Geen toegang tot Harde schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Soulditch

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2007
Een tijdje geleden kreeg ik een spyware virus op mijn pc die het systeem meteen na een reboot liet vastlopen. Ik zag geen andere uitweg dan formatteren. In dat systeem zat ook een 400gb schijf (Pata of Sata weet ik niet, het is niet een standaard schijf. Aangesloten met een dun rood kabeltje)

Toen ik Windows er opnieuw wilde opzetten werd de cd niet automatisch opgestart. Nu ben ik niet de beste met computers maar de boot volgorde in de Bios kan ik nog wel instellen. Nadat ik jumpers had verplaatst en niets wilde werken, besloot ik de kabels op het moederbord eens te verwisselen. En zowaar, de cd werd automatisch opgestart!
Het probleem was alleen dat er geen schijf werd gevonden. Nu weet ik zeker dat ik de harde schijf als Master had ingesteld dus ik vermoed dat 1 aansluiting op het moederbord niet goed meer werkt.

Toen besloot ik mijn oude Excelstor HD uit de kast te halen en die er maar in te zetten (op die 5 jaar oude schijf stond nog windows XP PRO) Dit wilde ik eigenlijk niet want die schijf is echt heel traag.

Nu heb ik het als volgt ingesteld:
De oude Excelstor is MASTER
De geformateerde Samsung (waar eerst mijn windows op stond met de virus) is SLAVE
En de 400gb Samsung (pata of sata, ik ben de juiste naam vergeten) is ook aangesloten.

Ik startte de pc en kwam in windows na 5 minuten (trage rot schijf)
Deze Computer zag uiteraard de C schijf.
De D schijf (De lege) werd ook herkent en was toegankelijk.
Maar de E schijf wilde niet openen. Ik kreeg het bericht of ik de schijf eerst wilde formatteren. Maar dat wil ik juist niet want op die schijf staan allemaal bestanden die ik juist wil bewaren!

In de bios weet ik zeker dat hij op SATA + PATA staat.

Heeft iemand een flauw idee hoe ik dit kan oplossen zonder die schijf leeg te moeten halen?
Iets met opnieuw windows erop zetten gaat niet, omdat ik dus geen cd speler meer kan aansluiten.

mvg

Laatst bewerkt:
Tja, als het je verhaal warrig wilt noemen doe ik met je mee.:eek:

Je hebt meestal 2 IDE poorten op het moederbord, bij nieuwere 1, dan heb je ook SATA aansluitingen, die kun je bij de oudere borden laten werken door er drivers op een flop bij te hebben en bij de install met XP en F6 die te laden.

Bij de huidige hoeft dat niet, dan is de modus in de bios aanpassen voldoende voor de herkenning.

Geef eerst eens aan welke IDE devices je hebt en hoeveel IDE aansluitingen op je moederbord.

En waar wil je XP op hebben, op de SATA of IDE schijf.

Als we daar mee beginnen komt de rest later.

Zie mijn handtekening.

Laatst bewerkt:
Het moederbord is volgens mij een ASUS P5GD-VM, maar dat zal ik zometeen nog even voor de zekerheid kijken. Ik weet het vrijwel zeker dat het klopt.

Op het moederbord zitten 2 IDE aansluitingen en SATA aansluitingen (3 volgens mij)
De 2 IDE aansluitingen zitten NIET bij elkaar, de SATA aansluitingen wel.

Ik wil windows op een IDE schijf zetten, de SATA schijf is puur bedoeld om belangrijke bestanden op te zetten en die niet te verliezen.

Inderdaad een wazig verhaal, maar ik heb echt verteld hoe het is gegaan. Althans, hoe ik het heb beleefd. Ik zal best wel iets fout hebben gedaan ergens.

Dan houden we het op een warrig verhaal, ik geloof je best hoor, moest het alleen een paar keer lezen alvorens ik het begreep.:)

Hang de IDE schijf waar je windows op wilt hebben aan de PRI_IDE controller als master aan het eind van de IDE kabel, kijk op die schijf of er ook een jumper gezet moet worden als er ook een slave aanhangt, hang de cd/dvd speler/brander aan diezelfde controller in het midden van die IDE kabel als slave.

Kijk in de bios of de cdrom als eerste staat om van op te starten bij de bootsequence.

Nu kun je XP installeren, indien die IDE schijf goed is, ook alle updates en zeker SP2.

Als alles is geïnstalleerd en alle drivers voor het moederbord ook zijn geïnstalleerd, vooral de ITE8211 controller driver voor eventuele andere IDE devices, dan hang je de SATA schijf erin en start op, wordt hij nu wel herkent?

Laatst bewerkt:
Ik heb alles gedaan wat je zei 4 dagen geleden (alleen hij vind ze niet op de PRI_IDE) ..ik kan ze nergens anders aansluiten want ik heb een Big Tower en de kabel is te klein om hem ergens anders aan te hangen. Bovendien heeft het zo gewerkt.

Maargoed, ik kreeg dus een melding van; NTLDR IS MISSING.

Toen was ik onderhand al 3 dagen bezig om dat zooitje voor elkaar te krijgen dus ik heb alles in de kast gegooid en niet meer naar omgekeken. Helaas gaat het ook niet lukken om professionele hulp in te schakelen vanwege een belabberde financiele situatie.

NtLDr ontbreekt

na het formateren kan ik de pc niet opnieuw instaleren
Ntldr ontbreekt wat kan ik doen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan