Geen stuurprogramma videokaart geïnstalleerd maar toch oké.

henry70

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2013
Ik heb geen stuurprogramma geïnstalleerd van de videokaart op mijn pc, alles werkt naar behoren, kwaliteit van beeld is oké. Ik gebruik de pc niet bepaald voor zwaarder werk zoals games, maar wel veel om foto's en video. Doet de videokaart dan wel zijn werk en heeft het impact op de beeld kwaliteit, misschien met 4K video of hoger? Heb de gegevens niet bij de hand van de pc, is niet de oudste maar ook niet de jongste, 64 bit met windows 11, het is maar een algemene vraag.

Doet de videokaart dan wel zijn werk en heeft het impact op de beeld kwaliteit, misschien met 4K video of hoger?
Je hebt beeld, dus er werkt minstens één videokaart :). Je zult toch echt even in de instellingen moeten duiken om te zien wat er gebeurt op jouw pc. Zo heeft (als je het tenminste niet over een laptop hebt) een moederbord tegenwoordig altijd een onboard videokaart, dus zelfs zonder losse GPU heb je beeld als je hem aanzet (en een monitor aansluit ;)).

Installeer je een nieuwe (doorgaans veel beter) GPU, dan zul je daarvoor toch echt wel drivers moeten installeren, wil je het maximale er uit halen. De onboard GPU heeft doorgaans niet de meest spectaculaire specs. Door rechts te klikken op het bureaublad, en <Beeldscherminstellingen> te kiezen kun je zien welke GPU er daadwerkelijk met welke instellingen gebruikt wordt.

Op een laptop heb je overigens niet zo heel veel te kiezen, behalve wat resolutie instellingen etc. Daar zit de GPU immers ingebakken.

Doorgaans kan je altijd beter de nieuwste drivers installeren, dat biedt je gebruikte software ook om de capaciteiten van de kaart volop te kunnen benutten. Je hebt het al over 4k of hoger. Dan is het al een must.

Generieke drivers heeft Windows onboard anders zou je bij installeren geen beeld hebben.
Over welke hardware gaat het?
Zie sig.

Als ik kijk bij beeldscherminstellingen/geavanceerd beeldscherm dan zie ik dat het beeldscherm is aangesloten op nvidia Geforce GTX 1060 3GB dat is dus de losse. Daar werkt hij nu dus op. Dit kan volgens mij ook gelden voor videokaarten toch? dus onboard of een losse. Hoe kan ik zien welke geluidskaart actief is? Speccy wil niet downloaden op de site. Apparaatbeheer geeft aan 24B3HMA NVIDIA High Definition audio als geluidskaart, instellingen geluid geeft dat ook aan, weet niet of ik daar van op aan kan.

Die doet het wel.
24B3HMA NVIDIA High Definition audio als geluidskaart,
Not, dat is de HDMI audio uitgang van de grafische kaart.

Vond het al een beetje gek omdat er NVIDIA achter stond. Bij alle pc's die ik gehad heb, en dat zijn er een boel stond er altijd realtek bij betreft de geluidskaart. Ik ga nog even wat zoeken, ik kom er op terug.

Ook die geluidskaart zal onboard zijn. Wil je een échte (veel betere dus) geluidskaart, koop dan een audio interface. Het hangt er dan wel een beetje vanaf wat je er mee wilt doen. Zelf gebruik ik een Steinberg UR22C met twee gitaar en/of microfoon ingangen (en midi), maar dat is dus omdat ik ook instrumenten aansluit. Sowieso neemt de URC de complete muziekhandel van de computer over, dus alle muziek en films etc. spelen ook via de externe hardware. En ik zou niet anders willen. Hooguit een nóg betere unit :).

klopt onboard, handig ik kan het zien aan de zijkant door het rooster en er brand licht, is een ACER PC Nitro N50-650 gaming pc, maar gamen doe ik niet. Heb speccy gedraaid maar laat geen specifiek type geluidskaart zien. Schermafbeelding 2025-03-19 145016.jpg

Zit gewoon een Realtek audio driver in; zie plaatje. Blijjkbaar heeft Lange pier niet goed gekeken :). In de speccy staat namelijk precies hetzelfde:
Audio
Sound Cards
NVIDIA High Definition Audio
Realtek Audio
Playback Devices
Luidsprekers (Realtek Audio) (default)
24B3HMA2 (NVIDIA High Definition Audio)
Speaker Configuration
Speaker type Stereo
Dus wil je beter: een aparte audio interface.

Alle pc's die ik tot nu toe gehad heb, hadden allemaal de realtek geluidskaart, is dat de standaard onboard kaart?

Bedankt voor het aanpassen, je had een instructie gegeven en ik heb snapshot opgeslagen als txt, weet zelf nog niet waar het fout is gegaan. Sorry.

ik heb snapshot opgeslagen als txt, weet zelf nog niet waar het fout is gegaan. Sorry.
Niet jouw fout. Speccy geeft een overzicht van alle instellingen, dus ook informatie die je beter niet kunt openbaren. En dat bestand is dus behoorlijk groot qua tekst, en als je daar niet gewend mee bent, dan heb je niet in de gaten wat er allemaal in staat. Bovendien was het dus niet nodig, want alles stond al in de screenshot :).

Bedankt voor het aanpassen, je had een instructie gegeven en ik heb snapshot opgeslagen als txt, weet zelf nog niet waar het fout is gegaan. Sorry.
Gebruik "publish snapshot" die link ervan plaatsen.
#OctaFish staat op negeren, wat die allemaal brabbelt lees ik niet.

Da's dan het gemis van piertje. Die, dat dan ook, best korte teentjes heeft. Gek genoeg is mijn waarderingsscore twee keer zo hoog als die van pier ;).

Gebruik "publish snapshot" die link ervan plaatsen.
ik was al huiverig over het verslag, ik heb in het verleden vaker een snapshot geplaatst hier, zo'n leek ben ik niet, het is gewoon mis gegaan komt denk ik door de engelse instructie. Jullie zijn nog niet van mij af, ik kom nog terug.

Ik ben ondertussen een beetje de draad kwijt van waar je met je vraag naar toe wilt. An sich was het al geen echte vraag, (doet de videokaart wel zijn werk?), en die is dacht ik ondertussen wel beantwoord. Dus wat heb je nu nog aan vragen open staan?

Terug
Bovenaan Onderaan