'Geen rechten voor toegang tot de bron' vanaf Win 98 naar XP, andersom toppie

Status
Niet open voor verdere reacties.

ja rune

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2003
Hey, Ik heb een XP computer waar al een 100mbit kaart in zat en een Win 98 computer waar ik de 10mbit kaart heb vervangen door een 100mbit kaart. Ik kan nu alleen niet vanaf de 98 in de XP komen, want als ik bij netwerkomgeving op de XP computer dubbelklik geeft hij aan dat ik 'geen rechten heb voor toegang tot de bron'.
Andersom werkt het toppie. Als ik via een omweg, de gedeelde map intyp in de adresbalk, en dan een bestand overzet van XP naar 98 dan werkt het gewoon goed

Heb je, toen je de kaart vervangen hebt, ook de pc naam aangepast?

Is niet nodig....

Hoe heb je destijds het netwerk geregeld? Zelf alles ingegeven of middels de wizzard van XP?

Ga nogmaals de wizzard uitvoeren en kijk of het dan wel weer gaat

Heeft de nieuwe netwerkkaart een ander ipadres gekregen?

Mocht je een firewall hebben kijk dan eens of die daar toestemming heeft

De nieuwe netwerkkaart (die in oude comp, van 10 naar 100mbit) heeft nu een nieuw IP-adres ja. Hij is van 192.168.1.100 naar 192.168.1.102 gegaan. De andere computer is 192.168.1.101 gebleven

Ik kan wel rechtstreeks de gedeelde map (van xp) intypen op de 98 pc bij netwerkomgeving in de adresbalk (bijv. \\computernaam\gedeelde map naam), want dan kom ik er wel in. Ik kan dus als het ware alleen niet in de hele computer komen, maar wel in de gedeelde mappen. Als ik nu een bestand van de XP afhaal naar de 98, dan gaat dit met de goede snelheid. Als ik echter een bestand van de 98 naar de XP haal, dan gaat hij nog gewoon volgens de 10mbit snelheid :( Twee problemen dus als het ware....

En als je alleen \\computernaam doet dus zonder de sharenaam krijg je dan wel alles te zien wat je gedeelt hebt?

En kijk voor de snelheid van de kaart bij de eigenschappen van je netwerkomgeving en dan zie je je netwerkkaart en daar kun je de snelheid instellen op bv 10mbit, 100mbit, autodetect

Als ik \\computernaam intyp krijg ik weer gewoon 'geen rechten voor toegang tot de bron'.

En waar moet ik precies kijken voor de snelheid van de kaart...Ik zie de netwerkkaart wel staan en dan kan ik daar de eigenschappen van bekijken, maar wat dan?

Onder verbindingssnelheid en duplex (ik moet het even vanaf een w2k machine vertellen)

Eigenschap: Link Speed/Duplex Mode....Bij deze staat de waarde op 'Auto Mode'....

Ik heb trouwens even wat getest. Ik heb de oude netwerkkaart er weer even terug ingezet en heb de volgende resultaten gekregen:

Bestand (1,4 gig) overbrengen van 98 naar XP comp:

Met oude netwerkkaart (10mbit): duurt 28 min.
Met nieuwe netwerkkaart (100mbit): duurt 14 min.
Zou moeten zijn (met nieuwe kaart (100mbit)): 5 min.

Bestand (1,4 gig) overbrengen van XP naar 98 comp:

Met nieuwe netwerkkaart (100mbit): 5 min.

Dit werkt dus wel gewoon goed. Alleen van 98 naar XP gaat te langzaam....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan