Geen toegang tot netwerkschijf vanaf laptop

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gum2
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gum2

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2007
Ik zit sinds vandaag met het probleem dat ik een gedeelde schijf op mijn desktop pc niet kan benaderen vanaf mijn laptop die draadloos is verbonden met mijn router.
Ik krijg dan de melding: "\\PRAKTIJK\Bestanden is niet toegankelijk.U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron."
Dit probleem is opgetreden sinds ik gisteren SP2 voor x64 systemen windows vista heb geinstalleerd.
Het delen van een andere schijf op deze pc werkt echter wel goed.
Indien ik dan de eigenschappen/beveiliging van deze 2 schijven vergelijk dan valt het op dat bij de schijf waartoe ik geen toegang kan krijgen er onder het kopje "Namen van groepen of gebruikers" niet de groep "iedereen" staat vermeld.
Ik heb getracht deze groep ook toe te voegen op de schijf "Bestanden" maar ik krijg dit niet voor elkaar.
Wie weet er raad?

Update:

Ik heb inmiddels handmatig de groep "iedereen" kunnen toevoegen door op bewerken en vervolgens toevoegen te klikken in het eigenschappen/beveiliging venster en de groep "iedereen" ingetypt.

Ik heb hierdoor weer toegang vanaf mijn laptop tot de harde schijf.
Deze methode zit mij alleen niet helemaal lekker.
Ik zou liever alleen toegang verlenen aan LAPTOP\AB.
Deze optie kan ik echter niet vinden.
Als ik op de knop toevoegen klik heb ik wel een mogelijkheid om een locatie op te geven maar daar wordt alleen de naam van mijn desktop "PRAKTIJK" weergegeven en niet de laptop.

Wie kan mij verder op weg helpen?

Laatst bewerkt:
Kijk hier

Komt er op neer dat je zowel in het tabblad Delen als in het tabblad Beveiliging van de gedeelde map ervoor zorgt dat de Iedereen groep (of Everyone als het een ENG versie van Vista betreft) rechten heeft.

Tijs.

Kijk hier

Komt er op neer dat je zowel in het tabblad Delen als in het tabblad Beveiliging van de gedeelde map ervoor zorgt dat de Iedereen groep (of Everyone als het een ENG versie van Vista betreft) rechten heeft.

Tijs.

Voor de groep "Iedereen" heb ik het nu werkend.
Ik zou het echter zo in willen stellen dat alleen de Laptop rechten heeft op gedeelde netwerkschijf van de desktop.
Ik zie in het beveiligingswindow vd betreffende schijf echter geen mogelijkheid om de locatie van de laptop toe te voegen.

Dat kan ook niet, want je gebruikt 'Simpel delen', dus zonder wachtwoord en ook zonder gebruikersaanmelding.
En ook al zou je simpel delen niet (meer) gebruiken: Je kunt alleen gebruikers of gebruikersgroepen toegang geven op een gedeelde map of printer, niet een computer!

Als je het laat zoals het nu staat, graag nog even klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden op deze webpagina.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan