Geen mogelijkheid voor draadloos netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jap Wab

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2004
Hallo,

Ik heb van iemand een laptop overgenomen. Daarop staat Windows XP Professional.
Ik wil gebruik maken van (onbeveiligde) draadloze netwerken.
Op mijn andere laptop (XP Home) klik ik rechts onder op een icoontje en zie dan de beschikbare openbare netwerken. Bij deze laptop krijg ik die keuze niet. Daar staat enkel dat de netwerkkabels niet zijn aangesloten. Ook bij het Netwerkcentrum zie ik dat enkel.

In de BIOS (niet dat ik daar veel verstand van heb, maar toch) was disabled dat er draadloze netwerken gebruikt konden worden, dat is nu ge-enabled. Maar nog lukt het mij niet.
Iemand een idee?

Laatst bewerkt:
- Staat bij apparaatbeheer wel een draadloze netwerkkaart?
- Is de juiste driver geinstalleerd?

Bespaar jezelf een lijdensweg en koop gewoon een extern USB stikje

Allereerst gebruikmaken van ONbeveiligde Netwerken?
De jouwe? Dan is het niet slim NIET te beveiligen.

Van een ander?
Dan ben je niet goed bezig en dien je er weg te blijven.

Kijk bij Apparatenbeheer of er wel een draadloze netwerkkaart is ingebouwd?
Wellicht is deze uitgeschakeld of zijn de drivers niet geïnstalleerd.

Of is er een knop om deze aan te zetten dan wel combinatietoets FN + ? vereist.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.

Bij Netwerkadapters heb ik 3 dingen staan:
- 1394-netwerkkaart #4
- Realtek RTL8169/8110 Family gigabit Ethernet NIC
- Intel(R) PRO/Wireless 2200BG Network Connection.

Om die laatste zal het vast gaan. daar staat een gele uitroepteken doorheen als zijnde dat er iets mis is. De uitleg daar is 'Dit apparaat start niet (code 10)'.
Dat zal dus vast de oorzaak zijn. maar ja, dan moet het nog opgelost worden.

En over het moraalstukje van de laatste reactie.
Op mijn andere laptop gebruik ik inderdaad het onbeveiligde netwerk van de buren. Dit omdat hij bij mijn eigen netwerk aangeeft "demogelijkheden van de netwerkadapter komen niet overeen met de vereisten van dit netwerk", terwijl het wel gewerkt heeft. Maar dat is weer een heel ander probleem...

Wat je WLAN betreft:

Drivers wel geïnstalleerd: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?lang=eng&DwnldID=18404

Zet anders de naam bvan je laptop mewt type etc.
Dan kunnen we mogelijk de drivers bij de fabricant achterhalen.

De genoemde driver heb ik gedownload en en met een stickje overgezet naar de laptop zonder internet. Daar de .exe naartoe geopkieerd. Maar als ik 'em dubbelklik gebeurd er niets. Ik dacht nog aan een extra beveiliging tegen executables, maar ieexplorer.exe pakt ie wel.

Het is trouwens een Fujitsu Siemens AMILO Pro.

Op mijn laptop met internet heb ik rechtsonder 2 beeldschermpjes staan met een wereldbol erbij. daar selecteer ik mijn wireless-netwerk. Maar op de 'probleem-laptop' heb ik dat icoontje dus niet.

De link verwijst volgens mij naar dezelfde site als de vorige link. Als ik die .exe kopieer naar de laptop en dubbelklik dan gebeurd er niets.

Het is een Amilo Pro V8010.

Het verbaasd mij dus dat ik niet rechts-onder in mijn scherm (waar al die icoontjes staan) 1 icoon heb voor de draadloze netwerken. Zou dat echt aan de driver liggen?

Driver: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?lang=eng&DwnldID=18404

De zip downloaden en uitpakken in een map.
Dan naar apparatenbeheer.
Ga op het gele uitroepteken staan en selcteer stuurprogramma installeren en dirigeer naar de map waar je net ea hebt uitgepakt.
Als de driver herkend en geinstalleerd is, zie je waarschijnlijk ook een icon in het systray.

Zo niet en de driver is juist geinstalleerd, hieronder de manier om deze er wel te krijgen: http://www.computerhandleiding.nl/netwerk/tabblad-draadloze-netwerken-niet-zichtbaar.html

Laatst bewerkt:
Het bestand ICS_Dx32.exe staat op de laptop.
Ik ga naar apparaatbeheer --> Netwerkadapters --> Intel(R) PRO/Wireless 2200BG Network Connection
Rechtermuisknop het het gele uitroeptekentje --> Stuurprogramma bijwerken

Daar geef ik aan dat ik zelf de software wil selecteren.
Als ik vervolgens de map invul waar ik het bestand heb staan krijg ik de melding: "Op de door u opgegeven locatie bevinden zicht geen informatiebestande voor apparaten."
Dan klik ik maar op de andere keuze: "Niet zoeken. Ik bepaal zelf welk stuurprogramma ik wil installeren".
Daar aangekomen moet ik een netwerkadapter selecteren. De enige mogelijkheid is (gelukkig) de Wireless kaart. Hier kan ik op 'Volgende' klikken of op 'Bladeren'.

Klik op 'Volgende' dan gaat de wizard de software installeren (niet dat ik heb aangegeven waar die software staat, maar toch).
Na even denken komt de reactie: "Deze hardware kan niet worden gestart. Er is een probleem opgetreden met de installatie van deze hardware: Intel...Wireless.... Dit apparaat start niet (code 10)"

Dan maar de andere optie; 'bladeren". Daar moet ik de lokatie selecteren waarvan de bestanden van de fabrikant geopieerd moeten worden. Ik geef hier de locatie in. Vervolgens komt de melding dat er op de opgegeven locatie zich geen gegevens over de hardware bevinden. Ik ben er zelf achtergekomen dat er gezocht word naar een .inf-bestand en zodoende gebeurd er niets met mijn .exe-file.

De acties in de 2e link heb ik ook gevolgd. Maar de instellingen stonden al zoals ze zouden moeten zijn. Opstarttype stond al op automatisch.

De laptop is van mijn vader geweest die onlangs is overleden. De laptop was (is) van zijn werk. Bij de laptop vond ik een brief. Ik denk voor systeembeheer ofzo. Ik zal even citeren wat wellicht van belang is.
In de BIOS van de laptop; de interne wireless lan gedisabled zetten, we gebruiken een PCMCIA kaartje. Ook moet de AHCI gedisabled worden

De router die erbij hoorde heb ik niet.

In de BIOS heb ik 'Wireless LAN Controller' op Enabled gezet.
Als ik AHCI Configuration (geen idee wat dat is) op Enabled zet krijg ik het welbekende blue-screen bij het opstarten van Windows. Ook geen optie dus.

Tja en dan zit ik dus weer vast.

Enable Wlan in Bios en sla dit op.
Heb je dan nog een geel uitroepteken in Apparatenbeheer?

Ik heb BIOS versie 1.13
De enige LAN gerelateerde dingen die ik zie staan op Enabled:
- Resume on LAN
- LAN controller
- Wireless LAN Controller

Ik denk trouwens te zien dat er wel degelijk drivers zijn geinstalleer voor de wireless-kaart.
Als ik ga naar Apparaatbeheer-->Wirelesskaart-->eigenschappen-->Stuurprogrammagegevens dan zie ik daar de stuurprogrammabestanden voor mijn Wireless netwerkkaart.
Daar staat nu:
C:\Windows\system32\drivers\w22n51.sys
C:\Windows\system32\w22NCPA.dll

Maar de status staat nog steeds op:
"Dit apparaat werkt niet. (Code 10)".

Het apparaat staat ook gewoon ingeschakeld.

Maar nog steeds het gele uitroeptekenen nog steeds geen wireless-icoontje in de sys-tray.

Laatst bewerkt:
@ JAn Wab Vervelend om te horen dat je vader is overleden, over je vraag met betrekking tot het wireless gedeelte zou het kunnen zijn er een Group Policy op het systeem staat wat je niet in staat stelt om het een en ander te installleren.

@Noodlz. Bedankt.

Zou een herinstallatie dat oplossen? Maar dan herinstalleer je toch enkel Windows en niet eventuele restricties uit de BIOS.
De laptop is vrij leeg, dus een hersinstallatie vind ik prima. Heb ook nog wel een Windows CD-tjes ergens rondslingeren.
Niet dat ik wel eens een herinstalatie gedaan heb...

@Aptje, jij nog ideeen?

Maak het je niet zo moeilijk.
Schaf een usb adapter aan die compatible is met XP en je router.
Dat bespaart je de moeite van een herinstallatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan