Geen thuisnetwerk met Linksys WRT300N ?!?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jayzer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 okt 2006
Heb sinds 2 dagen een nieuwe router aangeschaft, de linksys WRT300N.

Hiervoor had ik een Belkin Wireless G router, waarbij ik een desktop, een laptop en een showcenter in een thuisnetwerk had hangen.

Bij het upgraden via firmware van de Belkin router ging het mis: de upgrade stopte, gaf een foutmelding en de router was niet meer te benaderen (is dit trouwens nog op te lossen?)

Dus een nieuwe router gekocht: De WRT300N.
Installeren ging niet vlekkeloos, maar na een firmware upgrade (jaja) was internet weer beschikbaar.
Maar helaas geen thuisnetwerk meer. Beide pc's draaien XP home SP2, hebben dezelfde werkgroepnaam, hebben beide een unieke naam, Firewall (Norton Internet Security 2006) op beide pc's uitgeschakeld, maar in de netwerkomgevingen ziet de desktop de laptop niet en andersom vice versa.

Zie ik iets over het hoofd????
Ik weet het niet meer....

O ja, de showcenter kan eveneens geen contact meer maken met één van de pc's...

Graag suggesties.

Even een kleine samenvatting:

Alle apparaten konden elkaar zien in de tijd dat de Belkin in werking was, dus tot 2 dagen geleden was alles in orde: Alle pc's/laptops/mediacenters zagen elkaar in het netwerk, en over en weer konden bestanden gekopieerd worden etc.

Nu heb je die Linksys WRT300N aangeschaft, en nu werkt het niet (meer).

Verder zijn geen aanpassingen geweest op welke computer in het thuisnetwerk dan ook die mogelijk de zaak verstoord hebben.

Dus de enige 'verandering' is de overgang van Belkin naar Linksys router.

Goed samengevat, en klopt het ook?

Tijs.

Ja precies.

Heb al horen zeggen dat Norton wel eens de boosdoener kon zijn, maar heb de trusted zones van Belkin verwijderd (192.168.2.0) en die van Linksys toegevoegd middels een wizard (192.168.1.0).

Heb ook al geprobeerd de firewall op beide pc's uit te zetten, maar ook dan zien ze elkaar niet.

Ik heb even de handleiding van de Linksys doorgenomen, en niet direct iets gevonden dat je zou kunnen helpen.

Makkelijkste oplossing is een protocol naast TCP/IP installeren, waarover ook bestanden gedeeld kunnen worden. Ik heb al nagekekeken dat dat geen beveiligingsproblemen oplevert, daar de Linksys alleen TCP/IP doorgeeft richting Internet.

Installeer het NWLink IPX/SPX NetBIOS-compatible transportprotocol (zie bijlage) op alle machines. Verifieer tegelijkertijd even of op alle computer de Client voor Microsoft Netwerken aanstaat en ook Bestands- en Printerdeling voor Microsoft Netwerken.

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• NWLink.JPG
    NWLink.JPG
    64,4 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Ik heb even de handleiding van de Linksys doorgenomen, en niet direct iets gevonden dat je zou kunnen helpen.

Makkelijkste oplossing is een protocol naast TCP/IP installeren, waarover ook bestanden gedeeld kunnen worden. Ik heb al nagekekeken dat dat geen beveiligingsproblemen oplevert, daar de Linksys alleen TCP/IP doorgeeft richting Internet.

Installeer het NWLink IPX/SPX NetBIOS-compatible transportprotocol (zie bijlage) op alle machines. Verifieer tegelijkertijd even of op alle computer de Client voor Microsoft Netwerken aanstaat en ook Bestands- en Printerdeling voor Microsoft Netwerken.

Succes,

Tijs.

Helaas Tijs,

Ook niet gelukt.
Heb ten einde raad Norton Internet Security gedeïnstalleerd en de firewall in de router uitgezet... geen resultaat.:-(

Nog een test die je kunt doen (om zeker te zijn dat alle apparaten wel in hetzelfde (draadloze) netwerk zitten:
Start vanaf alle pc's in je netwerk het volgende commando:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig

Kijk na of de ip-adressen in dezelfde reeks liggen (bijv. 192.168.1.x), maar op geen van de apparaten precies dezelfde is, en of dezelfde standaardgateway wordt genoemd.

Als extra test vanaf alle pc's/mediacenters etc. eens de configuratie van de router oproepen. Daar hoeft verder niets aangepast te worden, als je er maar komt. Kijk na of de Status-informatie van de router hetzelfde externe ip-adres aangeeft. (Oftewel: Je test hier of alle apparaten wel met DEZELFDE wrt300n verbonden zijn, in plaats van die van de buurtgenoten).

Indien dit allemaal met ja beantwoord, dan heb ik geen opties meer, en hoop ik voor je dat iemand anders op dit forum nog een idee heeft.

Succes,

Tijs.

Nog een test die je kunt doen (om zeker te zijn dat alle apparaten wel in hetzelfde (draadloze) netwerk zitten:
Start vanaf alle pc's in je netwerk het volgende commando:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig

Kijk na of de ip-adressen in dezelfde reeks liggen (bijv. 192.168.1.x), maar op geen van de apparaten precies dezelfde is, en of dezelfde standaardgateway wordt genoemd.

Als extra test vanaf alle pc's/mediacenters etc. eens de configuratie van de router oproepen. Daar hoeft verder niets aangepast te worden, als je er maar komt. Kijk na of de Status-informatie van de router hetzelfde externe ip-adres aangeeft. (Oftewel: Je test hier of alle apparaten wel met DEZELFDE wrt300n verbonden zijn, in plaats van die van de buurtgenoten).

Indien dit allemaal met ja beantwoord, dan heb ik geen opties meer, en hoop ik voor je dat iemand anders op dit forum nog een idee heeft.

Succes,

Tijs.

Het is al opgelost....

Het bleek een verkeerde instelling in de router te zijn.
In de router stond "AP-isolation" op enable, hierdoor kregen alle cliënten wel een IP-adres maar konden ze niet met elkaar communiceren. AP-isolation op disable gezet en ze zagen elkaar weer (zelfs de Pinnacle showcenter).

Ik ben blij dat iedereen me heeft proberen te helpen, heb zeker veel ideeën opgedaan.
Iedereen bedankt voor de moeite (in het bijzonder dnties):)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan