Geen schrijfrechten op netwerkschijf

• Onderwerp starter Onderwerp starter PDD
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

PDD

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2011
Hi,
Ik heb een probleem met een netwerkschijf. De bestanden zijn via de Finder prima te zien en te openen, maar vanaf bijv. de Desktop een bestand naar de netwerkschijf verplaatsen lukt niet omdat ik alleen leesrechten heb. In het scherm dat komt door op 'Get Info' te klikken staat dat ook, maar is ook alles grijs zodat ik het niet kan wijzigen. Hoe kan ik dit veranderen?

Configuratie info:
MacBook en iMac maken beiden draadloos verbinding met LaCie Wireless Space die als NAS+Wireless router is geconfigureerd.
Aan de LaCie hang een extra externe HDD van 1TB (Samsung G3).
De schijf is gepartitioneerd in HFS+
Ik ben aangemeld op de LaCie als admin.
Heb al flink gegoogled en de LaCie manual doorgeworsteld, maar vind nergens iets over permissies op de aangesloten schijven.
Bestanden van de G3 naar de macbook kopieren lukt overigens wel.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de LaCie niet overweg kan met een NFS+ Journaled geformatteerde schijf.
Oplossing zou zijn om de schijf NTFS te formatteren, maar ik vrees dat dan mijn TimeMachine backups het niet meer doen.
Die zou ik dan moeten verplaatsten naar de LaCie interne HDD van 1 TB.
Bijkomende uitdaging is dat OSX niet goed kan omgaan met NTFS zonder extra programma's te installeren. Dit lijkt dan een beetje een van-de-regen-in-de-drup verhaal.
Alle ideen zijn dus van harte welkom!

Wat je kunt proberen is de volgende opdracht in het terminal te doen zodat alle hardeschijven die niet worden ondersteund door TimeMachine gebruikt kunnen worden voor backup.

Code:
defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

Het volgende is wat je kunt doen om het programma van paragon te kopen waarmee je schijven kunt lezen en schrijven die ntfs geformateerd zijn. Kost 15 euro en kun je veilig met ideal bekostigen. Ik kan in ieder geval niet meer zonder dit programma.

http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

Wat je daarna moet doen is in paragon ntfs for mac aangeven dat je de Lacie schijf wil openen tijdens opstarten en proberen in TimeMachine aan te geven dat je deze schijf wilt gebruiken voor backups.

Dank je!
Paragon is me ook door derden aangeraden.
Maar kan ik de schijven niet 'gewoon' NFS+ (non journaled) formatteren?
Daarmee zou het probleem toch ook verholpen moeten zijn?

Mocht dat niet gaan, dan zet ik de Time Machine Backups in de MyShare folders op de LaCie en gebruik ik de G3 schijf als opslag in NTFS formaat die dan ook weer een Backup maakt op de LaCie (veel grote fotobestanden).
De iTunesbibliotheek zal ik dan verplaatsen naar de OpenShare van de LaCie.

En formateren in ExFat? dit kan sinds 10.6.5, en wordt ook ondersteund in windows vanaf XP met servicepack 3. Wellicht een workaround?

Heb inmiddels de externe schijven opnieuw geformatteerd in NFS+ (non-journaled) en het werkt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan