• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geen volledig getal in uitkomst formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hillebregt

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2016
Hallo allemaal,

Ben sinds een jaar bezig op Excel, dus een halfwassen leek. Maar de uitkomsten met bedragen via een simpele formule zoals optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen worden altijd de tweede nul of de twee nullen achter de komma weggelaten, 't laatste dan inclusief de komma. Ik wil graag alles zien dus € 6.234,50 i.p.v. € 6.234,5 of € 6.234,00 i.p.v. 6.234. En soms lastig dat ik dan weer een paar nullen "kwijt" ben. Ik ben echter niet van de belastingdienst die geen centen achter de komma kan gebruiken.
Als ik dit binnenkamers houd is het niet erg maar erg slordig als ik zulke financiële staatjes aan derden moet laten zien.
Van alles geprobeerd met valuta, bedrag, tekst of aangepast. Geen idee waar verder te zoeken. Ook in opties niets daarover te vinden.

met vriendelijke groet,
Onno

Onno,
Kun je eens een voorbeeld bestandje posten?

Zoals Ad aanheeft plaats even een voorbeeldbestandje.
als je via cel eigenschappen voor financieel of valuta kiest worden er toch automatisch tot 2 cijfers na de komma getoond.

Zoals plongske aangeeft is het inderdaad mogelijk om de celeigenschappen op financieel of valuta te zetten. Hierbij is het tevens mogelijk om het aantal decimalen naar wens aan te passen en aan te geven of er wel of niet een €-teken wordt getoond.

Bij celeigenschappen kan echter ook van een normaal getal het aantal decimalen worden ingesteld op het gewenste aantal.

Groeten Jeroen

Als ik ook nog een duit in het zakje mag doen: het is een goede gewoonte om bedragen, die afkomstig zijn uit formules - af te ronden op 2 cijfers achter de komma (of op 0 cijfers achter de komma als het een valuta betreft zonder centen): ook al zie je dankzij het nummerformaat een afgerond bedrag met 2 cijfers achter de komma, dan kan het achterliggende getal hier nog van afwijken, hetgeen bij verdere berekeningen tot afrondingsverschillen kan leiden.

Dus: =AFRONDEN(formule;2)

Dit heeft overigens slechts zijdelings met de oorspronkelijke vraag te maken die ik erg vreemd vind: ik ben benieuwd naar het voorbeeldbestandje waarin zich het fenomeen voordoet.

kan ook via functie TEKST
Code:
=TEKST(A1;"€ 0,00")

A1 kan ook een formule zijn natuurlijk...

Je kan nog steeds met de uitkomst rekenen... :)

Laatst bewerkt:
Tot op zekere hoogte. Bijvoorbeeld SOM en operatoren (zoals < en >) doen het minder goed...

Ik zie het. Weer wat geleerd. Thnx.

Stel de kolommen in op opmaak "FINANCIEEL", lijn ze links uit.

Gebruik NIET de functie C.VERSCHIL. In de financiële wereld heb je niet te maken met complexe getallen, oftewel getallen met een imaginair deel (of toch wel? :)). Gebruik een simpel "-" teken, en je sheet ziet er prima uit.

Bekijk bijlage Voorbeeld wegvallende cijfers AC.xlsx

PS meteen weer het nut van een voorbeeld aangetoond.

Laatst bewerkt:
En nog een kleine aanvulling: het resultaat van C.VERSCHIL is tekst, vandaar dat er weinig aan viel te formatteren.

Hey Marcel, in dit geval werkt de TEKST functie uit post #6 wel... ;)

M.b.t. links uitlijnen, is optioneel.... Cellen stonden rechts uitgelijnd en dat gaf bij mij een minder fraai resultaat.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan