Geen toestemming?

Status
Niet open voor verdere reacties.

roelieboelie

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2002
Hallo,

als ik in WIN XP bijvoorbeeld de mappen: MIJN DOCUMENTEN en PROGRAM FILES deel.

en ik wil ze via mijn andere PC met WIN 2000 benaderen, dan zegt hij dat ik GEEN toestemming heb om in deze mappen te kijken :rolleyes:

maar als ik bijvoorbeeld even zelf een map maak en die deel, dan kan ik er wel gewoon in komen

Er zal vast wel ergens in een instelling zijn, maar ik kan het nergens vinden

Waarschijnlijk is het probleem dat je geen gebruikersrechten hebt op de mijn documenten map. Dit komt omdat het gekoppeld is aan je locale profiel (of mogelijk roaming in geval van netwerk met domain)

Wat je zou kunnen proberen (Werkt wel met domain) is om de gebruiker op de 2e pc rechten te geven tot deze mappen cq eigenaar van deze mappen te worden (Welke moet je evene proberen)

Mocht dit niet werken dan zou je eventeel kunnen overwegen een mijn documentenmap in bv de root aan te maken en de snelkoppeling naar de mijn documenten folder te koppelen aan deze map. Deze map mag je gewoon delen, dat lost je probleem dus vrijwel zeker op.

Geplaatst door GForze
Wat je zou kunnen proberen (Werkt wel met domain) is om de gebruiker op de 2e pc rechten te geven tot deze mappen cq eigenaar van deze mappen te worden (Welke moet je evene proberen)

hi, thnxx voor je antwooord.
waar moet ik dan instellen dat ik eigenaar enzo ben? kan het namelijk nergens vinden...

Oke, even vooropgesteld, kijk uit met wat je doet anders bestaat de mogelijkheid dat je strax niet meer bij je bestanden kan (ze zijn er dan nog wel).

Ga naar de map waarvan je de rechten wilt veranderen, klik mer je rechtermuisknop op deze map en klik op eigenschappen (properties) ga naar het tabblad beveiliging (Security)

Nu kan je 2 dingen doen, het eerste zou ik eerst proberen:

1. In het bovenste veld staat waarschijnlijk iets van administrators en de gebruiker en nog een paar andere.
Onder dit venster staat een knopje toevoegen, klik hierop. Vul in het veld "geef objectnaam op" het volgende in: \\ipadres van de windows 2000 pc\gebruiker op deze pc (\\192.168.0.1\Chris)
Dit werkt alleen als je een static (vast) ip adres hebt.

Wat je ook kan doen is de objectnaam ipv een ipadres, dus \\computernaam\gebruiker

2 als dit niet werkt dan kan je in het tabblad beveiliging (security) ook nog onderaan op geavanceerd klikken. klik nu op toevoegen en vul hier de gegevens in, klik op ok, selecteer vervolgens de machtegingen van onderliggende objecten aanpassen (vinkje) en klik op ok. Nu gaat hij alle rechten aanpassen (kan even duren) en vervolgens ZOU het moeten werken.

(Kan dit dus niet even precies uitleggen ik heb een domain en dan zit dit net even iets anders)

Er is zelfs nog een 3e mogelijkheid, vanaf win 2000 pc rechts klikken, tabblad beveiliging, en dan geavanceerd en dan eigenaar (owner), daar kan je ook instellen dat je eigenaar wilt worden (hoe precies moet je even kijken, heb geen 2000 pc meer staan.)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan