geen vaste schijf aanwezig

Status
Niet open voor verdere reacties.

jouitmelle

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2005
Ben momenteel bezig met het installeren van een nieuwe harde schijf aangezin de vorige het begeven heeft.

De harde schijf is geplaatst op het einde van de IDE-kabel en jumper staat dus op slave, in het eerste deel van de IDE-kabel zit de CD-Rom.

Ik start de PC op met een opstartdiskette van Win98, wil een FDISK uitvoeren, maar krijg de melding ‘geen vaste schijf aanwezig’, ik kan ook onmogelijk naar de c prompt gaan.

Heb het ook al eens geprobeerd met een andere opstartdiskette maar het probleem blijft hetzelfde. Weet je hoe ik dit kan oplossen?

In MS windows 98 Startup menu heb ik keuze 3 genomen = For systems with an IDE/atapi CD or DVD (Default)
Dan komt volgende tekst:

This driver is provided by Oak technologies Inc
OTI-91x ATAPI CD-ROM device driver, Rev D91XV352
Copyright Ok technologie
Device name: Micron
No drives found, aborting installation

Device driver not found: ‘Micron’
No valid CDROM device drivers selected
( ik heb ook de driver van de cd-rom proberen installeren maar die vraagt naar een MSCDEX.EXE file)

Snap het nie, dacht dat dit piece of cake ging zijn maar blijkbaar nie ;-(

Zorg dat je HD op "master" staat en aan de "primaire" IDE uitgang hangt.
Zo te zien ga je daar de mist mee in.

heb dit aangepast, maar dan detecteert hij IDE Primary MAster, maar voor de rest gebeurd er verder niets, kan enkel naar de BIOS gaan

En die primairy master wordt dan ook goed herkend in de bios?
Dat zal dan je harddisk zijn.
Kijk nog even in de bios naar je opstartvolgorde, je moet het floppy station als eerste instellen, daarna kan je met de Win 98 opstartdiskette opstarten en verder gaan met de installatie.

Bij IDE HDD auto detection blijft het eeuwig duren vooraleer hij de HDD vindt.

De bios staat eerst de A dan C dan SCSI, bij opnieuw opstarten met win98 opstartdiskette gebeurd er niets. zoals voorheen...

bedankt alvast voor de snelle reacties

Lijkt mij allemaal goed wat je nu gedaan hebt.
Ik hoop maar niet dat je bios problemen heeft met de nieuwe harde schijf.
Wat voor merk en type HD en moederbord heb je?

NB. het cd-rom station zit wel goed aan gesloten?
Indien je niet meer apparaten in je pc hebt zitten zou ik die als "master" op de "secundaire IDE" zetten.

heb nu de harde schijf in een andere Pc gestoken, daar Win98 succesvol op geïnstalleerd. Die harde schijf dan weer in de oorspronkelijke PC gestoken, en deze doet niets meer, hij detecteerd de IDE primary master en voor de rest niets. Kan dan enkel naar BIOS gaan

Harde schijf is een Western digital 80 Gb
Moederbord PC100 AGPro HT82C598AT - 9843CE - 13G471000

Heb al geprobeerd om de HDD als master alleen op de primaire IDE-kabel te zetten of als Slave, of omgekeerd op secundaire IDE uitgang, maar alles blijft hetzelfde.

Als ik de harde schijf laat zoeken in de BIOS blijft hij eeuwig zoeken en kan ik de pc enkel opnieuw laten opstarten.

Is het een speciale instelling in de BIOS ofzo?

Mijn kennis op dit gebied is ook maar beperkt, maar kan het zijn dat het hier om een Pentium I gaat?
Vermeld merk en type moederbord eens samen met het soort processor wat erin zit.

En wat voor grootte en merk harde schijf zat er eerst in?

het is een AMD Athlon k6 3d Processor, daarvoor zat er een HD in van Quantum van slechts 5 GB (nu 80 Gb) Heb al gehoord van BIOS update, of blijkbaar dat oude(re) PC's niet overweg kunnen met HDD van meer dan 20 Gb

Geplaatst door jouitmelle
het is een AMD Athlon k6 3d Processor, daarvoor zat er een HD in van Quantum van slechts 5 GB (nu 80 Gb) Heb al gehoord van BIOS update, of blijkbaar dat oude(re) PC's niet overweg kunnen met HDD van meer dan 20 Gb
Als je zeker weet dat je de ide kabels correct aangesloten hebt, ben ik bang dat dit ook het probleem is, ja.
Je zou nog de bios kunnen proberen te flashen naar de laatste versie.
Wie weet....

Grrrr...wat is dat toch frustrerend

Heb nu eens geprobeerd om mijn HDD op die pc aan te sluiten (Quantum 40 Gb) en die herkeny hij wel :thumb: (wie had dat ooit kunnen dromen) maar wel iets te vroeg victorie gekraaid. Na initializeren bij opstarten en momorycheck blijft er linksboven "_" knipperen en gebeurd er nadien niets meer. Kan dit eenvoudig :confused: verholpen worden?

THX!!!

Geen idee, het zal wel hetzelfde probleem zo'n beetje zijn, of niet?

opgelost

heb het kunnen oplossen door een IDE-controllerkaart op het moederbord te plaatsen en daar de IDE-kabel op aan te sluiten en hij vindt dan de harde schijf!

toch bedankt voor de hulp!!!:thumb:

Hee, goed nieuws en leuk om te weten dat het op deze manier op te lossen was.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan