Geen windows updates meer na Windows herstel

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Ik had een usb stick (afkomstig van een pc met Windows7) met daarop een aantal documenten. Ik heb op die stick Advanced System Care Portable gedownload vanaf de Iobit website (zip file) en dat ging. Toen ik de stick in mijn laptop stopte en de ASC Portable-exe aanklikte kreeg ik een blue screen met physical memory dump. Dat gebeurde ook na opnieuw opstarten, ook na het verwijderen van de stick.
Daarna heb ik de laptop met stick opgestart in veilige modus, alle submapjes die op de stick stonden na het uitpakken van het zip-bestand verwijderd, virusscanner door stick en laptop gehaald (geen virus) en de laptop gereset naar een eerder tijdstip. Pas daarna kon ik Windows weer normaal opstarten.
Sindsdien geeft iedere poging tot updates van Windows update een 'onbekende fout'. Ook kan Avast geen software updates (bijvoorbeeld voor Thunderbird) voor elkaar krijgen. Updaten blijft hangen in 'voorbereiden'. Updates van Avast zelf gaan wel.

Ander gevolg is dat de usb-stick nu niet meer wordt gezien (misschien heb ik een mapje teveel verwijderd). Onder 'deze computer' zie ik hem wel, en onder eigenschappen krijg ik dan een lege stick te zien met de melding 'formatteren voor gebruik'. In Linux kon ik deze stick eerst ook normaal openen, maar nu krijg ik de melding 'kan niet aankoppelen'. Het betreft een laptop met dualboot Linux Mint en legale Windows 7.

Hoe kan ik deze problemen oplossen?

Wil je de volgende oprachten uitvoeren?

1.Open kladblok. Klik op Start > Alle programma's > Bureau-Accessoires > Kladblok
Kopieer onderstaande code:
find /i "error" %windir%\SoftwareDistribution\ReportingEvents.log >"%UserProfile%\Desktop\update.log"
start notepad "%UserProfile%\Desktop\update.log"

Klik Bestand op de werkbalk > Opslaan als
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:updateerror.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*)
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → updateerror.batAls administrator uitvoeren

2. Download Farbar Service Scanner.
Dubbelkik FSS.exe om de tool te starten.

Vink
Internet Services
Windows Update
Other services aan.
Klik op Scan & post het log

3. Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.

Kopieer onderstaande code:
findstr /c:"[SR]" %windir%\Logs\CBS\CBS.log > "%userprofile%\Desktop\sfcdetails.txt"
start notepad "%UserProfile%\desktop\sfcdetails.txt

Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:sfc.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
lik op de knop Opslaan. Rechtsklik sfc.batAls administrator uitvoeren

Laatst bewerkt:
yeah, right :confused:

je kunt ook gewoon even kijken welke foutcode windows update geeft

@headlight: Zie dat Windows Update een "onbekende fout" aangeeft, dus welke foutcode bedoel jij?? :rolleyes:
Als je even de moeite neemt de instructie van dorado door te nemen zie je (o.a.) dat:
a. Hij vraagt in stap 1 om de log van Windows update.
b. Hij vraagt in stap 3 om foutmeldingen die in CBS.log staan. Zie hier en hier
Dat is óók voor Windows updates, dus niet alleen voor rapportage van de resultaten van sfc /scannow of System Update Readiness tool (ook wel CheckSUR of SURS genoemd).
Zo even uit een blog geplukt:
This has been a longstanding question I've always wondered about but never could find a good answer for. It is one of those things that isn't terribly important until you are trying to figure out why a service pack or update fails to install.

CBS stands for "Component-Based Servicing" and it basically is the way components get installed and uninstalled during updates. It is the reason you see "Stage 1", "Stage 2", and "Stage 3" during the Service Pack 1 install. "Stage 2" and "Stage 3" exists for the registry keys and files that are normally locked during regular operation.

If you want to investigate the CBS, check out %windir%\Logs\CBS\ and the log files inside of it. You might have a file in there called "FilterList.log" that lists the various filter drivers that the setup program "saw" during install.
Posted by Aaron Tiensivu

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik kreeg windows na mijn bericht helemaal niet meer opgestart. Kreeg iedere keer gelijk blue screen waarna de laptop afsloot. In veilige modus opstarten gaf de melding dat er mogelijk een programma was verwijderd of beschadigd en dat ik herstel moest proberen. Maar dat gaf de melding dat herstel onmogelijk was.
Vervolgens weer opgestart in veilige modus maar niet op mijn naam, maar als administrator (een optie die ik nooit had gebruikt). Dat lukte wel en zonder meldingen maar windows updates werkte nog steeds niet. Toen in veilige modus Advanced System Care opgestart die een tijdje bezig was met het installeren van een programma (ik zag iets van Windows Net Framework en nog wat getallen voorbij komen). Daarna afgesloten en windows normaal opgestart en dat ging goed. Ook werkte windows update weer. Hopelijk is het probleem hiermee opgelost. Vraag me wel af hoe dit kon gebeuren.
In ieder geval bedankt voor de hulp en ik heb de adviezen opgeslagen voor het geval dat het probleem zich weer voordoet.

Je zou nog steeds de instructies van Dorado kunnen doen (stappen 1. en 3., want 2. is nu niet meer relevant), mogelijk kunnen we dan (achteraf) alsnog zien wat er aan de hand is geweest.
Niet dat het nu superbelangrijk is om een oorzaak te vinden nu het probleem is opgelost, maar er is dan weer een gedocumenteerd geval op het forum.

Verder graag gedaan m.b.t. de gegeven hulp. :)

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan