• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geen voorwaardelijke opmaak maar...

Status
Niet open voor verdere reacties.

dejojo

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2007
Naar aanleiding van het vorige topic wat ik heb gestart "Optellen en automatisch plaatsen" heb ik nog een vraag.

Ik heb een bestandje bijgevoegd >>> mijn doel in het vorige topic was onder andere dat in tabblad "Klassement na Ronde 2", kolom F de prijzen opgeteld werden van Ronde 1 en Ronde 2 en werden geplaatst bij de juiste personen in het klassement na Ronde 2.
Dat is gelukt. :thumb:

Nu zit ik echter nog met de volgende vraag:
In bovengenoemd tabblad hebben Cel F4 t/m F13 een voorwaardelijke opmaak waardoor bij personen die niets hebben gewonnen € 0 in witte letters word getoond, oftewel: niet zichtbaar zijn. Op zich helemaal de bedoeling, echter...:
Nu kopieer ik de gegevens van dit tabblad naar een ander programma en daarbij is het niet mogelijk en zeker niet wenselijk om de opmaak mee te kopiëren. Ik zou dus graag de formule in cel F4 t/m F13 zo aan willen passen dat bij personen die niets hebben gewonnen ook daadwerkelijk niets komt te staan (dus geen € 0 of € - of € 0 in witte letters, maar helemaal niets)
Wie kan mij vertellen hoe ik de formule aan moeten passen om dit te bereiken, zonder gebruik te maken van 'Voorwaardelijke Opmaak' ? :confused:

Alvast bedankt! :)
Dennis

Bijlagen

Code:
=ALS(SOM.ALS('Ronde 1'!$B$4:$B$13;$B4;'Ronde 1'!$F$4:$F$13)+SOM.ALS('Ronde 2'!$B$4:$B$13;$B4;'Ronde 2'!$F$4:$F$13)=0;"";SOM.ALS('Ronde 1'!$B$4:$B$13;$B4;'Ronde 1'!$F$4:$F$13)+SOM.ALS('Ronde 2'!$B$4:$B$13;$B4;'Ronde 2'!$F$4:$F$13))

Het niveau zakt zienderogen.:o

Cobbe

PS Niets persoonlijks hé

Bij de excel opties vinkje weg halen bij nulwaarden tonen.

Het niveau zakt zienderogen.:o
PS Niets persoonlijks hé

Je moet ergens beginnen hè Cobbe :confused:
Ik ben de eerste die toegeeft dat ik maar een heel klein gedeelte van Excel beheers en toch ben ik in mijn vriendenkring absoluut de handigste in Excel (ja, oke: dat zegt ook wel iets over mijn vrienden...:rolleyes:). Het niveau wat jij en sommige andere hier hebben, heb ik absoluut nog niet bereikt en zal ik vermoedelijk wel nooit bereiken. ;)

Het is absoluut een zeer leerzaam forum met leden die je snel te woord staan, dus wat dat betreft is het hier helemaal super.

Tot slot bedankt voor jullie antwoorden: beide formules werken super!

Het was ook niet echt gemeend hé.
Maar soms laat je je al eens gaan als je telkens weer opnieuw hetzelfde moet(wil) oplossen.
Dan denk je "Maar 'allee' dat is deze week al 10 keer voorbij gekomen!"

Maar geen moeite is mij(ons) teveel, hoor
daar is de vreugde te groot voor, als je(we) iemand hebben kunnen helpen.:thumb:

Groeten, Cobbe (die nu weer een beetje gekalmeerd is):cool:

Ps, Vergeet je niet de vraag op opgelost te zetten?

Laatst bewerkt:
Cobbe (of iemand anders die antwoord heeft), ik had nog één vraagje:
zo heb je in jouw aangepaste bestandje 'dejojo-vervolg(1)' in kolom F4 de onderstaande formule geplaatst:

Code:
=ALS(SOM.ALS('Ronde 1'!$B$4:$B$13;$B4;'Ronde 1'!$F$4:$F$13)+SOM.ALS('Ronde 2'!$B$4:$B$13;$B4;'Ronde 2'!$F$4:$F$13)>0;SOM.ALS('Ronde 1'!$B$4:$B$13;$B4;'Ronde 1'!$F$4:$F$13)+SOM.ALS('Ronde 2'!$B$4:$B$13;$B4;'Ronde 2'!$F$4:$F$13);"")

Deze formule werkt perfect. Echter: de database waar ik deze formule voor gebruik bestaat uit zo'n 20 tot 25 rondes. Gaat Excel niet moeite krijgen met een formule die zo gigantisch lang wordt? Zo ja, is er dan ook een andere oplossing / formule die ervoor zorgt dat de formule niet zo lang wordt of zelfs te lang voor Excel.

Thanx!

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo'n formules zijn niet werkbaar en zeer foutgevoelig.
Ik heb voor u een oplossing met een hukpblad dat je kan verbergen.
Zie maar of dit niet werkaarder is.

Cobbe

Het werkt helaas nog niet. Ik ben verder gegaan met de uitwerking van Cobbe.

De oplossing van Cobbe werkt alleen omdat de volgorde van de namen in "Blad 1" dezelfde is als de volgorde van de deelnemers in "Klassement na Ronde 2". Daarnaast wordt bijvoorbeeld in "Klassement na Ronde 2", Cel F4 verwezen naar "Blad 1", Cel AA5. Dit werkt prima voor het tabblad "Klassement na Ronde 2". Bij een nieuw klassement na bijvoorbeeld Ronde 3 kan echter niet meer verwezen worden naan Cel AA5.

Mijn eigen database is zo ingericht dat het klassement na elke ronde anders is en dus ook de volgorde van de deelnemers per ronde.
Zo is bijvoorbeeld de volgorde van deelnemers bij het klassement na Ronde 3 weer anders dan bij het klassement na Ronde 2.
Wie kan mij aangeven hoe het hulptabblad "Blad 1" en de formule in kolom F van tabblad "Klassement na Ronde 2" aangepast moet worden om mijn gewenste situatie (zie reactie #7) te bereiken.

Alvast bedankt :)

Laatst bewerkt:
Ik had dit topic op "Opgelost" gezet, maar helaas na het beter bekijken van de oplossing was dit onterecht. :o Hierboven heb ik mijn hernieuwde reactie geplaatst.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :thumb:

popipipo,

ik heb op basis van jouw oplossing een eigen bestandje aangemaakt.
In tabblad "Pnt" kun je terugzien dat Jan zowel in ronde 1 als ronde 2 de meeste punten heeft behaald. Dit zorgt er helaas voor dat bij Jan in het klassement na ronde 1 en in het klassement na ronde 2 in beide gevallen € 200 komt te staan.

Wie weet hoe het één en ander aangepast moet worden om er voor te zorgen dat in het klassement na Ronde 1 bij Jan € 100 komt te staan en in het klassement na Ronde 2 € 200?

Alvast bedankt :thumb:

Bijlagen

Bedankt voor de oplossing Popipipo! :thumb:

2 kleine opmerkingen:

1) in tabblad "Hulpblad" is rij 17 t/m 27 volgens mij niet nodig. Als ik deze rijen weghaal werkt alles nog steeds goed. Of mis ik hier iets?

2) waarom wordt bijvoorbeeld in het tabblad "Ronde 1", Cel M4 in de formule verwezen naar cel H1? Dit volg ik helaas niet.

Verder werkt alles perfect. Helemaal super! :)

Rij 17 tm 27 kunnen inderdaad weg.
Je haalt het totaal aantal punten al op uit tabblad 'Pnt-cum'

Cel M4 in de formule verwezen naar cel H1?
In H1 staat 'Klassement na Ronde 1'
Dit staat ook in tabblad 'hulpblad' Cel C4
Via de index/match formule haalt hij de waarde uit kolom C

In tabblad 'Ronde 2" staat daar 'Klassement na Ronde 2'
overeenkomstig haalt hij daar dan de waarde uit kolom E

Al mijn vragen zijn beantwoord :D

Allemaal super bedankt :thumb:

Groet,
Dennis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug