Geen waarde geeft error

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Ik wil op een formulier na invullen van een bepaald veld (numeriek, maar als tekst behandeld) een automatisch check doen of die invoer voorkomt in een andere tabel.
Ik heb dit via een macro (sorry Octafish) geprobeerd op te lossen die start na het verlaten van dat veld. Er start een query die kijkt of de ingevulde (unieke) waarde voorkomt en zo ja wordt een bepaald veld uit die query gekopieerd en vervolgens geplakt in een veld op het formulier. (soort alarmmelding). Werkt prima zolang die waarde in de tabel voorkomt, zoniet krijg ik logischer wijze de error dat er niets te kopiëren valt.
Hoe los ik dat het beste op? (mis een on error goto in de macrotaal)

Volgende stap wordt een check in een tweede tabel waar de waarde niet uniek kan zijn, denk ik op te lossen door het aantal keren voorkomen op te laten tellen en die waarde in het formulier te laten invullen.

Alternatief heb ik zitten experimenteren met een subformulier met de query gegevens, dat lost de geen waarde op, maar dan start de query al bij openen formulier en geeft dat weer problemen omdat dat veld waarop gezocht moet worden nog niet bekend is.

Een workaround is eerst die waarde in te vullen en dan bij verlaten het formulier op te slaan, af te sluiten en een identiek formulier met reeds ingevuld veld te openen waaraan het query resultaat is toegevoegd, maar ja......denk dat velen daarvan gruwelen. ;-)

Misschien is er een handiger methode voor beide checks?

(helaas spreek ik nog lang geen VBA, maar wordt aangewerkt)

Oja: het formulier wordt geöpend als een toevoeg formulier, dus geheel leeg voor invoer van een nieuwe record.

Laatst bewerkt:
Ik denk wel mee als je aan een VBA oplossing toe bent :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan