geen volledige toegang meer tot harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

dannytitaley

Gebruiker
Lid geworden
29 feb 2008
hallo allemaal,

ik ben ten einde raad. :(
Ik had twee harde schijven (2 stuks WD1600AAJS) draaien als raid 1 en daarnaast nog een harde schijf voor backups (1,0TB WD10EARS).
Toen kreeg ik het goede idee om de twee schijven om raid 0 te laten draaien. Gezien ik toch een aparte schijf als backup gebruik.
En toen begonnen de problemen.

Eerst starte hij helemaal niet meer op. Toen bleek dat ik iets verkeerd met de raid instellingen had gedaan (raid functie helemaal uitgeschakeld, STOM, STOM, STOM!!).
Dus nu draaien de twee schijven wel raid 0, maar is mijn backup schijf niet meer toegangelijk.

Bij het opstarten komt de `backup schijf` wel in het lijstje langs, maar dan staat er 0,0Gb achter. In de verkenner is het de d-schijf met een grote van 32Mb. Er staat echter niks in. En ik kom niet meer bij mijn bestanden.

Wie heeft er enig idee wat er aan de hand is en hoe ik weer bij mijn gegevens kan komen?

Alvast super bedankt.:p

Soms per abuis de back-up schijf in je Raid geconfigureerd toen je het fout had ingesteld?

Ben voorzichtig geweest bij het samenvoegen van de schijven voor raid 0.
En hij wordt ook niet erbij opgeteld. Dus bijvoorbeeld tot ca. 1,3 TB

de D-schijf is wel degelijk de backup schijf. Kan wel zien dat het de WD10EARS is. Alleen geeft hij aan dat er maar 32 MB beschikbaar is.

Erg raar

Hoi,
Bedankt voor het meedenken.
Ik heb een op Linux gebaseerde live CD geprobeerd. Het programma draait, maar de schijf bleef maar voor 32 MB toegankelijk. Tijdens het opnieuw opstarten herkende de computer hem wel als 1TB schijf. Alleen na installatie van een besturingssysteem is hij in de verkenner, maar 32 MB.

Wie weet nog iets????? HELP!!!! :(

Hoi hoi,
Zelf heb ik onderstaande gevonden. De omschrijving van het probleem kwam precies overeen met mijn probleem.
Ben nu bezig met een HDD Capacity Restore Tool, maar dat wil nog niet helemaal lukken. Hij herkent geen van mijn harde schijven. Heeft iemand hier meer ervaring mee?

Met TestDisk werd ik niet veel wijzer.

[Do you have a Gigabyte motherboard with Xpress Recovery BIOS?

If so, then the BIOS has truncated the drive after backing up a copy of itself to a small HPA (approximately 2000 sectors) at the top end of the drive.

GDB is detecting the correct partition size from the partition table in sector 0.

The reason the drive is reporting 33MB is that Gigabyte's BIOS has a bug that incorrectly adjusts the drive's capacity after creating the HPA. 1TB drives are reduced to 33MB, 1.5TB become 500GB, and 2TB become 1TB.

The solution is to use a tool such as HDAT2 or the HDD Capacity Restore Tool to remove the HPA (Host Protected Area).

I would also update the BIOS afterwards.]

Er wordt hier een bug besproken in de BIOS van een Gigabyte mobo.
Het simpelste is de schijf aan een andere pc aan te sluiten en zien of hij daar wel werkt.

Ik weet niet hoe belangrijk de data is, maar kijk uit met allerlei tools die de inhoud van de schijf veranderen.

Laatst bewerkt:
De data is erg belangrijk voor mij.
Al mijn bestanden en foto's van de afgelopen 5 jaar staan erop.
Zou het werken als ik de schijf probeer te formateren en daarna filerecovery om de bestanden te redden?

HDD Capacity Restore ziet de harde schijven nu wel, maar zegt:
More than one divice is detected on the channel with the selected device. The divice had te be sinlge on a channel.

Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Nogmaals bedankt voor iedereen die reageert. Ben al meer dan een week bezig. :o

Formatteren is absoluut geen goed idee.
Doe niets dat de schijf verandert.
Andere pc al geprobeerd?

Ik zal zsm een andere pc proberen, maar die mogelijkheid heb ik pas over een week. Balen.
Gelukkig kan ik wel mijn computer gebruiken. (OS staat op andere schijven)

Ik houd je op de hoogte

probleem is opgelost!!! :p

Heb eerst de betreffende harde schijf op de sataII0 poort aangesloten.
Daarna in dos de andere harde schijf tot "opstartschijf" benoemd. (ergens op internet gevonden hoe dat moest) toen windows opnieuw geinstalleerd en daarna kon ik met HDD capacity recovery de backupschijf herstellen tot 1000GB.
Maar toen was ik er nog niet helemaal. De schijf werd herkend, maar de bestanden waren nog steeds niet toegankelijk.
Einde raad heb ik getdataback via internet gekocht. Een rib uit mijn lijf, maar wel al mijn data terug. Het bleek dat ook de hoofdbestandstabel beschadigd was. getdataback heeft dat toch kunnen herstellen. Direct alles gebackuped op cd's en een externe harde schijf. Dit gebeurd mij niet nogmaals.

Bedankt voor jullie reactie.
Groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan