Geen OS op externe HD?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JiffyX

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2001
Ik wil een pas gekochte 400GB disk in een externe case zetten omdat mijn mobo geen schijven van >137GB ondersteunt.
Nu zei iemand dat je op een externe schijf alleen bestanden kwijt kunt maar geen besturingssysteem. Klopt dit, kan je hem niet booten?

Wel als je moederbord opstarten van USB drive ondersteunt.
Maare... niet groter dan 137 GB ondersteuning??? draai je toevallig XP service pack 1 ???

Wel als je moederbord opstarten van USB drive ondersteunt.
Het is al een oudje (uiteraard), De comp is een HP VectraVL400MT Ik schat het 'bouwjaar' op 2000 (heb hem niet nieuw gekocht), dus dat zal wel niet, moet ik nog ff checken.
Maar als USB-booten dan toch ook 'door het mobo heenmoet', geldt die 137GB grens dan niet? Dit weet ik namelijk nog steeds niet helemaal zeker. (Voor de liefhebbers: Het mobo doet geen 48bit LBA en dan kom je niet verder dan 137GB.)

Als het niet kan overweeg ik om in plaats daarvan een controller te kopen.
Maare... niet groter dan 137 GB ondersteuning??? draai je toevallig XP service pack 1 ???
Nee hij loopt op Win2000 SP4.

Leesvoer, je kunt nog altijd een dynamic overlay tool gebruiken, overigens kun je geen Winows OS vanaf een externe schijf zomaar starten, logisch als je bedenkt dat iedere PC zijn eigen hardware heeft en niet in de "hal" zit.

Er is wel een manier, lees er hier meer over.

DDO gaat niet samen met mijn boot/partitiemanager (BootItNG).

USB booten wordt niet ondersteund door mijn mobo (althans ik kan er niks over vinden in het BIOS). Dus die ngine.de link zal voor mij niet opgaan, bovendien heb ik W2k.

Wel zie ik in het rijtje met de volgorde waarin bij het booten harde schijven worden gezocht ook staan: "Bootable add-in cards". Ik neem aan dat hiermee bedoeld wordt (b.v) een PCI-IDE controllercard. Of zou een PCI-USB kaart hier ook kunnen?

DDO gaat niet samen met mijn boot/partitiemanager (BootItNG).
Hoe weet je dat, al geprobeerd dan?
USB booten wordt niet ondersteund door mijn mobo (althans ik kan er niks over vinden in het BIOS). Dus die ngine.de link zal voor mij niet opgaan, bovendien heb ik W2k.
W2K en XP, maakt niet uit, geldt voor beide, al met een bootable USB stick geprobeerd?
Wel zie ik in het rijtje met de volgorde waarin bij het booten harde schijven worden gezocht ook staan: "Bootable add-in cards". Ik neem aan dat hiermee bedoeld wordt (b.v) een PCI-IDE controllercard. Of zou een PCI-USB kaart hier ook kunnen?
Daar worden PCI bus kaarten mee bedoeld, IDE was toen gewoonlijk, maar SATA wil ook, USB zul je moeten uitproberen.

USB booten wordt niet ondersteund door mijn mobo (althans ik kan er niks over vinden in het BIOS).
Bij sommige moederborden,is het nodig eerst de USB device aan te sluiten voordat je de mogelijkheid van USB te kunnen booten kunt zien.

Soms kun je met F8 tijdens het opstarten,een bootmenu oproepen waarvan USB mogelijk wel te booten is.
Greetz

Heb ik niet.

Is dat iets anders dan een PCI HD controller dan?

Bedoel je dat het feit dat mijn mobo geen USB booten ondersteunt, nog niet betekent dat het ook helemaal niet kan?

Dan leen je er eentje om het uit te proberen, is je derde vraag gelijk beantwoord, en als je mijn reply leest dan staat dat er toch over IDE en SATA?:confused:

Je geeft alleen negatieve antwoorden op de gegeven oplossingen en probeerd zelf niets, hierbij haak ik af en laat het over aan de andere helpers.

Lange Pier,
'Gewoon proberen' kan ik zelf ook bedenken. Maar aangezien 'try before you buy' nou eenmaal doorgaans niet voor harware geldt, kom ik hier om advies van mensen die er meer verstand van hebben dan ik. Aan gescherm met termen heb ik niets.

hierbij haak ik af en laat het over aan de andere helpers.

Graag!

Laatst bewerkt:
Hoi !

Ik heb hier een gemodde XP-versie waarmee je kunt werken vanaf een USB-device !

Zoals @L.P. je al probeerde duidelijk te maken: je zult een en ander moeten uitproberen; bij bij werkt het zelfs op een oude Compaq Presario uit 2000 !

Maar vanzelf gaat dat niet, gewoon proberen, net zo lang je het voor elkaar hebt.

Uiteraard is dat makkelijk gezegd als je zoals ik kasten vol reserve-hardware hebt opgespaard,maar het is niet anders.

En een paar USB-sticks kosten bijna geen cent meer.....

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan