geen systeem disk gevonden

Status
Niet open voor verdere reacties.

ibiza

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 apr 2002
raar geval nu
als ik pc opstart krijg ik foutmelding
geen systeemdisk gevonden druk op een toets om verder te gaan

druk ik dan start hij gewoon verder ,weet iemand de reden voor de rest werkt alles perfrect
geen virus of andere
ps.diskette zit er niet meer in

Zorg dat je Verborgen systeembestanden op zichtbaar staan, evenals extensies van bekende systeembestanden in Eigenschappen van Startmenu. Ga met Windows Verkenner naar C:\boot.ini en dubbelklik er op. Als je een programma moet opgeven om mee te openen, kies Kladblok. Als Kladblok geopend is, kijk dan of de tekst exact overeenkomt met de hieronder weergegeven, als je één HD hebt met twee Volumes. (Wel Home verwisselen voor Professional of andersom.)

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Als jouw tekst afwijkt, behalve XP versie, pas de tekst dan nauwkeurig aan. Druk op Opslaan en sluit Kadblok en andere programma's af. Herstart de PC.

Laatst bewerkt:
Lijkt mij meer een melding dat ook geprobeerd wordt vanaf USB-stick, ZIP-drive etc. op te starten.

Kijk eens in de BIOS na (raadpleeg hiervoor je boekje van het moederbord) hoe daar de instellingen staan m.b.t. opstart-volgorde. Ikzelf heb daar als volgorde staan: CD-rom eerst, dan Harddisk, dan Floppy, dan USB en andere externe opslagmedia.

Tijs.

ikheb dual boot zo is hij bij mij

[boot loader]
timeout=6
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows xp lite" /noexecute=optin /fastdetect

1ste boot is diskette,cdrom,hd

Kijk dan eens na of er misschien een verkeerd gemaakt opstartbare cd/dvd in je speler zit? Dat er geen floppy meer inzit had je al gezegd.

Overigens kan het ook zo zijn dat je floppydrive verkeerd is aangesloten, maar dat zal hopelijk wel niet zo zijn (testen door iets te schrijven op een floppy vanuit Windows).

Tijs.

Laatst bewerkt:
het rare is dat ik die foutmelding nu enkele dagen pas heb en systeem draaid al langer zo
dus verkeerd aangesloten is niet diskette werk goed

Heb je een duidelijke reden om twee Windows XP-versies op je PC te laten draaien?
Aan je boot.ini te zien heb je lite-versie op de eertse partitie staan. Is dat C?
De Professional staat kennelijk op D? Je laat wel de Professional als systeem OS opstarten, maar ergens is er een "vuiltje" geslopen in de startschijf-vermelding in je boot-sector. Ga eens kijken in "Omgevingsvariabelen" in de tab Geavanceerd, van Systeem van Deze computer.
Let dan speciaal op de regels:

ComSpec......C:\Windows\System32\cmd

OS................Windowws_NT

Path..............C:\Windows\System32;C:\Windows;

windir............C:\Windows

Wat staat er bij jou in deze regels?

Laatst bewerkt:
bij mij staat er

comspec E:\windows\system32\cmd exe
os windows nt
path E:\windows\system32,E:\windows;......
windir E:\windows

Mmm....als ik deze thread een teruglees, dan valt me op dat je je vraag stelt met weinig achtergrondinformatie. Pas als hier iets gevraagd wortd, horen we meer.
Vanaf het begin:
je hebt Windows XP Professional geinstalleerd op Volume E, of staat E echt op een fysiek andere harde schijf dan waar Volume C zich op bevind?
Je heb Windwos XP Lite (is dat zo'n illegale versie?) kennelijk op het C Volume geinstalleerd? Je had die versie van Windows al op je systeem staan, toen je later Windows XP Professional kreeg en erbij wilde installeren?
Je hebt een Dual Boot, en dat betekent dat je voordat de Win Logon start, je in een zwart scherm die twee Windos versies ziet staan en je een keus moet maken. Klopt dat?
Als we je antwoorden terug hebben, zullen we bekijken of we door twee keer in de Herstelconsole te gaan, de bootsector kunnen repareren voor elk van die twee Winows versies en misschien dus ook voor elk van die twee harde schijven.
Maar daarvoor moet je de installatie CD's van alletwee die Windowsinstallaties hebben.

op 1 schijf staan 3 partities
1 c xp lite
2 e xp pro
3 f data
en inderdaad een gedownloade xp ze zou schijnt veel vlugger zijn of de gewone xp
omdat ze veel nutteloze dingen verwijderd

nog voor win logon krijg ik keuzemenu om te kiezen welke os ik op wil starten

bedoel je bij herstelconsole degene die op xp cd staat door op de (r) te klikken

ik heb wel verschilende images met ghost gemaakt bij de installatie zodat ik ze altijd kan weerzettten

Als systeem-/opstartvolume heb je nu het E-volume en daar staat Windows XP Professional op. Die versie heeft kennelijk je voorkeur.
Als je dat Windows XP Lite niet of nauwelijks gebruikt en als je van Windows XP Professional een installatie CD met productkey hebt,
zou ik in jouw plaats op het C-Volume Windows XP Professional met "schone" installatie zetten (daarbij wordt C geformatteerd en ben je van dat XP Lite af).

Daarna het E-Volume ook formatteren en ook voor data-opslag gebruiken, of van E en F samen een nieuw E-Volume maken.

Heb je ook geen boot-problemen meer.

ja dat is gemakelijkste
maar als er geen andere oplossing is zal ik eens doen als ik wat tijd en goesting heb

voor momment werkt hij toch goed :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan