geen link meer naar d en e schijf:eek:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Traksel

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2004
Wie kan deze leek op computergebied helpen????

Door voor mij nog onverklaarbare reden is mijn link naar de d:/ en e:/ schijf verdwenen uit mijn map. Ik kan mijn cd-rom/dvd-rom nu helemaal niet meer gebruiken.
Het lukt me dus ook niet om via m'n cd-rom windows 98 missende software opnieuw te installeren.
Als ik zoek in m'n systeeminfo onder onderdelen multimedia geeft hij ook aan dat er geen cd-rom station is.

Kan iemand mij in eenvoudige computertaal uitleggen of ik dit kan oplossen???

alvast bedankt
Fenny

Dat lukt tot aan het bereiken van de sleutel:

{4d36e965-e325-11ce-bfc1-08002be10318}

Daar heb ik er diversen van, gekeken naar CDROM-drive en diskdrive. Alleen krijg ik als ik de rechtermuisknop indruk geen mogelijkheid voor "exporteren"

Wel:
Nieuw - Sleutel
Tekenreekswaarde
Binaire waarde
DWORD - waarde
Zoeken
Verwijderen
Naam wijzigen
en
Sleutelnaam kopieeren

Ik heb je gewaarschuwd ik ben een leek (lol), maar kan je mij nu nog een stap verder helpen. Heb wel het idee dat ik daar in de goede richting zit.

grtjes
Fenny

Je bent wel ingelogd als administrator.

XP pro
of XP Home
Hoe log jij in.
Kijk eens in het configuratiescherm bij gebruikers en dan kijken bij jou naam en daar moet dan staan beheerder van deze computer.

ok capito

Ik heb niet echt gebruikers geinitieerd. Als het inlogscherm komt staat daar gebruiker en dan enter ik gewoon en start de computer op. Heb nu mezelf wel als gebruiker ingevoerd.

ik weet niet waarom iemand direct een advies geeft om direct in het register te gaan klooien.
Een dom advies durf ik zelfs te zeggen, zeker als de persoon aan wie je dit advies geeft zegt dat ie een leek is op dit gebied.

Nu dan een serieus advies:
Start je pc opnieuw op. Je ziet nu als het goed is het aantal mb intern geheugen in je systeem en dan net erna komt in beeld te staan welke harde schijf en dergelijke er in je systeem zitten.

Dus:
Primary master
Secondary master
Primary slave
secondary slave

Hier moeten bij minimaal 3 van de 4 iets genoemd zijn.
(en bij eentje vermoedelijk "none")

Als dit zo is, dan is het in elk geval een software-probleem.
Controleer dat dus eerst even.

(dan gaan we eens kijken wat er nog meer misgegaan kan zijn)

@marsmannetje speciaal voor jou uit de huisregels gehaald:

Beledig nooit andere leden.
Discrimineer nooit andere leden (dus ook niet op computerkennis!)

Ik geef in mijn antwoord een oplossing en vraag of dat iets is.
Als de vraagsteller dat niks vind dan hoor je dat wel.
dus denk ik dat ik netjes antwoord, maar dan zie ik jouw opmerking en denk ik pfffffffffffff.

Maar neem het gerust over ik ga weer verder met TV kijken.

Hallo marsmannetje,

Als ik mijn computer opstart krijg ik in dit in beeld:

Primary slave
secondary master
secordary slave

oeps nu nog even kijken wat daarachter vermeld staat, wordt vervolgd

Nou marsmannetje, volgens mij een groot software-probleem dan want achter elke vermelding komt NONE te staan

help!!! lol

grtjes
Fenny

Puppie, ik zeg alleen maar dat het een dom advies was, niet dat jij dom bent of zo.. (integendeel zelfs...)

Fenny, als er achter alles 'none' komt te staan, dan is het geen software-probleem.
(of minimaal niet alleen een software-probleem)
Normaal gesproken behoort de BIOS (een soort stuurprogramma van het moederbord) van het moederbord automatisch je harde schijf en cdroms te ontdekken. Dat laat de BIOS dan zien in dat overzicht met "primary master" etc..

Pas hierna worden de drivers voor deze schijven geladen via windows, maar zonder de detectie van de BIOS kan windows de drivers van de schijven niet laden.

Even wat achtergrondsvragen:
1. Is de kast de laatste tijd open geweest? (wellicht is er een kabeltje aan de binnenkant los geraakt daardoor; kan wellicht zelfs zonder dat hij open is gegaan)

2. Zijn er voordat je dit probleem ontdekte nog andere gekke dingen gebeurd? Dat kan zijn een voeding die kapot is gegaan, een systemcrash.. (of andere zaken)

Als de kast inderdaad open is geweest, dan is het een goed idee om de kast weer open te maken en dan naar de kabels van je cdrom's te kijken.

In je cd-rom zitten in totaal 2 of 3 kabels.
1 stekker met 4 draadjes eraan (dit is de voedingskabel)
1 brede-platte stekker (meestal grijs van kleur) (deze kabel maakt te verbinding tussen moederbord en cd-rom
En soms nog een heel klein stekkertje, welke voor het geluid dient (voor de rest een zeer onbelangrijk kabeltje)

Druk die even goed aan en volg de brede-platte kabel naar het moederbord. Druk de kabel daar ook even goed vast.

hier technische Fenny,

Kast is open geweest aangezien ik geprobeerd had een geluidskaart te installeren maar toen bleek dat ik m'n drivers niet kon downloaden vanaf cd-rom, dus weer verwijderd.

Maar kast nu weer open en stekkertjes zitten er goed in.
2 stekkertjes met kleurtjes en 2 met plat grijs draad. Cd-rom en dvd. Van de bovenste (disc rewritable) zit het platte draad niet in het moederboord, die ligt los in m'n kast.

wacht op verdere instructies
grtjes
Fenny

Die zal dan zeker niet werken.
De helft van de oorzaak hebben we dan al!

(je hebt overigens toch wel eerst de pc uitgezet, he, voor je aan de kabels bent gaan zitten (voor de zekerheid vraag ik dit maar..))

Waarom werkt de dvd-rom dan niet...
Ehm...
Als het goed is zit de dvd-rom aangesloten op dezelfde grijze platte kabel als je harde schijf. Zitten deze 2 netjes onder elkaar?
Wat ik namelijk kan voorstellen is dat de platte kabel die nu in de dvd-rom zit eigenlijk in de cd-rewriter hoort.

Dat zou je in elk geval kunnen proberen, het werkt, of het werkt niet.
(maar ja.. als de dvd-rom netjes boven je harde schijf zit, dan kan ik me niet voorstellen dat de platte stekker in je rewriter hoort)

Even voor de duidelijkheid, ja ik had de pc uitgezet en het heeft allemaal gewerkt. Waarschijnlijk bij het opschonen van bestanden is de link naar de d of e schijf verloren gegaan.

Ik ben namelijk in het gelukkige bezit van een zoon die meent verstand te hebben van computers ahum. Die heeft wat overtollige programma's verwijderd en nu staat in m'n mappen de verbinding naar m'n cd-rom schijf niet meer vermeld.

Helpt deze informatie om te bepalen wat er mis is??

als het kabeltje er niet in zit, dan werkt het gewoon niet...
Heeft niets met de software te maken..

(een draadloze cdwriter bestaat nog niet :p )

hallo marsmannetje

Ben er een dagje op de fiets uitgegaan, te mooi weer om thuis met pc-problemen te zitten.
maar reagerend op jouw vorige mail, dan zou m'n cd-rom het wel moeten doen, daarvan zitten de kabels wel goed maar die herkend hij dus ook niet.

wat stel je voor wat ik nu kan doen om uit te vinden waar het fout zit??
grtjes
Fenny

De grijze platte stekker die nu in de cd-rom zit in de cdwriter stoppen.
Dat sluit namelijk weer iets uit.

Als dan de cdwriter niet gaat werken, dan de kabel weer terug stoppen in de cdrom stoppen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan