• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geen lineaire voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clipstra

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2008
Beste,

Is het mogelijk een formule/voorwaarde te creeren welke niet lineair is? Ik heb nog geen concrete cijfers (voorwaarden), maar voorlopig wil 1st weten of het mogelijk is. In het bijgevoegde bestand, kun je (hopelijk) zien wat ik bedoel. Het is een grafiek/matrix waar 3 van de 4 kwadranten van belang zijn (1,2 en 3). Alles wat buiten de lijnen valt, is dan van belang (krijgt een label, naam what ever) en binnen de lijnen is dan een soort van grijs gebied, wat niet in ogenschouw genomen wordt.

Ik ben benieuwd..

Bijlagen

bedoel je zoiets?

Beste Willem (en Tim),

Ik kan nog niet naar uw bestand kijken, aangezien ik het zelf niet van de site af kan halen. Echter, ben ik misschien niet erg duidelijk geweest. Het gaat namelijk niet om het maken van de grafiek (deze matrix heb ik al), maar juist om formules met dan als uitkomst de waarden die in 1 van de 3 kwadranten vallen (of eigenlijk 4, want deze optie is natuurlijk ook mogelijk maar kwadraant 4 (nvt in mijn bestand) doet niet ter zake). Misschien wordt het eea duidelijk met een (klein) voorbeeld:

Op de x as staat omzet uitgedrukt in procenten van het gemiddelde (dus het snij punt met de y-as is het gemiddelde). De y-as staat voor de het aantal klanten dat men (de buitendienst) in een bepaalde periode (week of maand) heeft opgelopen. Dus iemand die15% meer omzet behaalt heeft en 5 klanten achterstand heeft opgelopen, valt in kwadrant 1 (dit noem ik "route te zwaar"). Maar iemand met 1% meer omzet en geen achterstand, valt in theorie ook in kwadrant 1 (route te zwaar). Maar goed je zult begrijpen dat dit niet schokkend is en ik daardoor niet wil laten zien als zijnde route te zwaar (wat momenteel wel het geval is met mijn huidige formule/voorwaarde). Dus ik wil een bepaalde marge inbouwen en dan dus niet lineair, maar op de manier zal ik in de grafiek aangeef.

Ik hoop dat het eea iets verduidelijkt is, zo niet hoor ik het wel..

Hoi

Dit lijken mij grafische voorstellingen te zijn van één of andere kwadratische functie (y = ax²+bx+c); en anders een hyperbool (xy = a).

Je zal wel met 2 verschillende functies moeten werken (het negatieve van / het spiegelbeeld van). Omdat er niet 1 functie is die dit verloop heeft.

Wigi

Voor de duidelijkheid, heb een een paar regels ingevoegd met de formules/waarden zoals ik die nu heb staan..

Bijlagen

Je moet eerst goed nadenken over welke functie best past bij jullie situatie. Pas dan kan de formule in de cellen gezet worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan