN en Wifi)
Vervolgens wordt de Anniversary update gedownload en geïnstalleerd (gaat allemaal prima en vlekkeloos), maar na de laatste opstart, als de Anniversary gereed is voor het uiteindelijke gebruik (en dus is opgestart voor de 1e keer), dan is er opeens geen LAN en geen Wifi meer.

Simpel toch zou je denken?
Even de adapters verwijderen en opnieuw opstarten en voilá. Nee dus! Ook al worden de adapters EN / OF de drivers verwijderd (beide uitgeprobeerd), na een nieuwe opstart installeert Windows keurig netjes de adapters maar is er GEEN internet.

De bekabelde verbinding meldt zelfs : geen ethernet.
De Wifi verbinding laat vele draadloze netwerken zien, maar bij een poging te connecten met een netwerk en na de invoer van de SSID key blijft Windows zoeken, zoeken en zoeken en verdwijnt het zoekvenster na enige tijd en is er GEEN verbinding.

Ook geprobeerd :
ALLES, maar dan ook echt álles wat in deze workaround staat.

Op de site van de fabrikant van de laptop gezocht naar nieuwste stuurprogramma's voor de LAN -en de Wifi adapter, maar dan blijkt dat we reeds de nieuwste hebben.
Windows laten zoeken naar de nieuwste stuurprogramma's maar dat resulteert in de melding dat de beste / nieuwste stuurprogramma's reeds zijn geïnstalleerd.

Als klap op de vuurpijl blijkt dat na een rollback naar de versie van Win 10 van vóór 1 augustus de laptop opeens weer bedraad en Wifi verbinding heeft.............. @#$%^&*(

Nieuwe poging om de Anniversary te installeren (ook kaal) resulteert weer in geen verbinding. (in totaal 4x geprobeerd, inclusief de workarounds van Microsoft) Wordt alle keren daarna de rollback gedaan, dan is er opeens weer internet.

Voor wat het waard is (want de nieuwste en zelfs oudere drivers voor beide adapters hebben we reeds geprobeerd):

- LAN adapter betreft een heel ordinaire Realtek PCI GBE family controller (zit in miljoenen laptops)
- Wifi adapter is de Bigfoot Killer 1525 (Bigfoot Killer M.2 Wireless-AC 1525 2.4GHz+5GHz 867MB/s + Bluetooth)

Ook de standaard netwerk diagnose tool van Microsoft gedraaid. Die antwoordt dan het volgende :

www probleem.jpg

Bespaar jezelf typwerk en kijk vooral ook even in de Microsoft link hierboven wat we allemaal al hebben gedaan. Ook de fabrikant van de laptop wist niets meer te verzinnen. Een mailtje naar de meisjes en jongens van Realtek en / of Bigfoot lijkt mij minder zinvol, omdat dat 2 verschillende bedrijven zijn én omdat de adapters onder de vorige 10 versie prima werkten, dus het moet 'ergens / iets' te maken hebben met de Anniversary update.

Ben je na het lezen wat details kwijt : meest vreemde is dat na een roll back alles weer prima functioneert. Het zit 'm dus kennelijk in de Anniversary, de netwerkadapters zijn niet defect.

Laatst bewerkt:
Deze zag ik niet in het lijstje... Configuratiescherm > systeembeheer > computerbeheer > services... WLAN AutoConf. Zet deze op "automatic" en start vervolgens de service....

Bedankt voor je reactie. Helaas, ook die hebben we geprobeerd (was ik vergeten te vermelden hierboven).

Pfff, ik had er al wat uurtjes inzitten met zoeken met die door de Windows automatic troubleshooter gerapporteerde foutmelding (mijn plaatje hierboven) in Google en ik weet niet hoeveel (mogelijke) oplossingen gezien en uitgeprobeerd, maar de door jou genoemde was ik nog niet tegengekomen.

Die gaan we dus proberen. Probleem is alleen dat de eigenaar van de laptop, met zijn laptop geheel gefrustreerd was naar 10 (!!!) uren zoeken, proberen, zoeken proberen etc. etc. Ik ga 'm van het weekend 'zien' en hem adviseren nog een keer een poging te wagen. Het kan zelfs zo zijn dat íe de komende weken zijn frustratie niet te boven komt (dat het maar niet wilde lukken, ondanks alle door ons geïnvesteerde tijd) en dat 'ie de komende weken helemaal geen trek meer heeft om een nieuwe poging naar de Anniversary te doen, maar linksom of rechtsom, ik ga 'm overtuigen dat toch nog een keer te proberen.

Het kan dus wéken gaan duren voordat ik kan laten weten of deze handmatige oplossing het probleem heeft opgelost, maar ik kom er zeer zeker op terug.

Laatst bewerkt:
Die anniversary update heeft soms best wel wat vreemde streken... indien de gebruiker zijn persoonlijke data bestanden (documenten, afbeeldingen, etc.) inclusief desktop op een andere partitie heeft staan wil deze helemaal niet lukken, evenals bij sommige merken SSD. Microsoft raadt een rollback aan naar versie 1511 en nog even wat weken te wachten... getuige de laatste enorme updates zit er nog veel fout... Succes!

Laatst bewerkt:
Op zich zou het probleem helemaal niet zo ingewikkeld (moeten) hoeven te zijn (zeg ik zomaar even als leek op (inter)netwerkgebied) want onder 1511 werkt(e) alles prima en onder 1607 niet (meer).
Microsoft : zoek de X-verschillen en repareer het (zeg ik dus als leek)

Heb ik iets gemist? Na de Anniversary update zijn er bij mij nog tig andere (niet security) updates geïnstalleerd. Zijn die ook allemaal geïnstalleerd en dat heeft het probleem blijkbaar niet opgelost?

Is redelijk lastig om ze te downloaden en te installeren als je geen internetverbinding hebt.

En als je dan ook nog even de updates bekijkt die zijn uitgebracht na 1 augustus, dan heeft handmatig middels een andere machine downloaden helaas ook weinig nut want er zijn zo te zien geen relevante updates geweest. Klik (even op datum sorteren (last updates) en de updates bekijken ná 1 augustus)

Laatst bewerkt:
Haha, ik miste dus idd iets. Moet toch eens wat scherper proberen te worden:o.

Ik kan de relevantie niet beoordelen, maar naast de cumulatieve en security updates heb ik deze updates nog gekregen:
Versie 1607 KB3199209 en KB3176936. (Ik heb wel een 64 bits). Kan natuurlijk ook dat die in de vermeldde updates zitten opgesloten.
Updates.jpg

Ik realiseer me nu dat de datum dat ze bij mij zijn geisntalleerd natuurlijk niets te maken hoeft te hebben met de uitgifte datum. (Ik heb een image teruggezet). Ik ga eens op mijn laptop kijken wat ik daar zie.

Het blijft natuurlijk een long shot, maar KB3199209 is toch echt nieuw: "This update makes stability improvements for the Windows 10 Version 1607 servicing stack.
This update replaces the previously released update 3176936."
Blijkbaar hebben ze daar toch iets gerepareerd?
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3199209

Laatst bewerkt:
Even een update voor degenen die de moeite hebben genomen om mij te beantwoorden:

ik heb de laptop nog (steeds) niet gekregen en kan dus nog geen van de aanvullend genoemde opties gaan uitproberen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan