Geen netwerktoegang - socket-interface probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

pooyan

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2007
Sinds vanochtend heb ik een vervelend probleem: Mijn PC krijgt geen IP-adres meer toegewezen, waardoor ik niet op het netwerk kom. Ik kan niet meer communiceren met mijn andere op het netwerk aangesloten apparaten (Laptop, Xbox). Uiteraard doet ook mijn internet het niet.
Symptomen: - als ik de PC opstart en mijn wachtwoord ingeef, duurt het erg lang voordat het profiel is geladen
- Mijn netwerkconfiguratie geeft aan dat er geen/beperkte toegang is. Als ik op herstel druk, krijg ik de melding dat er geen IP-adres toegewezen kan worden. Voor de goede orde, alle andere op het netwerk aangesloten apparaten krijgen wel een IP adres en kunnen ook het internet op (anders kon ik dit nu niet posten). De instellingen van het TCP/IP protocol staan op automatisch IP en DNS toekennen (ik heb al lange tijd zelf niets aan de instellingen verandert).
- Als ik een IPconfig doe, staat er bij IP-adres en DNS alleen maar nullen. Gateway is niet ingevuld.
- Als ik een ping op mijn andere apparaten doe krij ik de melding dat dit niet kan worden uitgevoerd omdat de windows socket-interface niet kan worden gestart (foutcode:0)

Ik heb een systeemherstel gedaan naar een punt waarop ik zeker weet dat ik nog toegang had tot het netwerk/internet, maar zonder succes.
Overigens is het probleem waarschijnlijk gisteren ontstaan: ik was bezig met een downloadsessie van Usenet, en tevens aan het webbrowsen dmv IE. Plotseling kreeg ik na het invoeren van ee internetadres de melding dat de pagina niet opgevraagd kon worden. Dit goldt daarna voor alle pagina's. Ik heb toen IE afgesloten en weer opgestart, maar zonder succes. De downloadsessie van usenet liep wel gewoon door (is deze ochtend probleemloos afgerond).

Ik ben er vrijwel zeker van dat het probleem geisoleerd is tot mijn PC (netwerkadapter), maar weet niet hoe ik het moet oplossen.

Wie helpt mij?

Doe het volgende eens.

Tik bij uitvoren cmd + enter

Tik daar het volgende in netsh inter ip reset reset.txt

Dan pc rebooten.

Wat je met dit comando gedaan heb alle netwerk instellingen resten en repairen.

Doe het volgende eens.

Tik bij uitvoren cmd + enter

Tik daar het volgende in netsh inter ip reset reset.txt

Dan pc rebooten.

Wat je met dit comando gedaan heb alle netwerk instellingen resten en repairen.

Bedankt voor je reactie. Ik heb het commando uitgevoerd, helaas zonder enig resultaat.

zodra ik dit commando uitvoer krijg ik de melding: initialisatie van functie InitHelperDLL in IPMONTR.DLL is mislukt met foutcode 11003

Daarna toch nog maar even de PC gereboot, maar helaas, ik heb nog steeds hetzelfde probleem (en waarom duurt het toch zo lang voordat mijn bureaublad op het scherm staat, enkele minuten).

Bovengenoemde foutmelding is voor Abracadabra!

mischien moet je ff de helpdesk van je internet provider bellen

Ik ga er van uit dat de andere apparaten nog wel internet hebben> dan weten we dat het niet aan de router/modem/provider ligt
dit tooltje repareert de winsock (alleen bij XP sp2).
de moeite waard om te proberen.
Ben je goed tegen malware beschermt?, want dat zou ook een oorzaak kunnen zijn van het probleem.
mvg leo

Laatst bewerkt:
mischien moet je ff de helpdesk van je internet provider bellen

Heeft geen zin. Mijn internetverbinding doet het gewoon, ik zit nu achter een andere PC te intenetten (en dit bericht te typen). Mijn andere netwerkapaaraten, zoals de xbox en de xbox360 krijgen ook gewoon een IP adres van de router, waarmee ik gewoon het internet op kan. ik denk dat het probleem echt in die ene PC zit.

aan wargames en leofact:

Ik heb beide suggesties opgevolgd. Met name de topic die Wargames gaf, heeft me heel veel info opgeleverd. Ik heb alles, maar dan ook alles gelezen in die topic en in de topics waarnaar verwezen wordt. Ik heb ook de diverse tools uitgevoerd, evenals de diverse commando's.

Het resultaat van die handelingen was een paar keer dat ik dacht dat het probleem opgelost was, want ik had weer toegang to het netwerk en ook tot internet. HOERA!

Echter, de vreugde was steeds van korte duur, want na het bezoeken van een paar websites, dus na een paar minuten, hield de webbrowser het weer voor gezien, en kon ik geen enkele pagina meer openen. :(

Dit gebeurt iedere keer nadat ik eerdergenoemde tools en dergelijke heb uitgevoerd: ik heb voor een paar minuten netwertktoegang, maar daarna niet meer.

Heeft iemand nog een idee?

het zou wel eens malware kunnen zijn
Online scannen lukt natuurlijk niet.
Download de antispyware die in de volgende stappen wordt genoemd (begin met spybot) op een andere pc en breng het over met een USBstick oid en laat de programma's lopen.
Doe alles in de veilige modus, plaats eventueel het log zoals vermeld in het genoemde forum
Daar wordt er heel deskundig mee omgegaan
mvg leo

Of wat je ook nog kan doen. Is meetstal laaste optie vindt ik zelf.
Is om een repair installatie van windows te doen.

Of wat je ook nog kan doen. Is meetstal laaste optie vindt ik zelf.
Is om een repair installatie van windows te doen.

OK, ik heb alles geprobeerd, Hijackthis, Spybot, virusscan, adaware (overigens opvallend dat adaware nog allerlei dingen vindt die Spybot niet ziet), allerlei topics gelezen die jullie mij hebben aangedragen.

Maar helaas, niets helpt. Uiteindelijk komt het er op neer dat ik iedere keer een korte tijd het netwerk kan bereiken en ook internet, maar plotseling zijn de adressen weer niet bereikbaar. Dan voer ik winsockxpfix maar weer uit en na de reboot kan ik weer even internetten.

ik denk dta er inderdaad niets anders op zit dan een clean install van Windows (wat heb ik daar een hekel aan, kost weer zoveel tijd). Gelukkig kan ik nog via een laptop het internet op.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.:thumb:

Vervelend dat al dat werk geen succes heeft opgeleverd.
Wanneer je nog niet opnieuw hebt geinstalleerd het volgende(je moet zelf maar even kijken of je er de puf nog voor hebt)
Hij lijkt er op dat er iets draait wat in de weg zit.
Doet het probleem zich ook voor in de veilige modus (met netwerk mogelijkheden:))
Welke firewall heb je en wat gebeurt er als deze uitstaat?
De DHCP server van de router staat aan? en je hebt geen andere apparaten op het netwerk die ook een dhcp server aan hebben staan?
De netwerk adapter staat goed in apparaat beheer, zonder uitroeptekens en niet bij het vraagteken?(kort om is de kaart misschien defect)
Het zou kunnen helpen de adapter te deïnstalleren, windows rebooten en dan opnieuw (laten) installeren, liefst met de nieuwste drivers.
Als laatste zou je nog een scannow kunnen uitvoeren door sfc /scannnow in het vak uitvoeren van het startmenu te typen. (houdt de installatie(xp sp2) cd bij de hand.
Dit scant alle systeem bestanden en repareert deze waar nodig.
suc6 met dit lastig probleem.
mvg leo

Laatst bewerkt:
goed niews

:thumb: Mijn netwerk, en mijn internetverbinding is weer up and running.

Waarschijnlijk heeft leofact me op het goede spoor gezet, namelijk met zijn opmerking over de firewall. Daardoor begon ik eens te denken wat de status van mijn firewall, zonealarm, de afgelopen dagen is geweest. Toen het probleem eergisteren tijdens een internetsessie begon, heb ik als eerste mijn firewall uitgezet. Tijdens al mijn herstelpogingen de afgelopen dagen heeft de firewall steeds uitgestaan. Vanochtend heb ik echter zonealarm ook maar eens volledig gedeinstalleerd (dank je leofact om mij op dit idee te brengen).

direct daarvoor heb ik echter ook nog mijn ARP-cache leeggemaakt met het commando
netsh interface ip delete arpcache, zie http://support.microsoft.com/kb/314067/nl voor meer info over dit commando. Dit heeft mogelijk ook geholpen.

Na het deinstalleren van Zone alarm heb ik de PC gereboot en nu werkt mijn internet weer als vanouds. Nee beter als vanouds, want dankzij dit probleem heb ik door het draaien van spybot, adaware en nog wat andere tools in ieder geval bereikt dat een hoop rommel is verwijders, waardoor de PC, maar ook het openen van websites, nu veel soepeler en sneller werkt.

Ik denk dat ik voorlopig maar de windows firewall gebruik totdat ik weer een andere betere gratis firewall heb gevonden.

Laatst bewerkt:
hartsikke mooi dat je het voor eklkaar hebt gekregen en veel beter dan lukraak opnieuw installeren, want dan had je het probleem over een tijdje misschien weer gehad.
leerzame topic, heb weer nieuwe netwerk kennis opgedaan.
zonealarm staat wel redelijk goed bekend, de windows firewall is ook niet echt slecht, maar beperkt in werking.
mvg leo

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan